راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت اقتصاد از درآمدزایی پایه‌های مالیاتی جدید در بهار 1402 گزارش داد / وصول هفت میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی و گران‌قیمت

وزارت اقتصاد از وضعیت درآمدزایی پایه‌های مالیاتی جدید همچون مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌های گران‌قیمت، اینفلوئنسرها و بلاگرها گزارش داده است. این گزارش، نشان از وصول ناچیز مالیات از این پایه‌های مالیاتی جدید دارد؛ به‌گونه‌ای که از محل خانه‌های خالی و لوکس در سه‌ماهه ابتدایی امسال جمعاً حدود هفت میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.

در گزارش وزارت اقتصاد، اخذ مالیات از خانه‌های خالی بررسی شده است. این پایه مالیاتی جدید از زمان ورود به نظام مالیاتی تاکنون با حواشی و چالش‌های زیادی همراه بوده و نحوه شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه و نبود اطلاعات دقیق در این زمینه از جمله چالش‌های اخذ مالیات از این خانه‌هاست که تاکنون نیز رفع نشده است.

همین موضوع باعث شده تا خانه‌های خالی در تور مالیات نیفتند و سازمان امور مالیاتی نتواند مالیات قابل‌ توجهی از این واحدهای مسکونی بگیرد. گزارش اخیر وزارت اقتصاد نیز این موضوع را تأیید می‌کند؛ زیرا در سه‌ماهه ابتدایی 1402 کمتر از 1.5 میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی اخذ شده است.

علاوه بر این، طبق اعلام وزارت اقتصاد، ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی به ارزش مالیاتی ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال صادر شده که تمرکز سازمان مالیاتی بر افرادی بوده که دو واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشته‌اند.

مالیات بر خانه‌های لوکس یا گران‌قیمت نیز از دیگر پایه مالیاتی جدید است که گزارش وزارت اقتصاد بیانگر وصول 5.8 میلیارد تومان مالیات از این محل در سه‌ماهه ابتدایی امسال است.


وصول 7791 میلیارد تومان مالیات بر ثروت


همچنین، طبق گزارش وزارت اقتصاد تاکنون برای ۴۵ هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیاتی صادر شده است.

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی به‌تازگی از شناسایی ۱۲۳ اینفلوئنسر و بلاگر با گردش مالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خبر داده است. این مطلب با واکنش‌های زیادی مواجه شد و مالیات از اینفلوئنسرها را به موضوع داغ مالیاتی تبدیل کرد.

سازمان امور مالیاتی در پاسخ به واکنش‌ها اعلام کرد که تعداد اینفلوئنسرهای شناسایی‌شده مربوط به سال 1400 است و پیش‌بینی شده که مالیات تشخیصی این افراد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر باشد.

در بخش دیگری از گزارش این وزارتخانه، مالیات اشخاص حقوقی ۴۵ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان، مالیات‌ بر درآمد ۲۷ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان و در بخش مالیات بر ثروت هفت هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان مالیات اعلام شده است.

بنابراین، در حالی وزارت اقتصاد از تولد پایه‌های مالیاتی جدید در راستای تحقق عدالت مالیاتی گزارش می‌دهد که تاکنون مالیات قابل‌ توجهی از این محل وصول نشده و در این زمینه به سازمان امور مالیاتی در نحوه شناسایی مشمولان این پایه‌های مالیاتی انتقاد وارد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.