راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رسانه راه‌پرداخت، پلی میان فعالان حوزه فین‌تک و رگولاتورها

راه‌پرداخت از دریچه نگاه فعالان اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور

سیزده سال از شروع فعالیت پایگاه خبری راه پرداخت می‌گذرد. دوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، این رسانه وارد چهاردهمین سال فعالیتش شد. راه پرداخت در تمام این سال‌ها همواره تلاش کرده به‌صورت دقیق و پیوسته خبرهای مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ فین‌تک، پرداخت، نوآوری، دارایی دیجیتال، فناوری‌های مالی و تحول دیجیتال را رصد و منتشر کند. تنها در یک سال گذشته تیم چابک و کوچک این رسانه خصوصی و مستقل از نهادهای دولتی و عمومی توانسته‌ ۳۶۸۱ مطلب در ۲۶ حوزه آماده و منتشر کند. حالا اما تیم راه پرداخت طی یک نظرسنجی و مصاحبه با برخی از فعالان اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور به بهانه تولد این رسانه، نقطه نظرات آنها را کنار هم گرد آورده است. در این گزارش ضمن مطالعه دیدگاه برخی از فعالان اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور در خصوص نقش پایگاه خبری راه پرداخت، وجه تمایز این رسانه را از سایر رسانه‌ها از زبان رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل؛ چالش‌های بخش منابع انسانی طی ۱۳ سال گذشته در راه پرداخت را از نگاه مینا والی، مدیر مسئول شبکه عصر تراکنش؛ نقش راه پرداخت در هم‌راهی کسب‌و‌کارها در محصولات، راه‌حل‌ها، ایده‌ها و نوآوری‌ها از زبان رسول قربانی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر فروش؛ نقش راه‌پرداخت در توسعه صنعت فناوری‌های مالی را از نگاه میثم سلیمانی، مدیر محتوای راه‌کار و سردبیر راه پرداخت می‌خوانید.


وجه تمایز رسانه راه پرداخت از سایر رسانه‌ها


یکی از ویژگی‌های راه پرداخت بازتعریفی مدام است؛ راه‌ پرداخت، هر بار خودش را از نو تعریف کرده است. راه پرداخت یک رسانه است در حوزه فناوری‌های مالی؛ ولی، امروز مخاطبانی فراتر از فعالان فناوری مالی در ایران دارد. راه پرداخت تلاش‌کرده در چارچوب‌های سنتی باقی نماند و روی لبه تیغ راه رفته است. نه یک رسانه عمومی شده که از هر دری صحبت کند و نه به عنوان یک رسانه تخصصی عبوس و کسل‌کننده است. سعی کرده جذاب باشد، ولی در یک خط و مسیر مشخص حرکت کند. مسیر خودش راه را به راه پرداخت نشان داده و راه پرداخت بیشتر از این که بخواهد خودش را به محیط تحمیل کند؛ با محیط هم‌راه شده است. راه پرداخت سعی کرده آئینه‌ای باشد از محیط خودش و این کار را تمیز انجام داده؛ راه پرداخت تلاش‌کرده کدر نباشد و شفاف بودن یک ارزش برای این رسانه بوده.در این مسیر راه پرداخت از بانکداری و پرداخت الکترونیکی به فین‌تک و به مرور به فناوری‌های مالی رسیده. از دل راه پرداخت عصر تراکنش متولد شد که انعکاس تلاش مدیران ایران باشد. کارنگ در این مسیر پا به وجود گذاشت که جایی باشد برای انعکاس تلاش‌ها در حوزه‌ای فراگیرتر به نام اقتصاد نوآوری. و در امتداد کارنگ، رمزارز متولد شد که نوری بتاباند بر یک حوزه مشخص از اقتصاد نوآوری. رویدادهایی که در ادامه راه پرداخت خلق شدند نیز همه تلاشی در این مسیر بودند. امروز راه پرداخت به مدلی در کسب‌وکار رسانه رسیده که در نوع خود بدیع و جالب است. راه پرداخت هفت کانال را به عنوان کانال‌های مهم رسانه‌ای می‌شناسد: وب، چاپ، شبکه‌های اجتماعی، ویدیو، رویداد، پادکست و تجربه. این که یک رسانه از قالب فرم ارائه رهاشده و فرم‌ها را در هم تنیده می‌کند، به نظرم اتفاقی بزرگ در دنیای رسانه ایران است.

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل

چالش‌های مدیریت منابع انسانی در راه پرداخت


منابع انسانی یکی از مهم‌ترین موضوعات این چند سال در کسب‌وکارها بوده است. این گزاره سال‌هاست که گزاره درستی است و فکر می‌کنم مختص امسال و پنج سال اخیر هم نیست. فقط شکل آن در چند سال اخیر متفاوت شده است. موضوعات مرتبط با انگیزه و رضایت انسان‌ها موضوعاتی پیچیده هستند. شما در یک سازمان تا حدی و نه کامل توانایی برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل امور مرتبط با همکارانتان را دارید. تا حدی می‌توانید روی عوامل مؤثر در مدیریت سرمایه‌های انسانی تسلط داشته باشید؛ اما عوامل خارج از سازمان، عوامل مرتبط با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کاملاً خارج از محدوده تسلط شما هستند.تمام تلاشتان برای ایجاد بهترین محیط شغلی را می‌کنید و مطمئن هستید که کاملاً بر امور مسلطید اما با کوچک‌ترین تغییر منفی در یکی از عوامل چهارگانه بالا کنترل امور کاملاً از دستتان خارج می‌شود. این موضوع درباره تمام کسب‌وکارها صدق می‌کند؛ اما در رسانه ما موضوعات خاص خود را داریم. درصد بالایی از همکاران ما در «کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار» افرادی هستند که با موضوعات خلاقه سروکار دارند و بنابراین روحیات و عوامل انگیزش خاص خود را دارند. فرمول‌هایی که در سایر کسب‌وکارها برای منابع انسانی مؤثرند با رسانه کاملاً متفاوت است. شخصاً تجربه کار به‌عنوان خبرنگار یا با خبرنگاران را در انواع گوناگون رسانه‌ها دارم. از رسانه کوچک مستقل با مالکیت خصوصی تا یکی از بنگاه‌های رسانه‌ای بزرگ کشور با مالکیت عمومی و امروز به‌عنوان یکی از فاندرهای سازمان رسانه‌ای بخش خصوصی و همچنین تجربه کار با همکارانی با جنس متفاوت و این تفاوت را کاملاً درک کرده‌ام. جنس کار همکاران رسانه‌ای و موضوعاتی که هر روز با آن سروکار دارند موضوع دیگری است که کار مدیریت منابع انسانی در رسانه‌ها را پیچیده می‌کند. این موضوع قطعاً در رسانه‌های اجتماعی پررنگ‌تر است؛ اما حتی ما در رسانه تخصصی نیز از گزند این آسیب در امان نیستیم. خبرنگاران رسانه‌ها باید همواره در جریان اخبار داخلی و خارجی باشند چرا که با هر حادثه‌ای می‌توان انتظار اثر پروانه‌ای در یک صنعت را داشت حتی اگر به‌سختی بتوان علت و معلول را به هم مرتبط دانست. این رصد مداوم اخبار که درصد بالایی از آن (به سبب جذابیت اخبار منفی) ناامیدکننده نسبت به بهبود شرایط است و لابه‌لای آن خبرهای سیاه هم کم نیست ناخودآگاه تأثیر منفی بر روحیات خبرنگاران می‌گذارد. طبق تجربه معتقدم اولین قدم در مدیریت منابع انسانی در رسانه‌ها شروع کار با همکارانی است که کاملاً به کار خود ایمان داشته باشند. گرچه ممکن است درباره هر صنعت دیگری هم این گزاره صدق کند؛ اما در رسانه که نقش تک‌تک انسان‌ها در تولیدات نهایی بسیار مؤثر است این فاکتوری مهم است. همیشه بهترین تجربه کار در رسانه را با همکارانی داشته و دارم که رسانه بخشی از زندگی‌شان است و موضوع تخصصی حوزه کاری‌شان موضوع موردعلاقه شخصی‌شان. داشتن صداقت و شفافیت در کار با همکاران رسانه‌ای که انسان‌هایی آگاه و پیگیر حقیقت هستند نیز بسیار مهم است.

مینا والی، مدیر مسئول شبکه عصر تراکنش

نقش راه پرداخت در هم‌راهی کسب‌و‌کارها



‌روزی یکی از مدیران این صنعت راه پرداخت را اینگونه تعبیر کرد که راه‌پرداخت میزگرد دائمی مدیران صنایع مالی در ایران است. از نظر من بسیار نکته‌ درستی بود؛ زیرا نقش راه‌پرداخت همین است. در حال حاضر این رسانه، به نقطه‌ای تبدیل شده که کسب‌وکارها بدون مداخله هیچ المان یا عنصر بیرونی با یکدیگر تعامل، ارتباط و گفتمان دارند. این موضوع باعث می‌شود که به‌طور پیوسته بتوانند همدیگر را رصد کنند و از فعالیت‌ها و نوآوری‌هایی که در مجموعه‌های دیگر در حال رخ دادن است باخبر شوند. همچنین از تغییرات مدیریتی و استراتژی و موارد به این شکل نیز مطلع شوند. به نوعی در یک توافق نانوشته‌ای 90 درصد اکوسیستم مالی و بانکی ایران در حوزه نوآوری و فناوری به این تواقع رسیدند که مرکز و مرجع واحدی که می‌توانند در آن گفتمان داشته باشند، متعلق به راه پرداخت است. این موضوع باعث می‌شود که سرعت گردش نوآوری و بسیاری از اتفاقات مثبت در این صنعت بیشتر شود. برای مثال با افزایش سرعت اطلاعاتی که در راه‌پرداخت وجود دارد باعث می‌شود که اگر شرکتی در حوزه‌ای محصولی را ارائه می‌دهد، افراد دیگری نیز وارد شوند. این موضوع شامل مسائل منفی نیز می‌شود. در واقع به همین نسبت راه‌پرداخت باعث شده کسب‌وکارهایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، سعی کنند که رویکرد محتاطانه‌ای در بسیاری از امور داشته باشند. یکی دیگر از اتفاقاتی که درباره ایده‌ها و نوآوری محصولات اتفاق اقتاده است، آن گفتمانی که به شکل پیوسته صورت می‌گیرد؛ زیرا باعث شده است که بسیاری از افراد با در معرض گرفتن این گفت‌وگو‌ها، ایده‌های جدیدی به ذهنشان خطور کند و یا حتی با در کنار هم چیدن برخی از محصولات و راه‌کارها، خدمات و راه‌کار جدیدتر و جامع‌تری را ارائه دهند. این همان اتفاقی است که راه‌پرداخت رقم زده است. در رابطه با پل ارتباطی بین کسب‌وکارها، آنچه که این رسانه انجام می‌دهد این است که به مکانی تبدیل شده که مدیران و افراد صنعت می‌توانند تقریبا مروری کلی بر صنعت را به صورت پیوسته مقابل چشم خود داشته باشند. این اتفاق در مسیری که قدم برمی‌دارند این موضوع بسیار کمک کننده خواهد بود.

رسول قربانی، رئیس هیئت‌مدیره کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار

راه پرداخت بازیگر تعیین کننده یک صنعت


دوشب پیش در برنامه زنده نوبیتکس در خصوص هاوینگ حضور داشتم و در آن از مسئولیت رسانه گفتم. این صحبت‌ها شاید ما را در برابر این سوال از سوی مخاطبانمان قرار دهد که آیا توانسته‌ایم مسئولیت رسانه‌ای خود را انجام دهیم و دقیقا چه چیزی را تغییر دادیم. اما برای صحبت از مسئولیت رسانه در آن نشست خوشحال بودم که مثال‌هایی را از راه پرداخت مطرح می‌کردم. راه پرداخت در حدود ۱۳ سال عمر خود که دیگر از امروز وارد ۱۴ سالگی شده توانسته در محدوده فعالیتی که برای خود تعریف کرده به یک بازیگر مهم در حوزه فناوری مالی کشور تبدیل شود. راه پرداخت در این سال‌ها سعی‌کرده افراد را نسبت به کار و گفته خود مسئولیت‌پذیر کند و با یک شناسنامه و بیوگرافی مشخص افراد و شرکت‌های این عرصه به مخاطبان خود معرفی کند. اگر امروز افراد بسیار زیادی در صنعت فناوری مالی ایران شناخته‌ شدند و اکنون دیگر خارج از دایره یک اکوسیستم محدود فعالیت می‌کنند مدیون رسانه‌ای همچون راه پرداخت هستند که توانسته بخش زیادی از این شرکت‌ها و نوع فعالیت آنها را برای مخاطبان شفاف کند.راه پرداخت از همان‌ سال‌های ابتدایی فعالیت خود دست روی حوزه‌های خاکستری گذاشت که رگولاتور تمایلی برای رگوله کردن آنها نداشت. از پرداخت‌یاری گرفته تا حوزه رمزارز راه پرداخت رسانه‌ای بود که به این حوزه‌ها ورود کرد تا یک گفتمانی خارج از فضای خاکستری میان رگولاتوری و کسب‌وکارها شکل بگیرد. حتی در دوره‌ای رگولاتور برای بسیاری تنها سازمان تنظیم و مقررات رادیویی شناخته می‌شد اما شاید کاری که در این سال‌ها راه پرداخت انجام داد بزرگ‌کردن دایره و شناخت از رگولاتوری بود. امروز می‌توان گفت رگولاتور تنها یک تعریف از نهاد خاص در ایران نیست بلکه بانک مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تعدادی دیگر از نهادهای مهم در کشور به عنوان رگولاتور شناسایی شدند و گفتمان میان کسب‌وکارها و روگولاتورهای بخشی شکل گرفت.اکنون اگر گفتمانی در خصوص رگ‌تک و موضوع رگولاتوری در حال شکل گیری است راه پرداخت قطعا یکی از بازیگران مهم در این عرصه بوده است.

میثم سلیمانی، مدیر محتوای راه‌کار و سردبیر راه پرداخت

راه پرداخت از دریچه نگاه فعالان اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور


رسانه‌ها، رکن چهارم و‌ مهم در ارتقا جامعه هستند، طبیعتا رسانه‌های تخصصی نقش بسیار مهم‌تری در حوزه فعالیت خود دارند، رسانه راه پرداخت مجموعه بسیار کاملی از اندیشه‌ها، مطالب تخصصی و تجارب اندیشمندان و فعالان این حوزه را شامل می‌شود. ضمن تبریک سالروز تاسیس، آرزوی موفقیت دارم.

علیرضا بزرگمهری، رئیس انجمن پرداخت الکترونیکی و مشاور هیئت‌مدیره گروه فناوری پرند

راه پرداخت در طول سیزده سال فعالیت خود به عنوان پلی بین فعالان حوزه فین‌تک و رگولاتورها عمل کرده است. این رسانه نه تنها فضایی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در زمینه نوآوری‌های مالی فراهم آورده، بلکه در تسهیل گفت‌و‌گو و هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف صنعت مالی نیز نقشی کلیدی ایفا کرده است. فعالیت‌های انجام شده توسسط راه‌پرداخت در ارتقای شفافیت و درک مسائل رگولاتوری موثر بوده و به طور قابل توجهی به پیشبرد دیجیتالیزه شدن خدمات مالی کمک کرده است. با توجه به تأثیراتی که راه پرداخت در افزایش سطح دانش و آگاهی‌های فنی در میان فعالان این عرصه داشته، حضور آن به عنوان یک منبع اطلاعاتی، بستری مطمئن برای رشد و توسعه فناوری‌های مالی در کشور ایجاد کرده است. امیدواریم که راه پرداخت در سال‌های آتی نیز بیش از پیش موفق باشد.

حسین رستمی، مدیر مارکتینگ آبان‌تتر

رسانه‌ها در سراسر جهان نقش پر رنگی در آگاهی‌بخشی، توسعه و همچنین تبلیغات هدفمند برعهده دارند. رسانه‌ها می توانند آئینه تمام قد واقعیت باشند و همچنین می‌توانند واقعیت را آنطور که مخاطب می‌پذیرد تغییر دهند. به راستی مرز میان واقعیت و آنچه مخاطب دوست دارد به اندازه یک پاراگراف می‌تواند تغییر کند. امروز تغییر ذایقه مخاطبین از رسانه‌های نوشتاری به مجازی تغییری شگرف در نوع اطلاع‌رسانی دارد و خبرنگاران، گزارشگران و ویراستاران قدیمی با نیروهای جوان تر و چه بسا تاکتیک‌پذیرتر جایگزین شده‌اند. راه پرداخت به‌عنوان رسانه‌ای که از ابتدا گام در حوزه تخصصی گذاشته است به راستی در نقطه درستی ایستاده است و تلاش برای به‌روز بودن، تنوع طلبی در مأموریت و نقش آفرینی سه رکن قابل ستایش این مجموعه است.

پیمان اکبری خرازی، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مبنا کارت آریا

راه پرداخت به مرور در چند سال گذشته تبدیل به پایگاه دانش و اطلاعات حوزه نوآوری شده است. ضرورت وجودی این نوع پایگاه دانش بر هیچ کسی پوشیده نیست و راه پرداخت توانسته این ضرورت را به خوبی پاسخ دهد. ایجاد چنین پایگاه دانشی منجر به یکسان شدن ادبیات گفت‌وگو در حوزه نوآوری می‌شود و یکسان شدن ادبیات لازمه رشد است. همچنین وجود یک پایگاه دانش در این حوزه، منجر به آموزش تازه واردین نیز می‌شود. سالهاست که وقتی یک تازه وارد از من منبع اطلاعاتی در حوزه فناوری‌های مالی می‌خواهد،‌ من راه پرداخت را معرفی می‌کنم.

مهدی عبادی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار وندار

به نظر من، رسانه راه پرداخت به نوعی یک مسئولیت اجتماعی در اکوسیستم فین‌تک و نوآوری کشور را بر عهده گرفته است. با ارائه محتوای متنوع بر بسترهای گوناگون و برگزاری رویدادهای تخصصی مختلف، عملاً در منسجم‌ساختن بازیگران مختلف این اکوسیستم و ایجاد ارتباط دوستانه بین آنها در عین رقابت سالم با یکدیگر، موثر بوده است.

پویا پوراعظم، متخصص و مشاور فناوری‌های مالی

به نظرم راه پرداخت تنها یک خبررسان نیست، یک مجموعه جریان‌ساز در فناوری‌های مالی کشور هست که نقش گفتمان‌سازی در بین علاقه‌مندان این حوزه را به خوبی ایفا کرده است. با آرزوی رشد و موفقیت بیشتر.

سید مهدی نبوی، وکیل دادگستری و پژوهشگر بلاکچین

راه پرداخت راوی پروبلماتیک فناوری‌های مالی ایران
چه چیزی راه اقبال یک رسانه و دلیل توفیق رسانه‌ای مانند راه پرداخت در بین مخاطبانش می شود؟پرداختن به مسائل و دشوارگی‌های واقعی به جای مسئله‌نماهای فرعی و حاشیه‌ای. مصاحبه‌های دست اول، ترجمه‌های دقیق و یادداشت‌های با کیفیت به مخاطب کمک می‌کند تا در سطح دیگری بنابر روایت راه پرداخت واقعیت شفاف‌تر و کامل‌تری را تجربه کند.

فرشاد صفری، معاون کسب‌و‌کار شرکت فرابوم

شکل‌گیری راه پرداخت سبب یک مفاهمه بین بازیگران مختلف شده است. راه پرداخت برای همه بازیگران، چه خصوصی و شبه خصوصی و چه خود سیاست‌گذاری دولت به معنای عامه، بسیار حائز اهمیت هست چرا که باعث رشد آنها شده است. راه پرداخت به‌خوبی توانسته در این حوزه تمرکز کند و همین باعث‌شده که دیالوگ‌های رسمی و غیررسمی برای مفاهمه بین بازیگرها شکل بگیرد. همین دیالوگ‌ها باعث‌شده که فناوری و سرویس کسب‌وکارهای مالی داخلی ما در کلاس جهانی قرار بگیرند و نسبت به خیلی از کسب‌وکاری دیگر داخل کشور از نظر زمانی جلوتر باشند. به نظر من مهم‌ترین نقطه قوت راه پرداخت کاراکتر بنیان‌گذارانش است که توانسته‌اند علی‌رغم سوءتفاهمات، عینیت بی‌طرفی را به مخاطبان مختلف منتقل کنند. بنیان‌گذاران راه پرداخت نفع عمده خود کسب‌وکارهای فین‌‌تکی و مالی را در نظر می‌گیرند. هشداری که باید به دوستان در حال حاضر داد، این است که راه پرداخت اکنون که بزرگ و توانمند شده، خودش را حفظ کند و با ورود به حوزه‌های غیر، دچار تزلزل نشود. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنند تا نقطه‌ ضعف شکل نگیرد یا اگر وجود دارد بزرگ نشود. راه پرداخت باید این بی‌طرفی خود را حفظ کند و بستری برای رشد دیگران باشد.

میثم رجبی، مدیر توسعه گروه حصین و مدیرعامل شرکت رادین

یکی از دلایل موفقیت راه پرداخت استمرار در کارش است. نقش راه پرداخت در این سال‌ها فرهنگ‌سازی مالی و فناوری‌های مالی در ایران بوده است. طبیعتاً اگر ما امروز درباره فین‌تک صحبت می‌کنیم و رویداد برگزار می‌کنیم و نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی نسبت به این حوزه آگاه شده‌اند از مجموعه کارهایی می‌آید که دوستان در راه پرداخت و راه‌کار انجام داده‌اند. فعالیت‌های رسانه‌ای راه پرداخت و برگزاری رویدادهایشان سبب شده که فعالان این حوزه دید وسیع‌تری داشته باشند و همچنین می‌توانند تکنولوژی‌های روز جهان و ترندهای جدید را مشخصاً در این رسانه دنبال کنند. این کار باعث می‌شود که ذهنشان با آن کلمات آشنا باشند تا زمانی که جلسه تصمیم‌گیری در سطح بالایی در کشور در حال برگزاری است، با فضا غریبه نباشد و بتوانند درست‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. راه پرداخت از سمت دیگر تغییرات شرکت فین‌تک و حوزه مالی ایران را پوشش داده است. این کار خیلی بزرگی است؛ چون حوزه مالی و شرکت‌های فین‌تک هر روز در حال گسترش است. فعالیت مستمر در این زمینه همت زیادی می‌خواهد که دوستان مجموع رسانه‌ای راه پرداخت این همت را داشتند و توانستند به موفقیت امروزشان برسند که ان‌شاءالله موفق‌تر از قبل هم باشند. من از راه پرداخت درخواست دارم که کارهای ارزشمند بیشتری مانند اتاق آبی یا شاید موافق نباشید انجام دهند.

مهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین‌تک و مدیرعامل شرکت پرداخت‌یار زیبال

راه پرداخت دانش نخبگانی فناوری را به یک سطح عمومی‌تری از جامعه انتقال می‌دهد که نسبت به آن آگاهی بیشتری وجود داشته باشد. باوجود اینکه فعالان مالی ایران بسیار قوی و پرقدرت هستند و در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛ اما فناوری مالی هنوز ناشناخته است و اطلاعات عمومی راجع به آن وجود ندارد. راه پرداخت به‌خوبی در این زمینه عمل راه پرداخت کتاب‌های خوبی چاپ کرده؛ اما در حوزه ترجمه و تألیف مقاله‌ برای افرادی که در این حوزه مطالعه می‌کنند، ضعیف عمل کرده است.  دلیلش هم مشخص است؛ افراد این حوزه زمان زیادی برای این کار ندارند. به نظرم اگر راه پرداخت در چاپ و ترجمه مقاله بیشتر فعالیت می‌کرد، بهتر می‌شد.

رویا لطفی نژاد، مشاور حقوقی شرکت‌های فین‌تک و بلاک‌چین

 رضا قربانی بنیان‌گذار راه پرداخت در btca که اولین رویداد بیت‌کوینی در ایران بود، کمک خیلی خوبی به ما کرد. شاید بیت‌کوین و ماینینگ از آن زمان به بعد از حالت زیرزمینی درآمد. راه پرداخت و راه‌کار همواره با تیم خوبی که دارد نقش پررنگی در خبرها و حتی توسعه فین‌تک و رمزارز دارند که من همواره سایت و کتاب‌های منتشر شده‌شان را دنبال می‌کنم. از نظر من راه پرداخت ضعفی ندارد؛ اما اگر بتواند با افراد دیگر همکاری کند و به تیم داخلی اکتفا نکنند؛ موفق‌تر خواهد بود.

آرش سروری، برنامه‌ساز و تحصیل گر حوزه فناوری، نوآوری و استارتاپی

راه پرداخت یکی از رسانه‌های پیشروست که وظیفه رسانه‌ای خودش را در اکوسیستم رمزارزی و بحث‌های مالی به‌خوبی انجام داده است. راه پرداخت همواره در کنار ما فعالان اقتصادی بوده‌‌ و دغدغه‌های ما را در جامعه بیان کرد‌ه‌ است.

افشین آشوری، فعال اقتصادی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان

ما از راه پرداخت بهتر نداریم. تا قبل از تولد راه پرداخت دیگر رسانه‌های این زمینه، در حد تکنولوژی و بحث نشریه‌های داخل بانکی که با تفکرات نسل ۲ بانکداری صحبت می‌کردند. راه پرداخت به‌شدت بلوغ سازمانی بانک‌ها را در حوزه بانکداری نسل ۳ و نسل ۴ افزایش داد. ما در ایران نسل ۴ نداریم و خیلی‌ها در تلاش‌اند که از نسل ۲ به نسل ۳ حرکت کنند. راه پرداخت با برگزاری رویدادها و افزایش دانش افراد در این راه بسیار تأثیرگذار بود. آقای رضا قربانی، بنیان‌گذار راه‌ پرداخت زحمت بسیاری در این راه کشیدند و دست‌مریزاد دارند.

احمدرضا قودجانی، مشاور ارشد حوزه رمزارز

به طور کلی رسانه‌های کمی در حوزه فین‌تک وجود دارند و راه پرداخت اولین رسانه بود که از آن استفاده می‌کردم و خبرهای اکوسیستم و فین‌تک را از این رسانه پیگیری می‌کردم. تاکنون رسانه‌های دیگری نیز اضافه شدند؛ اما همچنان فکر می‌کنم یکی از پیشروهای رسانه‌، راه پرداخت است که خود را در زمینه‌های مختلف نیز انشعاب داده و فعالیت‌های مختلفی را ارائه داده است. این رسانه در آگاهی‌بخشی، مخصوصا معرفی فین‌تک در سیستم‌های سنتی بانکی نقش مهمی داشته است. در واقع نظام‌های مالی از این موضوع خبر زیادی نداشتند. نقطه قوت رسانه راه پرداخت، اکوسیستمی است که اطراف خود دارد و نقطه ضعف این رسانه این است که محتوای عمومی کمتری را تولید می‌کند. من فکر می‌کنم اگر محتوای عمومی را با وسعت بیشتری تولید کنند، بسیار خوب می‌شود.

کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین

رسانه راه‌پرداخت مجموعه‌ای شبکه‌ساز بسیار قوی است که چند ویژگی دارد. اولین ویژگی این است که با سرعت متعادل و ملایمی حرکت کرده است؛ اما همیشه حضور داشته و با نوسانات طبیعی به راه خود ادامه داده است. همچنین با کیفیت این مسیر را طی کرده و تولیدات همه بخش‌های خود را به موقع تکمیل کرده است. این رسانه توانسته بین بازیگران حوزه فین‌تک و مالی، چه بخش سنتی که متعلق به مدیران بانکی و رگولاتوری هستند و چه بخش‌های استارتاپی‌ ارتباط برقرار کند و اعتماد هر دو طرف را جلب کند. همه این موضوعات نشان‌دهنده خوش‌فکری، خلاقیت و آگاهی این رسانه از اجتماعی است که در ایران داریم. در واقع در خصوص شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌ها، رسانه راه‌کار از این جهت مجموعه‌ای خاصی است که توانسته در این نوسانات خاص سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور همیشه جای درستی بایستد.

رضا زرنوخی، مدیرعامل مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی

یکی از وظایف بسیاری از سازمان‌ها، توسعه فرهنگی در حوزه کسب‌وکاریشان است در واقع آنها وظیفه مسولیت اجتماعی برای توسعه فرهنگ‌سازی‌ها و نهادینه‌‌کردن آن در حوزه کسب‌وکاری خود دارند؛ اما از این قسمت مغفول هستند یا شاید به اندازه کافی برای این قسمت وقت نگذاشتند. در همچین فضایی، رسانه‌ای به‌وجود آمده و در حوزه‌های مشخصی فرهنگ‌سازی خوبی را انجام داده است. این رسانه سعی کرده این فرهنگ‌سازی را برای مجموعه‌های مختلف جا بیاندازد. این موضوع، نیازمند خلاقیت و نوآوری است که راه‌پرداخت از این ویژگی‌ها برخوردارد است. همچنین پذیرفتن وظیفه مسولیت اجتماعی یکی از ویژگی‌هایی است که شامل این رسانه می‌شود. فراتر از آن نگاه ملی و بین‌المللی این مجموعه به موضوعات و فرهنگ‌سازی آن کار بسیار بزرگی است که توسط این رسانه انجام می‌گیرد.

علیرضا خداکرمی، هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان و تجارت‌الکترونیک پارسیان، بازرس نظام صنفی رایانه‌ای

راه‌پرداخت به خوبی توانسته پلتفرمی باشد که اکوسیستم بتواند بر آن بشیند. درست مثل فرودگاهی شده است که هر ایرلاینی از هر مبدا و مقصدی، با استاندارها و امنیت بر این فرودگاه فرود می‌آید و خدماتش را دریافت می‌کند. این رسانه توانسته استاندارهای خوبی را بسازد و محل گفت‌وگو برای کسب‌وکارها باشد. به نظر من این راه‌پرداخت بسیار زیبا جانمایی کرده و توانسته به مسائل زیرساختی توجه بسیاری داشته باشد و مانند یک قلب مهربان افراد و کسب‌وکارهایی که با یگدیگر رقابت دارند را دور هم جمع کند. ما با همکاری کردن با رسانه راه‌پرداخت بسیار خوشحالیم و حس خوشایندی را از دوستان راه‌پرداخت دریافت می‌کنیم.

 عیسی کشاورز، هم‌ بنیان‌گذار و عضو مدیران ارشد یوبیتکس

به نظر من صادق‌ترین و راحت‌ترین رسانه‌ای که در حوزه‌های مختلف به‌روزترین اطلاعات را ارائه می‌دهد، راه‌پرداخت است. در واقع ما منبعی نداریم که مانند این رسانه کامل باشد و کل پکیج پرداخت را شامل شود. نقطه قوت آن این است که پکیچ آن کامل شده زیرا در گذشته  نشست شامل آن نبود و فقط محتوای خبری ارائه می‌داد اما اکنون با اضافه کردن نشست‌ها، پادکست‌ها و تولید محتوای جدید این رسانه جذاب‌تر شده است.

رامیار قنبری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های پرداخت الکترونیک

زحماتی که در این چندسال برای این رسانه انجام شده را نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا هم‌پوشانی فضای رگولاتوری با حوزه‌های تکنولوژی بسیار بیشتر شده است. در گذشته دسترسی به افراد خیلی سخت بود اما با فضایی که این رسانه ایجاد می‌کند می‌توانیم راحت‌تر با آن‌ها ارتباط بگیریم و مشکلاتمان را مطرح کنیم. بزرگترین نقطه قوت راه‌پرداخت، فضایی است که ایجاد می‌کند؛ زیرا به واسطه آن افراد اکوسیستم می‌توانند با یکدیگر ارتباطی بهتر بگیرند. همچنین محتوای به روزی که همیشه منتشر می‌کند یکی از ویژگی‌های خوب این رسانه است.

آرش ملکی، مدیرعامل مجموعه الگورال

من هم جز آن دسته افرادی هستم که 13 سال است که محتوای راه‌پرداخت را دنبال می‌کنم. این رسانه نیاز بازار را به خوبی تشخیص داده در واقع جای همچین بخشی در مارکت خالی بود. راه پرداخته تواسته است که نیاز اطلاعاتی همه را حوزه را تأمین کنند که این موضوع یکی از ویژگی‌های خوب این رسانه است.

محمدرضا مباشرفر، مدیر کسب‌وکار شرکت بازرگانی مبناکارت آریا

 یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که آدم‌ها دو دسته هستند؛ یا حرفه‌ای یا احمق. یعنی کسی که کار خودش را درست انجام ندهد عملا وقت خود و اطرافیان را تلف می‌کند. راه‎‌پرداخت باتمرکز در حوزه فین‌تک به‌درستی نقش خود را اجرا کرده و در رشد و دیده‌شدن بسیاری از استارتاپ‌ها کمک کرده است. همچنین با برگزاری بعضی از رویدادها باعث شده که ارتباط با بخش رگولاتور برای اکوسیستم راحت‌تر انجام شود. در مجموع به‌نظر من راه‌پرداخت موهبتی است برای این صنعت. آفتی که ممکن است گریبان رسانه‌ها شود بحث نوآوری و به‌روز شدن نوع محتوا و نوع مواجه با مخاطب است که ممکن است راه‌پرداخت را تهدید کند زیرا 13 سال بیش‌از یک نسل است و مدیران و افراد فین‌تکی با نسل اول متفاوت شده اند. هر چه که به سکت مخاطب می‌رود به‌نظر من می‌تواند به‌روز تر و جذاب‌تر باشد.

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل و اجرایی صرافی بیت‌مکس

به ‌نظر من راه‌پرداخت بسیار مثبت عمل کرده زیرا هم راهگشا بوده و یک جمعی را شکل داده است که عمدتا باعث هم‌افزایی و هم‌فکری شده است. اتفاقات بسیاری خوبی ایجاد کرده و در این حوزه تاثیر‌گذار بوده است. به‌هر‌حال هر کسب‌و‌کاری که استارت می‌خورد و رشد می‌کند، حتما در کنار نقاط مثبت، نقاط منفی نیز دارد. موضوعی که الان به ذهن من می‌رسد این است که تکرار چندباره یک‌سری مطالب باعث کمتر دیده‌شدن آن می‌شود.

حبیب ابوقداره، مدیرعامل شرکت تدبیراندیشان

من فکر می‌کنم راه پرداخت نسبت به سال‌های گذشته رشد مناسبی را بین مخاطبان به لحاظ اطلاع‌رسانی تجربه کرده و اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری رویدادها، اخبار در جریان رویدادها و مباحث پیرامون ارزهای دیجیتال را به خوبی پوشش داده است.

محسن معین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره صرافی اکس‌اونیکس

راه پرداخت فعالان اکوسیستم را به‌خوبی دور هم جمع کرده و رویدادها را بسیار مناسب پوشش می‌دهد و در کنار این موارد به‌عنوان یک رسانه، یک نگاه تخصصی به این اکوسیستم داشته است.

سهند غلام حسینی، مدیر بازاریابی مجموعه یوبیتکس

از ابتدای شروع به فعالیت مجموعه راه پرداخت که به‌صورت یک نشریه مستقل آغاز به کار کرد و اکنون که تبدیل به یک مجموعه فعال در این حوزه شده است، به‌عنوان یک مخاطب در این سال‌ها مطالب و خبرهای منتشر شده را مطالعه و پیگیری کرده‌ام. نقش این رسانه را بارز و پررنگ می‌دانم و در هر زمینه‌ای با دیدگاه تخصصی وارد و فعالیت داشته است. راه پرداخت چهار رکن اصلی اقتصاد شامل: بیمه، بانک، بازار سرمایه و ارز را به‌خوبی پوشش داده و بخش چاپ و انتشار کتاب‌ها نیز بسیار مورد توجه من هست و اثری که کتاب‌های راه پرداخت دارد بسیار پایدار است.

محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض افزار

موضوعی که در راه پرداخت برایم مهم بوده، کوچک شروع‌کردن و استمرار است و این استمرار باعث شده است که اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد و فعالیت‌های جانبی آن از جنس انتشار و رویدادهای متفاوت که برنامه‌ریزی و اجرا شده به نظرم بسیار اثرگذار بوده و همین مسیر برای باقی اکوسیستم نوآوری و فناوری و اقتصاد مالی یک الگوی مناسبی می‌تواند باشد. و از سویی از ورود مجموعه «راه‌کار» به فضای بین‌المللی خوشحالم و جای آن را در این اکوسیستم برای بازیگران این حوزه خالی می‌بینیم به‌خصوص در فین‌تک.

امیرحسین صادقی، فعال اکوسیستم نوآوری

نقشی که راه پرداخت در بلوغ اکوسیستم از جنس ساخت یک جامعه مخاطب هدف و افزایش دانش عمومی به نظرم مثال‌زدنی است و کمتر رسانه‌ای را دیده‌ام که توانسته باشد این‌قدر مؤثر و ثابت‌قدم در فراز و فرودها در اکوسیستم و فضای رسانه‌ای کشور گام بردارد و به نظرم راه پرداخت یکی از منصف‌ترین و تخصصی‌ترین رسانه‌های فعال در این سیستم است.

امیرعباس امامی، مدیرعامل پروژه نو زرین در مجموعه زرین‌پال

از همان ابتدا چون از مخاطبان راه پرداخت بودم دیدم که این رسانه چگونه بر شناخت اکوسیستم‌های استارتاپی و مالی  تأثیر گذاشت و کمک بزرگی به شناخت بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در این فضا کرد.

پیمان غضنفری، مدیر فروش مجموعه حقوقی وینداد

استقبال می‌کنم که مجموعه راه پرداخت، زمینه‌های مختلف مرتبط با بحث‌های مالی را به‌صورت جامع پوشش می‌دهد و مجموعه کتاب‌های انتشارات راه پرداخت که تلاش شده به‌روز و با سرعت مناسبی منتشر شود را دنبال می‌کنم. در پوشش و برگزاری رویدادهای مرتبط با بحث‌های مالی هم فعال هستند که بسیار مناسب است از دیدگاه خودم جای این رویدادها خالی است و «راه‌کار» این موضوع را به‌خوبی انجام می‌دهد.

ضیا صدر، فعال بازار رمزارز

راه پرداخت همیشه یک نگاه واقع‌بینانه در کنار پیشرو بودن خود دارد و بسیار خوب و مستمر در این سال‌ها فعالیت خود را ادامه داده که استمرار یکی از ارکان اساسی در این حوزه است و در کنار آن حفظ کیفیت در طول این سال‌ها بسیار مهم‌تر است که در راه پرداخت شاهد این اتفاق بوده‌ایم و در کنار شاخص‌های نامبرده، راه پرداخت تلاش کرده است تا چهره‌های جدید، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید را به‌خوبی معرفی کرده و فرصت به آنان داده است و افراد خلاق و عمل‌گرا و منصف در این مجموعه فعالیت داشته‌اند.

نرگس مراد آبادی، فعال بازار رمزارز

راه پرداخت جز اولین‌هایی بود که آمد و باتوجه‌به این که این مسیر در این اکوسیستم ناهموار و سخت بود، مسیر را هموار کرد و جلو آمد و به این دید نگاه می‌کنم که اگر یک مجموعه پایدار در حوزه پرداخت و سایر حوزه‌های تحت پوشش خود را بخواهیم مثال بزنم، می‌توانیم از راه پرداخت به‌عنوان یک نمونه موفق اسم بیاوریم.

هامان آقاجانلو، بنیان‌گذار مجموعه‌مانی لپ برگزارکننده رویداد سکه‌خوانی

مجموعه راه پرداخت کارهای بسیار متفاوت و خلاقانه‌ای را تاکنون داشته و یکی از کارهایی که به شکل عمومی از راه پرداخت سراغ داریم، استانداردی است که در این اکوسیستم تعریف کرده است. مهم‌ترین نقشی که «راه پرداخت» در اکوسیستم داشته است به نظرم؛ توانسته فضای منحصراً تک‌بعدی، یک صنعت تماماً انحصاری که نه فقط در کشور ما بلکه در دنیا، در چنین فضایی توانسته‌اند با نشان‌دادن فعالان و مجموعه‌های کوچک در این اکوسیستم، صدای تعداد زیادی جوانان فعال در این حوزه را به گوش حاکمیت برساند و قدرت چانه‌زنی کسب‌وکارهای کوچک را بالا ببرند.

سهیل نیک‌زاد، عضو هیئت‌مدیره کیوسک و انجمن بلاکچین

راه پرداخت کار خود را با حوزه فناوری‌های مالی سنتی و بانکی شروع کرد و در طول چند سال ابتدای مسیر، بسیار عالی عمل کرد. به نظر من، راه پرداخت یکی از بهترین رسانه‌هایی بود که با یک دیدگاه و روش نو توانست حوزه فناوری‌های مالی را پوشش دهد. بعد از آن، راه پرداخت با تغییر مسیر و ایجاد مجموعه راه‌کار، وارد حوزه‌های مختلف فناوری‌های نوین مالی و رمزارزها شد که به نظر من این تخصیص و تفکیک برند، قدم مثبت و خوبی بوده که در این راه برداشته است. در کل، رسانه نقش قابل توجهی در پیش بردن اهداف یک اکوسیستم دارد. در هر اکوسیستم، بخشی به نام تشکل‌ها و کنشگران مرزی وجود دارد که بین بخش خصوصی و حاکمیت در رفت‌وآمد هستند. طبیعتا پوشش پیشرفت‌ها، افکار، نظرسنجی‌ها و دغدغه‌های کسب‌وکارها در رسانه‌ها می‌تواند نقش پررنگی را داشته باشد. من همه اعضای مجموعه راه‌کار را دوست دارم و افرادی مثل رضا قربانی، مینا والی، رسول قربانی و میثم سلیمانی از دوستان نزدیک من هستند. این تیم، گسترشی ناگهانی را در حوزه‌های مختلف فناوری‌های نوین مالی انجام دادند و به نظر من، نیاز است که توسعه بیشتری هم در حوزه منابع انسانی داشته باشند که بتوانند پوشش قوی و باکیفیت راه پرداخت را هم در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم. البته، هر کدام از افرادی که نام آنها را بردم، هر کدام یک لشکر یک نفره هستند و کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهند. امیدوارم که قدرت این گروه به نحوی باشد که همین مسیر را ادامه دهند.

عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمزارزها

راه‌ پرداخت، نقش بسیار خوبی در توسعه صنعت فناوری‌های مالی کشور داشته است. ما تشکر ویژه‌ای از رسانه راه‌ پرداخت داریم؛ زیرا برای اولین بار در کشور، این کار را در حوزه فناوری‌های پولی و بانکی، به خصوص فین‌تک آغاز کرد. ما در این حوزه، از نظرات دوستان خود در حوزه پرداخت استفاده می‌کنیم. بخشی از این حوزه‌ها برای رگولاتور ناشناخته بوده است. رسانه راه‌کار و راه پرداخت، این حوزه‌های ناشناخته را پیدا می‌کند و روی آنها تحقیقات انجام می‌دهد و اطلاعات مورد نیاز را به دولت ارائه می‌دهد.

حسین‌پور، فعال اکوسیستم نوآوری

راه پرداخت، رسانه‌ای است که آمار اکوسیستم فناوری‌های مالی را از آن دریافت می‌کنیم. راه پرداخت همیشه اخبار درجه یک و دست اول ارائه می‌کند و تفاسیر و گزارش‌های بسیار خوبی داشته است. پیشنهاد من این است که راه پرداخت، کمی گزارش‌های تحلیلی خود را بیشتر کند. اکوسیستم موجود، اکوسیستم فعالی بوده و مدام در حال تغییراتی است. راه پرداخت با بیشتر پرداختن به این موضوعات می‌تواند کمک قابل توجهی به اکوسیستم کند.

صباحی، فعال اکوسیستم نوآوری

راه‌پرداخت ابزاری کمک‌کننده برای کسب‌وکارهاست و به‌خوبی به توانمندی‌ مجموعه‌های فعال در حوزه مالی می‌پردازد. این رسانه پوشش حداکثری در حوزه مالی دارند و با مدل‌های مختلفی به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه می‌پردازد.

پیمان امیری، آژانس دیجیتال مارکتینگ هارمونی از زیرمجموعه‌های هلدینگ یکتانت

راه‌پرداخت نقش فعالی در توسعه اکوسیستم فناوری‌های مالی ایفا می‌کند و با برگزاری رویدادهای متعدد و خبررسانی تأثیر به سزایی در توسعه این زیست‌بوم دارد.

مهدی سلیمانی، بنیان‌گذار سلام سینما و وقایع استارتاپیه

راه‌پرداخت توانسته به‌خوبی نقش‌هایی که متولی برای آن وجود نداشته را بر عهده بگیرد و به بهترین نحو ممکن انجام دهد. این راه ادامه دارد و بچه‌های راه‌کار متوقف نمی‌شوند و این مسیر را ادامه می‌دهند. اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور بدون راه‌پرداخت تفاوت‌های بسیاری با حال حاضر داشت.

احمد واحدی، فعال حوزه روابط عمومی

جای یک رسانه قدرتمند در اکوسیستم بلاکچین و رمزارز خالی بود. این مجموعه توانسته اجزای مختلف اکوسیستم را دور هم جمع کند که این امر باعث شده اکوسیستم قدرتمندتر شود و قدرت چانه‌زنی بیشتری با حاکمیت به دست آورد و حتی بتواند از بزرگ شدن پروژه‌های اسکم جلوگیری کند. در سال‌های اخیر جای خالی این نقش به‌شدت حس می‌شد اما راه‌پرداخت به‌خوبی توانسته از پس این نقش بربیاید و این راه را ادامه دهد.

محمد یعقوبی، مدیرعامل یوبیتکس

راه‌پرداخت نقش مؤثری در توسعه زیست‌بوم فناوری‌های مالی کشور دارد و تمام خبرهای اکوسیستم مالی را به‌راحتی می‌توان در این رسانه رصد کرد.

ملکی، فعال اکوسیستم نوآوری

مؤسسان راه‌پرداخت را از روزهای اول راه‌اندازی این رسانه می‌شناسم. نشریات زیادی در حوزه مالی آمده‌اند و رفته‌اند، پایداری راه‌پرداخت و ایجاد رسانه‌های تخصصی در حوزه‌های فین‌تکی بیانگر موفقیت این رسانه است. حساسیت و دقت‌نظر رضا قربانی و پشتکار رسول قربانی ستودنی است که باعث ایجاد یکی از موفق‌ترین رسانه‌های مالی در کشور شده است. راه‌پرداخت یکی از بهترین رسانه‌ها در حوزه بانکداری و فین‌تک به شمار می‌رود.

مهدی مرادیان، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل جیبیمو

اگر راه‌پرداخت نبود جای خالی آن به‌شدت حس می‌شد. این رسانه یکی از درست‌ترین اتفاقات اکوسیستم فناوری مالی است. انجام کار رسانه‌ای و تخصصی در حوزه مالی بسیار به‌جا بود. تمام اتفاقات بزرگی که در صنعت مالی رخ می‌دهد را از راه‌پرداخت دنبال می‌کنیم.

مهدی طالب، رئیس فناوری‌های نوین شرکت فام

راه‌پرداخت یکی از اولین سایت‌هایی بود که اطلاع‌رسانی در حوزه مالی را انجام داد  و به‌خوبی این راه را ادامه داد و موفق به معرفی درست این عرصه شد. راه‌پرداخت شرکت‌های فعال در حوزه مالی و بانکی توانستند با همکاری با راه‌پرداخت خدمات خود را به جامعه معرفی کنند. راه‌پرداخت باعث شد که تمام بازیگران اکوسیستم مالی رشد خوبی داشته باشند.

محمد قائمیان، پژوهشگر حوزه کریپتوکارنسی و بلاکچین

نقش راه‌پرداخت در اکوسیستم فین‌تک شباهت بسیاری به یک کوه یخ است که بخش بزرگی از آن دیده نمی‌شود. بسیاری از کاربران به واسطه راه‌پرداخت با موضوعاتی آشنا شدند که برای هر کسی مکشوف نیست. مانند نویسنده‌ای که یک کتاب می‌نویسد و هر کدام از نسخه‌های این کتاب صدها بار در کتابخانه خوانده شود اما اثر بزرگی روی جامعه می‌گذارد، نقش راه‌پرداخت در حوزه فین‌تک کشور شبیه به این پدیده است.

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.