راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کسب‌وکارهای الکترونیکی چه چالش‌هایی در پرداخت مالیات دارند؟ / فراخوان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای بررسی این مساله

طبق تعاریف موجود، مالیات، در واقع مقدار پول یا مالی است که کسب‌وکارها و شهروندان هر کشوری طبق قانون برای اداره امور کشور یا تأمین کالاها و خدمات عمومی از جمله امنیت، دفاع همگانی، عمران و آبادانی به دولت می‌پردازند. کسب‌وکارهای الکترونیکی به دلیل تفاوت در بستر معامله به نسبت کسب‌وکارهای سنتی دارای ویژگی‌های خاصی در زمینه درآمدها، هزینه‌ها و … هستند که باعث تمایز آنها در محاسبه مالیات می‌شود.



مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد با بررسی «ویژگی‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی»، در راستای هدایت رفتار ذینفعان و کنترل برخی چالش‌های موجود که ناشی از فقدان قوانین مرتبط است، چالش‌های موجود و راهکارهای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده و پیش‌نویس سند «بررسی چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی» را تهیه کرده است. این مرکز از صاحبنظران و خبرگان دعوت کرده تا پیشنهادات، انتقادات و نظرات خود در خصوص سند مذکور را به پست الکترونیکی suggestions@enamad.ir ارسال و مرکز را در تدوین هر چه بهتر این سند یاری کنند.

در این گزارش، مالیات‌های مشترک کسب‌وکارهای الکترونیکی آورده و به بررسی آنها پرداخته است. در بخش دیگر گزارش، مالیات بر درآمد، مالیات ارزش‌افزوده و شیوه دریافت آنها در کشورهای مختلف آورده شده است. پایان‌بخش این گزارش، چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی است. عدم پذیرش اسناد خارجی در اداره مالیات، عدم درک مناسب از پیچیدگی و تنوع مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی از سوی اداره مالیات، عدم دریافت و پذیرش بخشی از مدارک الکترونیکی توسط اداره مالیات، اخذ مالیات بر اساس مجوزها (مانند نماد اعتماد الکترونیکی) از سوی اداره مالیات، عدم وجود شعبه‌های مالیاتی رسیدگی به تخلفات (ممیزی تخصصی) جهت کارکردهای خاص، عدم وجود کد اقتصادی فعال برای برخی از کسب‌وکارها و اخذ مالیات بر اساس آن، عدم وجود اطلاعات مرتبط برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا و عدم وجود پایش یکپارچه درآمدهای کسب‌وکارهای الکترونیکی و ارائه اطلاعات صحیح به اداره مالیات از جمله این چالش‌هاست.

این مرکز همچنین دوره و سرفصل‌های آموزشی پیشنهادی مرتبط با مالیات جهت حل برخی چالش‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی را در نظر گرفته است. برای دریافت فایل بررسی «چالش‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی در حوزه پرداخت مالیات» اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.