راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت بیومتریک چه تغییراتی را در تراکنش‌های مالی ایجاد می‌کند؟

فناوری‌های احراز هویت بیومتریک به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره بسیاری از مردم، در سراسر جهان است و به لطف قابلیت ادغام آن با تلفن‌های همراه، بسیاری از ما به طور روزانه با نوعی از احراز هویت بیومتریک در تعامل هستیم و روزانه چندین بار برای وارد شدن به تلفن همراه از چهره یا اثر انگشت خود استفاده می‌کنیم.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط ویزا در سال 2017، دو سوم (تقریبا 65 درصد) کاربران گزارش دادند که حداقل با احراز هویت بیومتریک آشنا هستند. با توجه به آگاهی مردم نسبت به این نوع احراز هویت و استفاده از آن، جای تعجب ندارد که امروزه شاهد افزایش تعداد تراکنش‌هایی هستیم که توسط احراز هویت بیومتریک تأیید شده‌اند.

تحقیقات جدید مرکز تحقیقاتی Juniper نشان می‌دهند که تا سال 2023، سالانه مبلغ دو تریلیون دلار تراکنش‌های موبایلی و غیرحضوری توسط فناوری‌های احراز هویت بیومتریک تلفن‌های همراه، تأیید خواهند شد. در حالی که مقدار این عدد در سال 2018، 124 میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده جهش بزرگی است و نه تنها به تغییر در پذیرش احراز هویت بیومتریک توسط کاربران اشاره دارد، بلکه همچنین پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های پرداخت با تأیید و احراز هویت بیومتریک را نشان می‌دهد.


ببینید: تمایل مصرف‌کنندگان به احراز هویت به روش بیومتریک / اینفوگرافیک



مزایای احراز هویت بیومتریک برای انجام تراکنش‌های مالی


امروزه کاربران مزایای استفاده از احراز هویت بیومتریک را بهتر از هر زمان دیگری درک می‌کنند. یکی از مزایای واضح این فناوری‌ها، که اکثر مردم در دستگاه‌های تلفن همراه خود از آن استفاده می‌کنند، عدم نیاز به حفظ کردن رمز عبور یا پین برای دسترسی به تلفن همراه است. اگرچه، این امر برای تأیید اعتبار پرداخت نیز صادق است. استفاده Google Pay و Apple Pay از احراز هویت بیومتریک (اثر انگشت یا تشخیص چهره) تأییدکننده این موضوع و به معنی افزایش سرعت در فرآیند پرداخت در حین خرید آنلاین است.


ببینید: احراز هویت دیجیتال یوآیدی چگونه به کمک بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه می‌آید؟ / حل مساله «هویت»


در نظرسنجی برگزار شده توسط ویزا، کاربران در حین استفاده از احراز هویت بیومتریک احساس امنیت بیش‌تری، نسبت زمان استفاده از رمز عبور یا پین داشتند. ویژگی‌های بیومتریک منحصر به فرد بوده و نمی‌توان آنها را به راحتی جایگزین کرد یا به سرقت برد و کاربران احساس می‌کردند که این راهی بی‌نظیر برای احراز هویت آنها است.

به طور خلاصه می‌توان پنج دلیل اصلی را برای استفاده از احراز هویت بیومتریک در تأیید تراکنش‌های مالی بیان کرد.

1. سهولت: نیازی نیست که چندین پین و گذرواژه را به خاطر سپرده شود.

2. امنیت: روشی منحصر به فرد و امن برای شناسایی کاربران است.

3. سرعت: احراز هویت با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک سریع‌تر و ساده‌تر از وارد کردن پین یا رمز عبور است.

4. قابلیت پرداخت در همه جا: همزمان با افزایش تعداد فروشگاه‌هایی که به سمت پرداخت آنلاین رفته‌اند و افزایش تعداد کاربرانی که پرداخت با استفاده دستگاه‌های تلفن همراه خود را انتخاب می‌کنند، به این معنی است که می‌توان در هر مکان و هر زمان پرداخت کرد.

5. ایجاد تمایز: کار گیرندگان اولیه احراز هویت بیومتریک برای پرداخت، با متداول شدن اشکال جدید احراز هویت بیومتریک و منسوخ شدن سایر روش‌های احراز هویت تمایز ایجاد می‌کنند.


آینده احراز هویت بیومتریک و تأیید تراکنش‌های مالی


شرکت NEC نیوزلند اخیرا در مطلبی، آینده تشخیص چهره و آنچه ممکن است در سال 2020 اتفاق بیفتد را تجزیه و تحلیل کرده است. یکی از این زمینه‌ها، استفاده از تشخیص چهره برای پرداخت کاملا غیر حضوری است. جزئیات کارت اعتباری شما با مشخصات چهره‌تان مطابقت داده شده و پرداخت تنها با استفاده از چهره شما انجام می‌شود.

این روش در حال حاضر در فروشگاه‌های 7-Eleven در تایوان و ژاپن در حال توسعه است. مشتریان می‌توانند در این فروشگاه‌های بدون نیروی انسانی، همه فعالیت‌ها از دسترسی به فروشگاه گرفته تا انجام تراکنش پرداخت را با استفاده از پروفایل تشخیص چهره خود انجام دهند.


ببینید: هزار و یک روش برای احراز هویت و پیشینه وجود دارد



محصول احراز هویت بیومتریک یوآیدی


احراز هویت بیومتریک با تراکنش‌های مالی در ایران نیز بسیاری از مشکلات و جرائم مالی در فضای دیجیتال کاهش می‌دهد. محصول دانش‌بنیان یوآیدی با روندهای جهانی همگام شده و با ارائه خدمات احراز هویت بیومتریک با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، به مؤسسات مالی، بستر انجام تراکنش‌های مالی با احراز هویت بیومتریک را فراهم کرده است.


ببینید: راهکار احراز هویت دیجیتال یوآیدی دانش‌بنیان شد


حال که ضرورت این راهکار به دلیل افزایش جرائم مالی در فضای دیجیتال و ایجاد روش‌هایی با تجربه کاربری ضعیف مانند رمز دوم پویا، بیش از پیش احساس می‌شود می‌تواند در انجام تراکنش‌های مالی تحول ایجاد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.