راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه رویداد 9 ژانویه / با 14 کتاب‌ از 27 کتاب انتشارات راه پرداخت در حوزه بلاکچین و رمزارز آشنا شوید

بخش انتشارات کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به‌عنوان یک نشر تخصصی فناوری مالی و خصوصی تاکنون حدود 27 کتاب در حوزه بلاکچین، رمزارز و کریپتوکارنسی منتشر کرده است. به بهانه رویداد 9 ژانویه که رویدادی دوروزه و مختص حوزه بلاکچین و رمزارز است، 14 عدد از این کتاب‌ها را معرفی کرده‌ایم. در گزارشی دیگر به معرفی سایر کتاب‌ها می‌پردازیم.


دیفای و آینده فایننس


کمپبل هاروی (اقتصاددان آمریکایی)، آشوین راماچاندران (متخصص ارزهای دیجیتال)، جوئی سانتورو (بنیان‌گذار پروتکل فای) در کتابی با عنوان «دیفای و آینده فایننس» گرد هم آمده‌اند تا از دنیای فایننس غیرمتمرکز پرده بردارند و مخاطب را با چهره‌ جدید فایننس در آینده‌ای نه‌چندان دور، در آینده‌ای که شاید همین حالا رسیده باشد، آشنا کنند. به اعتقاد نویسندگان این کتاب، چشم‌انداز فایننس کنونی در حال فروپاشی توصیف است. آنها در کتاب دیفای با واقع‌گرایی به کارکرد دیفای در فایننس نظر داشته‌اند و در کنار مزایای نویدبخش این فناوری از مخاطرات آن می‌گویند. مخاطب در این اثر با مبتکرانه‌ترین پروتکل‌ها در این حوزه ازجمله یونی‌سواپ و کامپاند آشنا می‌شود. همچنین درمی‌یابد با اتخاذ چه رویکرد و راهکارهایی می‌توان از میزان مخاطره‌آمیزی این فناوری کاست.

براساس اطلاعات این کتاب، می‌توان گفت دیفای سیستمی امیدوارکننده است که شامل ارزهای دیجیتال و نوآوری‌هایی همچون استیبل‌کوین‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود. همچنین دیفای می‌تواند بسیاری از اصطکاک‌های موجود در امور مالی متعارف را از بین ببرد.


مبانی متاورس


یکی از کتاب‌های انتشارات راه پرداخت درباره اکوسیستم رمزارز و بلاکچین، مبانی متاورس است. این کتاب را کوهریسون تری و اسکات کینی نوشته‌اند و مرتضی حمزه سرکانی آن را ترجمه کرده است. مبانی متاورس در ۹ فصل و ۲۰۰ صفحه به تحریر درآمده که به تفصیل به جزئیات و واقعیات مربوط به متاورس می‌پردازد. برخی محورهای اصلی این کتاب عبارت‌اند از: توسعه وب ۳ با وب‌سایت‌های مبتنی بر بلاکچین، تغییرات در شناسایی کاربر از طریق کیف پول‌های بلاکچینی،‌ ایجاد و مالکیت دارایی‌های دیجیتال از طریق ان‌اف‌تی‌ها، عناصر سازنده متاورس و چالش‌هایی که ممکن است ما را از رسیدن به چشم‌انداز متاورس محروم کند.


یک ساتوشی


یک ساتوشی راهنمای جامع ورود به دنیای بیت‌کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال برای مبتدی‌‌هاست که توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده و به چاپ دهم خود رسیده است. محمد آذرنیوار و نیما ملک‌پور نویسندگان این کتاب هستند. تاریخچه پول و مفاهیم اولیه در مباحث ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین و بلاکچین، اصول اولیه‌ لازم برای سرمایه‌گذاری، انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های تحلیل برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برخی از سرفصل‌های کتاب یک ساتوشی هستند.


مبانی بلاکچین


انتشارات راه پرداخت در راستای تکمیل کتاب‌های خود، کتاب مبانی بلاکچین را منتشر کرده است. این کتاب در ۲۵ بخش مختصر و مفید اصول اولیه‌ بلاکچین را تشریح کرده و میان کتاب‌های کاملاً فنی در حوزه بلاکچین یا کاملاً تخصصی حوزه تجارت ربط و پیوندی ایجاد می‌کند.

نویسنده کتاب، دنیل درشر به بیان محدودیت‌های سیستم‌های متمرکز و ضرورت طراحی ساختاری توزیع‌شده تأکید داشته است. در واقع مخاطب مبتدی با خواندن این کتاب می‌تواند پیچیدگی ساختار بلاکچین را به خوبی درک کند و با چیستی بلاکچین، ضرورت و راه‌گشایی‌های آن، علت اشتیاق آتشین گروهی به بلاکچین و پتانسیل‌های آن، اجزای اصلی بلاکچین، نحوه کار و نحوه تعامل این اجزا آشنا شود.

همچنین می‌تواند با سناریوهای کاربردی اصلی این فناوری، محدودیت‌ها، علت این محدودیت‌ها و پیشنهاد‌هایی برای غلبه بر آنها آشنا شود. این ویژگی‌ها «مبانی بلاکچین» را برای همه‌ مخاطبان علاقه‌مند به آگاهی از چیستی، نحوه کار و تغییرات در جریان در سیستم مالی مرسوم بسیار خواندنی و آموزنده می‌کند.


متاورس


متاورس به نویسندگی جان راسل یکی از کتاب‌های انتشارات راه پرداخت و مقدمه‌ای بر دنیای شگفت‌انگیز متاورس است. راسل در کتاب «متاورس» می‌کوشد در خصوص چیستی متاورس، چگونگی سرمایه‌گذاری در متاورس، تفاوت‌های متاورس با واقعیت مجازی و مزیت‌های آن، دگرگونی تعامل اجتماعی با متاورس، نحوه‌ عملکرد بازار املاک و مستغلات در متاورس، انتقال دارایی و کسب درآمد در متاورس اطلاعاتی در اختیار مخاطب بگذارد.

او وعده می‌دهد که مخاطب می‌تواند با آشنایی با پایه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس در سال‌های پیش رو درآمد خوبی از این راه کسب کند.


هنر عرضه اولیه سکه


کتاب هنر عرضه اولیه سکه اثر آندرو جی چاپین است که خود یکی از فعالان حوزه عرضه اولیه سکه یا ICO در سیلیکون‌ولی بوده است. او در این کتاب سعی کرده تجربیات و راهکارهای خود را برای افرادی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند ارائه دهد. کتاب نثری ساده و جذاب دارد و نویسنده در حدود 80 صفحه سعی کرده همه اقداماتی که در یک ICO موفق لازم است انجام شود را به خوانندگان گوشزد کند.

آندرو جی چاپین درباره این کتاب می‌گوید: «در کتاب هنر عرضه اولیه سکه من دیدگاه منحصربه‌فرد و شخصی خود را در جایگاه بنیان‌گذار یک استارتاپ اعلام می‌کنم که ابتدا به توکن‌ها به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کرد و بعداً خود به ناشر توکن نرم‌افزاری تبدیل شد که طی گسترش ناگهانی عرضه اولیه سکه از سال‌ 2017 در پروژه‌های عرضه به‌عنوان مشاور حاضر بود.»


نوآوری کسب‌و‌‌کار از طریق بلاکچین


فناوری بلاکچین می‌تواند قراردادهای هوشمند تولید کند. این قراردادها از نهادهای دولتی مستقل هستند و به آنها «قراردادهای دیجیتال خوداعمال‌کننده» می‌گویند. آنها نیازمند هیچ‌ نوع قانون، مقررات یا دخالت انسانی نیستند. در حال حاضر فاصله زیادی با جا افتادن این مفهوم داریم، ولی زمانی که این مفهوم فراگیر شود دنیای ما چه تغییری می‌کند؟ کتاب نوآوری کسب‌وکار از طریق بلاکچین، نوشته وینچنزو مورابیتو با نگاهی بر موضوعات مذکور، درباره قراردادهای هوشمند، اجماع غیرمتمرکز، بلاکچین، رایانش اعتمادی و اثبات کار و اثبات سهام صحبت کرده است.


اقتصاد کریپتو


در کتاب اقتصاد کریپتو بلاکچین، رمزارز و اقتصاد توکن چگونه دنیای مالی را دگرگون می‌کنند، اریس وانلین وانگ تشریح کرده که چگونه این اقتصاد مانند انقلابی جدید عمل خواهد کرد. او به‌عنوان یک شخص فعال که هم‌بنیان‌گذار یک صرافی رمزارز بوده و عملکرد موفقی در اقتصاد کریپتو طی چند سال داشته، یک راهنمای نهایی به سمت چیزی است که گاهی اقتصاد جدید را دچار سردرگمی می‌کند. خوانندگان بی‌شک از چشم‌انداز و درک او از نگرانی‌ها و انگیزه‌های فعالان اقتصادی بهره خواهند برد.


انقلاب بلاکچین


نسل اول انقلاب دیجیتال، اینترنت اطلاعات را به ما ارزانی داشت اما نسل دوم با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین اینترنت ارزش را برای ما به ارمغان می‌آورد. یک پلتفرم جدید و توزیع‌شده که می‌تواند به ما کمک کند تا دنیای کسب‌وکار را تغییر داده و نظم قدیمی امور انسانی را به سمت‌وسویی بهتر تغییر دهیم. بلاکچین یک پروتکل کاملاً انقلابی است که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی آن شکل گرفته، اما این امکان وجود دارد که این فناوری کاربردهایی فراتر از این موارد داشته باشد و تقریباً همه چیزهایی را که برای بشریت ارزش دارد ثبت کند. در همین باب انتشارات راه پرداخت کتاب انقلاب بلاکچین را منتشر کرده است.

این کتاب درباره کاربردهای فناوری بلاکچین، چگونگی گسترش آن در آینده و تغییر و تحولی که در روند اجرای فرایندهای آنلاین به وجود می‌آورد صحبت کرده است. در این کتاب دان و الکس تاپ اسکات عنوان می‌کنند چگونه این فناوری، آینده اقتصاد دنیا را شکل می‌دهد و به شکل چشم‌گیری همه چیز را ارتقا خواهد داد. این کتاب اثری برجسته و ارزشمند برای درک تغییر بزرگ آینده است.


بلاکچین و قانون


کتاب بلاکچین و قانون به بررسی موانع حقوقی و قانونی گسترش استفاده از بلاکچین و لزوم تصویب مقررات نوین در این خصوص می‌پردازد. آرون رایت و پریماورا د. فیلیپی در این کتاب به این موضوع پرداخته‌اند که بلاکچین چگونه می‌تواند بر دولت‌ها تأثیر داشته باشد و به شکل‌گیری ساختارهای نوین سازمانی که تصمیم‌گیری‌های مشارکتی در آن پررنگ‌تر است، بینجامد.

بلاکچین و قانون ترکیب جالبی است. بلاکچین برای دور زدن حاکمیت و تمرکزگرایی آمده و قانون‌گذاری و اجرای آن چیزی مربوط به حاکمیت است. این کتاب به‌ دنبال ذات دوگانه‌ بلاکچین است. ظهور قوانین رمزی را تشریح می‌کند و به حوزه‌های بالقوه‌ قانون‌گذاری اشاره خواهد کرد.

کتاب فرض را بر این گذاشته که خواننده دانشی درباره بلاکچین ندارد و بنابراین ابتدا تاریخچه‌ای مفصل و مروری فنی از این فناوری بیان می‌شود. در این کتاب پس از توصیف چالش‌های قانونی بلاکچین، به چگونگی وضع قوانین برای سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین، در کنار هزینه‌های انجام این کار اشاره می‌شود.


بلاکچین، فین‌تک و فایننس اسلامی


حسنین علی و هزیک محمد در کتاب بلاکچین، فین‌تک و فایننس اسلامی به واکاوی پیشرفت‌های فعلی در حرفه فین‌تک اسلامی در سطح جهان می‌پردازند و ابداعات متعدد کشورهای اسلامی مختلف را در شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (ASEAN) دنبال می‌کنند.

این کتاب همچنین درباره چالش‌های رودررو و مشکلات فین‌تک اسلامی بحث می‌کند، به موارد کاربرد بلاکچین می‌پردازد که می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های کلیدی لازم در اقتصاد اسلامی وارد شود و پیشنهادهایی را به مؤسسات اسلامی ارائه می‌دهد تا در عصر دیجیتال، رفتارهای متغیر مشتریان و همچنین چالش‌های جدید همراه آن، مانند الگوهای همکاری برای تحریک ابداع، چابکی و قابلیت اندازه‌گیری در کنار غلبه بر مسائل امنیت سایبری، پاسخگوی شرایط باشند.


کتاب بلاکچین


کتاب بلاکچین: بینش‌هایی از مجله کسب‌و‌کار هاروارد  در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای شامل یک مقدمه و 17 مقاله کوتاه است که پیش‌ از این در مجله کسب‌و‌کار هاروارد منتشر شده بود. این کتاب به مواردی چون چیستی بلاکچین، تاریخچه‌ بلاکچین، تفاوت کارکردی بلاکچین و اینترنت در امور مالی، قابلیت‌ها و محدودیت‌های بلاکچین، امنیت بلاکچین، کنترل بلاکچین، اثبات هویت در فضای مجازی و همچنین فروش آثار هنری خلاقانه توجه دارد.


کتاب کریپتوکارنسی


رمزارز حوزه پررونقی در استارتاپ‌های فناوری به شمار می‌رود و در عین حال نوعی پول دیجیتال به حساب می‌آید. از طرفی رمزارز می‌تواند برای نقد کردن پول‌هایی که از جرم و بزهکاری به‌ دست آمده مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم رمزارز را دقیق‌تر توضیح دهیم باید بگوییم نوعی فناوری است که تبادل واحدهای ارزش در بستر اینترنت را با استفاده از شیوه‌های رمزنگاری، بدون وابستگی به هرگونه واسطه‌ای، ممکن می‌کند اما این مبحث کم‌کم از حیطه فناوری خارج و به حیطه فلسفه سیاسی ورود کرده است.  

نویسنده کتاب کریپتوکارنسی؛ جیان ولپیسلی قصد دارد با بررسی دوباره مراحلی که رمزارز طی کرده به جزئیات بپردازد. نویسنده در پنج فصل این کتاب، که هر کدام به دوره خاصی از این مفهوم اختصاص دارد، تلاش می‌کند پاسخی مفصل و جامع به این پرسش بدهد که «رمزارز چیست و چرا باید برایش اهمیت قائل باشیم؟».


استاندارد بیت‌کوین


کتاب استاندارد بیت‌کوین سال ۲۰۱۸ در انتشارات وایلی به چاپ رسیده و به اذعان بسیاری از کارشناسان و منتقدان، یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان در حوزه رمزارزها مطالعه کرد.

نویسنده این کتاب سیف‌الدین آموس، استاد اقتصاد و عضو مرکز سرمایه‌داری و جامعه در دانشگاه کلمبیاست و توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت‌کوین و برجسته‌ترین جنبه‌های آن ارائه می‌دهد و کاربردهای احتمالی بیت‌کوین به‌عنوان نوعی پول سالم را تحلیل می‌کند. آموس کاربردهایی را که بیت‌کوین برای آنها مناسب نیست، برمی‌شمارد و به بررسی چند مورد از رایج‌ترین اشتباهات افراد در مورد این رمزارز می‌پردازد.

نویسنده در فصل‌های پایانی کتاب عملکرد بیت‌کوین را به‌ شیوه‌ای کاربردی و قابل‌ فهم توضیح می‌دهد و به سؤالاتی درباره این مقوله می‌پردازد: «آیا استخراج بیت‌کوین اتلاف انرژی است؟ آیا بیت‌کوین مختص مجرمان است؟ کنترل بیت‌کوین در دست چه کسی‌ یا کسانی است و آیا می‌توانند به‌ دلخواه خود آن را تغییر دهند؟ چطور می‌توان بیت‌کوین را از بین برد؟ چطور می‌شود هزاران رمزارز مثل بیت‌کوین ساخت؟».

رویداد 9 ژانویه در روزهای 19 و 20 دی‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.