راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک فراهم شد

طبق اعلام بانک مرکزی، امکان پرداخت پول از طریق موبایل به‌جای استفاده از کارت (NFC) در کشور عملیاتی شده است و در حال حاضر ۶ بانک به این شبکه پیوسته‌اند.

به گزارش ایبنا، مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ‎ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.»

او بیان کرد: «با طرح کهربای ‎بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های ‎پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است. هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.»

پیش‌تر مهران محرمیان نیز از عملیاتی شدن قابلیت NFC یا ارتباط از نزدیک با استفاده از تلفن‌های همراه توسط بانک مرکزی خبر داده و گفت: «یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ تحت عنوان پروژه کهربا از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم، نیاز به همکاری بانک‌ها بود.»
در حال حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و بانک‌های دیگر نیز در حال پیوستن به این پروژه هستند و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های کارت‌خوان، بدون استفاده از رمز با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند.»
با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به‌صورت فیزیکی آمار کلاه‌برداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.
طبق اعلام بانک مرکزی، قابلیت‌ (Near Field Communication) NFC یا «ارتباط حوزه نزدیک» یک ارتباط کوتاه‌ برد است که به گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و … اجازه می‌دهد به‌راحتی داده‌ها را با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند.
در این حالت بین کارت یا دستگاه مجهز به NFC (برای مثال موبایل) با دستگاه NFC خوان ارتباط برقرار می‌شود. دستگاه‌های NFC خوان معمولاً برای تبادل اطلاعات رادیویی به کار گرفته شده در ارتباط میدان نزدیک با کارت یا گوشی طراحی شده‌اند.

منبع ایبنا
2 دیدگاه
  1. علی کیا می‌گوید

    دمتون گرم
    یک کار خوب.

  2. مهدی می‌گوید

    اول باید شرکت های PSP باید نرم افزار دستگاه هایی که مجهز به NFCهستند رو به روزرسانی کنند،‌ بنده با اپلیکیشن پات لایف و وارد کردن اطلاعات کارت بانک ملی در اپلیکیشن و با کارتخوان Morfun H9 که مجهز به NFC هم هست نتونستم پرداختی انجام دهم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.