راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران
-

اینشورتک

اینشورتک یا همان فناوری‌های بیمه که معادل عبارت InsurTech است، یعنی «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه» و یکی از 9 حوزه زیرمجموعه فین‌تک است؛ به طور کلی، اینشورتک به کاربرد نوآورانه تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه‌ای گفته می‌شود. این صنعت با کمک بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای متناسب با هر مشتری به طور جداگانه است. برای مثال تاکنون کسی که رانندگی پرخطر می‌کرد با کسی که رانندگی محتاطانه می‌کرد، هر دو یک قیمت برای بیمه سالانه خودرو پرداخت می‌کردند؛ اما حالا این صنعت می‌تواند با کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند و مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای برای هر راننده در نظر بگیرد.
.
علاوه بر این‌ها، اینشورتک کمک می‌کند مشتریان خارج از محدودیت‌های زمان و مکان، با کمک ابزارهایی مثل تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.
.
از آنجایی که به طور کلی، کار بیمه در تمام دنیا مدیریت ریسک بوده است، مدیران این حوزه نسبت به ورود نوآوری‌های فناورانه تحت عنوان اینشورتک نیز محتاط‌تر عمل کرده‌اند و همین دلیل باعث شده است ارائه خدمات تکنولوژیک نوآورانه در حوزه بیمه نسبت به دیگر حوزه‌های فین‌تک رشد چشمگیری نداشته باشد. برای مثال در سال 96 صنعت بانکداری 4000میلیارد تومان هزینه فناوری اطلاعات کرده است در صورتی که در همین بازه، صنعت بیمه 200 میلیارد تومان هزینه فناوری اطلاعات کرده است (+). در دنیا نیز در سال 2017 بیش از 40 میلیارد دلار روی استارت‌آپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری شده است در صورتی که فقط 2 میلیارد دلار آن مربوط به اینشورتک بوده است.
.
کتاب اینشورتک توسط راه پرداخت به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. همچینن بزرگترین شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بیمه در ایران، شرکت «فناوران اطلاعات خبره» است و «بیمیتو»، «وبیمه»، «بیملاین»، «بیمه بازار»، «بیمه کلیک» و «بیدبرگ» از مهمترین استارت‌آپ‌های فعال در حوزه اینشورتک در ایران هستند که عمدتا روی فروش غیرحضوری تمرکز دارند.
.

آخرین خبرهای روز، مقالات، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و مطالب مربوط به حوزه اینشورتک (InsurTech) را از اینجا در سایت تحلیلی خبری راه پرداخت ببینید

سهم سنگین عوارض شرکت‌های بیمه / بیمه سهم فرهنگ‌سازی می‌دهد یا کسری بودجه دولت؟

بیمه مرکزی با ارائه فهرستی بلند از اسامی تمامی شرکت‌های بیمه، سهم قطعی هر کدام از آنها را برای واریز مبلغ مشخصی از حق بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به خزانه کل کشور اعلام کرد. به این ترتیب صنعت بیمه کشور که تا پیش از این مجبور بود مبلغ ۴۰۰۰

وحیده نورانی، مسئول میز نوآوری پژوهشکده بیمه از ضرورت آینده‌پژوهی در صنعت بیمه می‌گوید / آینده‌پژوهی ضرورت است، نه انتخاب

تا پیش از این ساختار سنتی بیمه صرفاً بر پایه فروش و رسیدن به حجم بالایی از سهم بازار بود، اما امروز قاعده بازی در صنعت بیمهبه سبب حضور بازیگران جدید تغییر کرده است. حالا فناوری‌ها و روندهای جدید بیمه‌گری هستند و رقابت ساخت یک تجربه مشتری

بررسی موانع روند تحول دیجیتال در گفت‌وگو با مهرناز محسنی، سرپرست اداره راهبری تحول دیجیتال بیمه دی / نه داده‌ها تمیز هستند، نه مدیران همراه

تحول دیجیتال شیوه ارائه ارزش کسب‌وکار را تغییر می‌دهد و در این میان صنایع مالی دنیا با تحول مدل‌های کسب‌وکار قدیمی خود به خلق ارزش تازه تن داده‌اند، مگر صنعت بیمه که همچنان ـ نه به‌شدت گذشته ـ سعی دارد با کم‌توجهی به رویکرد تازه‌ای که

رئیس‌کل بیمه مرکزی خبر داد / رونمایی از محصولات جدید بیمه‌ای در سال ۱۴۰۱

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی از رونمایی محصولات جدید در حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و تکافل خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید بهزادپور از صدور مجوز برای بیش از 50 محصول جدید بیمه‌ای خبر داد و گفت: «در چند سال گذشته مجوز

بیمه دات‌کام رفع تعلیق شد

بیمه دات‌کام، سامانه فروش و مقایسه آنلاین بیمه با نامه رسمی از سوی نهاد ناظر رفع تعلیق شد. بر اساس نامه‌ای که مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی به مدیرعامل بیمه دات‌کام ارسال کرده است، این شرکت بعد از گذشت تنها دو روز از

اقدامی جدی در راستای اجرای سامانه برخط بیمه / ثبت کروکی تصادفات آنلاین می‌شود

در جلسه مشترک رئیس پلیس راهور و رئیس‌کل بیمه مرکزی بر ضرورت ترسیم کروکی آنلاین در قالب پروژه مشترک پلیس و بیمه مرکزی تأکید و مقرر شد زیرساخت‌های لازم برای اجرای سراسری این پروژه ایجاد شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل

بیمه مرکزی فعالیت یک استارتاپ بیمه‌ای دیگر را ممنوع کرد / نقطه پایان برخوردهای قهری رگولاتور کجاست؟

هنوز یک ماه کامل از شروع سال جدید نگذشته که بیمه مرکزی در ادامه رویکردی که از اواخر سال 1400 دست به اجرایی‌کردن آن زده بود، نامه منع همکاری با یک فروشنده آنلاین بیمه دیگر را صادر کرد. محمدجواد آقاجری، مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای

سامانه برخط بیمه، وعده جدید وزیر اقتصاد / آیا بیمه از دولت الکترونیک بهره‌مند خواهد شد؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در برنامه تحول خود که پیش از گرفتن رأی اعتماد از مجلس آن را منتشر کرد، جایگاه خاصی برای بیمه قائل شده بود. او از تغییر در ساختار نظارتی بیمه مرکزی گفت و از برنامه‌هایی که باید برای تحقق روند تحول دیجیتال در صنعت

مردم از بیمه چه می‌دانند؟ / ضرورت تقویت سواد بیمه‌ای جامعه

هر بار در مورد ارائه خدمات شرکت‌های بیمه بحثی به میان می‌آید، توجه به نیاز مشتری و مطالعه و بررسی چگونگی رفع این نیاز با ارائه محصولات نو، یکی از مهم‌ترین اصولی است که به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت شرکت‌های بیمه بر آن تاکید

صنعت بیمه به دی‌ان‌ای نوآوری خاص خودش نیاز دارد / آفت کپی‌برداری از موفقیت دیگران

امروز جریان ثابت نوآوری و تحول مداوم از نیازهای اساسی شرکت‌های بیمه است که نه‌تنها باید همواره در نظر گرفته شوند، بلکه ممکن است در سال‌های آینده از میزان انتظارات فراتر هم باشند. با فشار روزافزون رقبا و مشتریان، بیمه‌گران کم‌کم به این

تیغ تیز بیمه مرکزی بر پیکره استارتاپ‌ها / آیا راه تعامل با نهاد ناظر باز است؟

کسب‌و‌کارهای آنلاین بیمه نیمه دوم فروردین‌ماه 1401 را با التهاب شروع کردند. بیمه مرکزی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با اعلام ممنوعیت همکاری شرکت‌های بیمه با اپلیکیشن سکهبه فعالیت خود پایان داده بود، در همان نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ – در

ارائه خرید اقساطی بیمه تنها با سفته الکترونیکی / خدمت جدید ازکی‌وام با روشی ساده و آسان

خرید بیمه معمولاً از جمله مواردی است که بیشتر افراد حداقل یک بار با آن سروکار پیدا کرده‌اند. از بیمه عمر و اموال گرفته تا انواع بیمه‌های مربوط به رانندگی و خودرو. در شرایطی که ارائه خدمات غیرحضوری به‌واسطه کرونا پررنگ‌تر از قبل شده،

بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات‌کام از چالش‎‌های استارتا‌پ‌های بیمه‌ای می‌گوید / قواعد باید تغییر کنند

صنعت بیمه با همه مقاومت‌ها و محافظه‌کاری‌هایی که به سبب ماهیت فعالیت خود دارد، مدتی است تن به حضور بازیگران جدیدی داده است؛ کسب‌و‌کارهای پلتفرمی که استفاده از داده و فناوری اطلاعات را مبنای فعالیت‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند، کسب‌وکارهای

محمدرضا برزگری، مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان از ضرورت تعامل بیمه مرکزی با استارتاپ‌ها می‌گوید / خارج از ضوابط و قواعد عمل نکردیم

در بازار سنتی بیمه کشور تنها ابزار رقابتی‌ شرکت‌ها قیمت ارائه محصولات است. مسئله‌ای پرمناظره که امروز به سبب آن شاهد بروز چالش‌های بسیاری در تعامل نهاد ناظر بیمه مرکزیو کارگزاران برخط یا همان استارتاپ‌ها و تجمیع‌کننده‌های فروش بیمه

صنعت بیمه سال ۱۴۰۰ را چطور گذراند؟ / فصل ورود بازیگران جدید

در سال ۱۴۰۰ اتفاقات مهمی در پهنه سیاست داخلی و خارجی رخ داد که بی‌تأثیر بر بازارهای مالی نبود. انتخابات ریاست جمهوری و تعیین دولت سیزدهم تأثیر قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد داشت به طوری که با تغییر ترکیب اقتصادی دولت، راهبردهای اقتصادی جدید

چرا اینشورتک‌ها در بیمه اهمیت دارند؟ / برهم‌زننده‎‌های چابک

اینشورتک‌ها در توسعه صنعت بیمه نقش مهمی دارند. در واقع با یک نگاه به ماهیت بیمه و گسترش فناوری‌هایی مانند تحلیل داده، شکی نیست که این صنعت در آینده نزدیک یک صنعت فناور به‌شمار می‌رود. بنابراین طبیعی است که شرکت‌های بیمه به دنبال راه‌هایی

اولتیماتوم بیمه مرکزی به سایت‌های فروش آنلاین بیمه / جنگ قیمت‌ها یا قیمت رقابتی؟

مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی اولین فعالیت رسمی خود را در  سال ۱۴۰۱ با اعلام هشداری تازه به استارتاپ‌های بیمه‌ای و سامانه‌های فروش خدمات آنلاین آغاز کرد. محمدجواد آقاجری که در میان اهالی صنعت بیمه به سختگیری و جدیت شهرت