راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیلیکون ولی مخالف سفت و سخت مالیات فرانسه بر درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری است / این مالیات به جای سود، بر درآمد شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد

فرانسه تصمیم گرفته مالیات جدیدی را بر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری وضع کند. بازیگران پیشگام سیلیکون ولی با این اقدام مخالف هستند و در جلسه دادرسی که توسط دولت ایالات متحده در روز دوشنبه برگزار می‌شود، دلایل این مخالفت را توضیح خواهند داد.

این مالیات مطرح‌شده از آن جهت مورد مخالفت قرار گرفته که به جای اینکه تمرکزش روی سود شرکت‌ها باشد، دست روی درآمد دریافتی شرکت‌ها گذاشته است.

نمایندگانی از گوگل، آمازون و فیسبوک قصد دارند در این جلسه دادرسی که توسط دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا در شهر واشنگتن برگزار می‌شود، شکایات خود مطرح کنند.

در این جلسه، یک وکیل به نمایندگی از ایر‌بی‌ان‌بی، اکسپدیا، سیلزفورس، مایکروسافت، استرایپ، توئیتر، گوگل، آمازون و فیسبوک نیز حضور خواهد داشت.

اسامی نامبرده در زمره آن دسته از شرکت‌های فناور آمریکایی قرار دارند که مشمول قانون مالیاتی جدید فرانسه هستند. طبق قانون مذکور، تمامی شرکت‌هایی که درآمد جهانی آن‌ها از 750 میلیون یورو یا 831 میلیون دلار بیشتر باشد و در کشور فرانسه بیش از 25 میلیون یورو یا 28 میلیون دلار فروش داشته باشند، باید سه درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به حساب دولت این کشور واریز کنند. این قانون مالیاتی در ماه جولای توسط سنای فرانسه مورد تصویب قرار گرفت و از ماه ژانویه سال 2019 به بعد را شامل می‌شود.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اعلام کرده است:

30 شرکت مختلف، که اغلب آن‌ها را شرکت‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند، مشمول این قانون هستند. در نتیجه تصویب قانون مذکور، سالیانه مبلغی برابر با 500 میلیون یورو، معادل با 554 میلیون دلار برای دولت فرانسه درآمدزایی می‌شود.

او معتقد است که اعمال این قانون، کاملا عادلانه است.

شرکت‌های جهانی حوزه تکنولوژی غالبا به این متهم می‌شوند که با استفاده از ترفندهای مختلف، از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند. منتقدان می‌گویند که این شرکت‌ها دفاتر اصلی خود را در کشورهایی با درصد مالیات اندک دایر می‌کنند و از این طریق بار مالیاتی خود را کاهش می‌دهند. دفاتر اصلی بخش اروپای آمازون در لوکزامبورگ قرار دارند، گوگل نیز دفتر اصلی خود را در ایرلند دایر کرده است؛ این در حالی است که بخش عمده‌ای از فروش بخش اروپای شرکت‌های مذکور در کشورهای دیگری انجام می‌گیرد.

در ماه جولای ترامپ دستور داد تا در تلافی این قانون، تحقیقاتی در مورد وضع تعرفه‌های مالیاتی علیه کشور فرانسه انجام بگیرد و به طور ویژه، نوشیدنی‌های این کشور را مورد هدف قرار داد.

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا با انتشار یک بیانیه عمومی اعلام کرد که قانون مالیات جدید فرانسه غیر معقول است و با قواعد سیستم مالیات ایالات متحده تناقض دارد. این نهاد عنوان کرد که مالیات فرانسه به جای این که میزان سود شرکت‌ها را در نظر بگیرد، مقدار درآمد آن‌ها را به عنوان مبنا قرار داده و ضرر و زیان زیادی را به شرکت‌های فناور آمریکایی وارد می‌کند.

فیسبوک، آمازون و گوگل جزو شرکت‌هایی هستند که با آماده کردن سند و مدرک، از تحقیقات دولت ایالات متحده حمایت کرده‌اند.

پیتر هیلتز، مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مالیات بین‌المللی آمازون معتقد است که این قانون مضر و تبعیض‌آمیز است و تنها تعداد اندکی از شرکت‌ها را هدف قرار داده که هیچ کدام فرانسوی نیستند.

او عنوان کرده که اگر قانون جدید مالیات اجرا شود، میزان کارمزد فروشندگان شخص ثالت فرانسوی نیز 3 درصد افزایش پیدا می‌کند و این امر به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند.

وی افزود:

قانون جدید مالیات باعث می‌شود تا هزینه تجارت با فرانسه افزایش پیدا کند؛ در نتیجه بنگاه‌های کوچک و متوسط آمریکایی برای فروش محصولات خود در این کشور با مشکل مواجه می‌شوند. بنگاه‌های مذکور اگر بخواهند که با کشور فرانسه داد و ستد داشته باشند، یا باید قیمت‌های خود را افزایش دهند، یا از هزینه‌های داخلی بکاهند و یا کلا قید فروش محصول به این کشور را بزنند. کم شدن مقدار فروش، کاهش میزان درآمد، بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران و بیکاری، پیامدهایی هستند که اعمال مالیات اضافی می‌تواند در پی داشته باشد.

آلن لی، رئیس بخش سیاست‌گذاری مالیات بین‌‌المللی فیسبوک اظهار داشت که این شرکت به شدت از تصمیم دولت ایالات متحده مبنی بر انجام تحقیقات در مورد پاریس حمایت می‌کند. او همچنین گفت که انطباق با قوانین جدید برای فیسبوک بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود.

منبع: بیزینس‌ اینسایدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.