راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا پول شما را بیمار می‌‌کند؟ علم می‌گوید بله!

آیا شما هم وقتی قبض‌های خود را پرداخت می‌کنید، دردی در کمر یا روده خود احساس می‌کنید؟ علم می‌گوید این یک احساس واقعی است

استرس پرداخت مالیات احتمالاً پشت سر شماست و نگرانی‌های مالی زیادی وجود دارد که مردم را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد. نیمی از صاحبان خانه و مستأجرها ماهانه برای پرداخت هزینه مسکن خود با مشکل مواجه هستند. بدهی انباشت‌شده در کارت‌های اعتباری در سراسر آمریکا، 1.1 تریلیون دلار اعلام شده و در بالاترین حد خود قرار دارد. دولت در مهار تورم ناتوان ظاهر شده است که در نتیجه قیمت همه‌چیز، از تخم‌مرغ گرفته تا اوبر، نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا افزایش چشمگیری داشته. همین جمله‌ها کافی هستند که شما را بیمار کنند.

آیا هنگام پرداخت صورت‌حساب یا بررسی موجودی کارت اعتباری‌تان دردی را در کمر یا سرتان احساس می‌کنید، یا روده‌تان پیچ می‌خورد؟ علم تأیید کرده که این احساسات واقعی هستند؛ یک مجموعه تحقیقات در مورد ارتباط قوی بین اضطراب مالی و سلامت جسمی و روانی، به‌ویژه در درازمدت انجام شده است. مطالعات اخیر نگرانی‌های مالی را با اضطراب و افسردگی، درد و التهاب، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، سردرد، بی‌خوابی، کمردرد، آسم و سایر بیماری‌ها و همچنین خطر ناتوانی و مرگ زودرس مرتبط دانسته‌اند.

در واقع، مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری توسط تیمی از محققان بریتانیایی منتشر شد، نشان می‌دهد که در میان چالش‌های جدی زندگی که مردم اغلب با آن مواجه هستند، ازجمله طلاق، ناتوانی، بیماری و سوگ، فشار مالی بیشترین آسیب را به سلامتی وارد می‌کند. نتایج تجزیه‌وتحلیل پروتئین‌ها و هورمون‌ها در خون تقریباً 5000 شرکت‌کننده نشان داده افرادی که تحت‌فشار مالی قرار دارند، تقریباً 60 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی قرار دارند.

و این فقط شامل افراد با منابع مالی محدود نیست که آسیب می‌بینند. اگرچه درآمد کمتر به‌شدت با مشکلات سلامتی بیشتر مرتبط است، اما احساس شما در مورد وضعیت مالی‌تان، صرف‌نظر از میزان درآمد یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی، تأثیر قابل توجهی بر سلامت شما دارد.

کارولین مک‌کلانهان، یک برنامه‌ریز مالی در شرکت جکسون‌ویل، فلوریدا که کار خود را به‌عنوان پزشک بخش اورژانس آغاز کرده و هنوز به‌عنوان پزشک داوطلب فعالیت می‌کند، می‌گوید: «وضعیت اجتماعی-اقتصادی شما تنها یک تکه از پازل است. استرس مالی همه بخش‌های جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی هم در حوزه سلامتی در پی خواهد داشت.»


مشکلات مالی که بیشترین آسیب را می‌زند


  • «بدهکار بودن واقعاً روی سلامت روانی من تأثیر گذاشته است. در طول روز نگرانم و شب‌ها نمی‌خوابم.»
  • «من گاهی اوقات کمردرد و حتی مشکلات معده داشته‌ام که همه اینها به دلیل استرس مالی بوده است.»
  • «من احساس می‌کنم در گرفتن پول و بازپرداخت به‌موقع آن ناکام هستم. مضطرب هستم و خواب ندارم.»

اینها نمونه‌ای از پاسخ‌ها در یک مطالعه کیفی جدید در مورد ارتباط بین سلامت و امور مالی است که توسط «شبکه بهداشت مالی» که یک سازمان غیرانتفاعی در شیکاگوست انجام شده است. این نمونه‌ها نشان می‌دهد که مردم چقدر در مورد پول خود آسیب‌پذیرند. شرکت‌کنندگان در محدوده سنی 18 سال تا بیش از 65 سال بودند و درآمد سالانه آنها کمتر از 15 هزار دلار تا بیش از 100 هزار دلار بوده است” اما همه آنها یک ویژگی مشترک داشتند: آنها در مورد پول استرس داشتند و سلامتی‌شان در نتیجه این اضطراب در معرض آسیب بود.

آنجلا فونتس، معاون تیم سیاست‌گذاری و تحقیقات شبکه بهداشت مالی می‌گوید: «ما چیزهای زیادی در مورد افرادی شنیده‌ایم که به سختی می‌توانند با افزایش قیمت‌ها یا شوک‌های مالی مقابله کنند و تحت‌تأثیر بدهی قرار گرفته‌اند. همه‌گیری کرونا که چالش‌های سلامت روان را برای بسیاری از مردم تشدید کرد، همه‌چیز را بدتر کرده است.»

تحقیقات تأیید می‌کند که بدهی چقدر برای سلامتی افراد یک تهدید است؛ به‌خصوص زمانی که وام‌ها بدون وثیقه هستند، مانند کارت اعتباری یا بدهی‌های پزشکی. به‌عنوان مثال، وام‌گیرندگانی که بدهی زیادی دارند، در مقایسه با افرادی که بدهی کمی دارند یا بدون بدهی هستند، تا 50 سالگی بیشتر از التهاب و درد مفاصل رنج می‌برند و این درد در کار و سایر فعالیت‌ها اختلال ایجاد می‌کند. افرادی که بدهی‌های پزشکی دارند سه برابر بیشتر از دیگران با مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای از دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه کلمبیا، حتی فکرکردن به چیزهای استرس‌زا از نظر مالی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. از افراد خواسته شد تا سناریوهای مختلف اضطراب‌‌آور از نظر اقتصادی را در نظر بگیرند – برای مثال، زندگی در ایالتی با نرخ بیکاری بالا یا اینکه فکر کنند مدرک دانشگاهی آنها را در مقابل ازدست‌دادن شغل محافظت می‌کند یا خیر. محققان سطح درد شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از تمرین اندازه‌گیری کردند، یا به صورت خوداظهاری یا با دیدن اینکه چقدر می‌توانند دست‌هایشان را در یک سطل آب سرد نگه دارند، این سطح درد را آزمودند. نمونه‌های تحت آزمایش پس از فکرکردن به آینده مالی متزلزل، درد بیشتر و تحمل کمتری را گزارش کردند. در نتیجه محققان نتیجه گرفتند که ناامن بودن از نظر اقتصادی، از نظر جسمی به انسان آسیب می‌زند.


یک تشخیص استرس‌زا


چرا نگرانی‌های پولی این‌قدر برای سلامتی مضر است؟ دانشمندان می‌گویند واکنش فیزیولوژیک بدن به استرس، یک عامل کلیدی است.

استرس مداوم و احساس خارج از کنترل بودن اوضاع باعث ایجاد فعل‌وانفعالات بیولوژیکی پیچیده‌ای می‌شود؛ ازجمله ترشح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در جریان خون که عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کنند. این مسئله در طول زمان می‌تواند منجر به التهاب، ضعف سیستم ایمنی، افزایش فشارخون و سایر تهدیدات درازمدت برای سلامتی شود.

واکنش‌های رفتاری به استرس مالی هم در آسیب‌پذیری فیزیولوژیک نقش دارند. به‌عنوان مثال، وقتی پول کم است، مردم اغلب از مراجعه به پزشک یا درمان پزشکی صرف‌نظر می‌کنند. استرس همچنین با رفتارهای سبک زندگی ناسالم مانند ورزش کمتر، نوشیدن بیشتر و خوردن غذاهای ناسالم مرتبط است.

در حالی که کیفیت سلامت کاهش می‌یابد، ممکن است توانایی فرد در کار که می‌تواند مشکلات مالی را بدتر کند، هم تحت‌تأثیر قرار بگیرد. افراد کم‌درآمد با احتمال کمتری سراغ بیمه درمانی می‌روند، داروها و فناوری‌های جدید را کمتر دریافت می‌کنند و دسترسی کمتری به مراقبت‌های اولیه و تخصصی دارند.

مک‌کلانهان می‌گوید: «فرایند دوطرفه پیش می‌رود. وضعیت مالی ضعیف منجر به سلامت ضعیف می‌شود و سلامت ضعیف نیز وضعیت مالی ضعیف را به دنبال داد.»


اقداماتی که می‌تواند درد را کاهش دهد


همه افراد با مشکلات مالی در نهایت مضطرب یا بیمار نمی‌شوند. کارشناسان می‌گویند بهترین داروی پیشگیرانه، رسیدگی به مسائل مالی است که بیشترین آسیب را قبل از تبدیل‌شدن به یک تهدید جدی برای سلامتی دارد.

این چیزی است که آنها پیشنهاد می‌کنند:

با یک طرح پیش بروید

در مورد بدهی؟ یک یا دو قدم مشخص را تعیین کنید که می‌توانید برای کاهش بار بدهی بردارید.

اگر تحت‌فشار وام‌های دانشجویی هستید، از یک برنامه بازپرداخت 10ساله استاندارد به یک برنامه مبتنی بر درآمد تغییر مسیر دهید که پرداخت‌ها را بین 20 تا 25 سال افزایش می‌دهد. این کار می‌تواند میزان بدهی شما را به طور قابل توجهی کاهش دهد. اگر صورتحساب‌های پزشکی زیادی دارید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید تا پرداخت‌های قابل مدیریت بیشتری داشته باشید. همین کار را با صادرکنندگان کارت اعتباری انجام دهید و ببینید که آیا آنها نیز نرخ بهره شما را پایین می‌آورند؟ (افراد کمی چنین درخواستی دارند، اما آنهایی که درخواست می‌کنند، اغلب موفق هستند).

فونتس می‌گوید: «فقط انجام یک کار می‌تواند به بازیابی حس کنترل شما کمک کند که همین یک کار می‌تواند مزایای سلامتی زیادی داشته باشد.»

تاب‌آوری خود را تقویت کنید

یکی از راه‌های شروع پس‌انداز: یک برنامه پس‌انداز خودکار از طریق کارفرما یا بانک خود تنظیم کنید و هر بار که پول دریافت می‌کنید، مقدار کمی از آن کسر شده و به یک حساب اضطراری اختصاصی واریز شود.

مک‌کلانهان می‌گوید: «کنارگذاشتن مقداری پول نقد بزرگ‌ترین عامل کاهش استرس در صورت بروز مشکلات مالی است.»

کمی یوگا کنید

مدیتیشن کنید یا ورزش؛ هر تمرینی که به شما کمک می‌کند استرس را از بین ببرید. قبل از اینکه بنشینید تا قبوضتان را پرداخت کنید یا به سایر وظایف مالی بپردازید، کمی ورزش کنید. شرکت‌کنندگان در مطالعه شبکه بهداشت مالی در سال 2024 که ارتباط بین پول و سلامت روان را مورد بررسی قرار می‌داد، از ورزش و تمرین‌های تمرکز حواس به‌عنوان تکنیک‌هایی یاد کردند که به آنها کمک می‌کرد احساس آرامش بیشتری داشته باشند، واضح‌تر فکر کنند و به عوامل استرس مالی خود رسیدگی کنند.

فونتس می‌گوید: «مراقبت از خود سبب می‌شود احساس بهتر از نظر ذهنی به وضعیت مالی خود داشته باشید و به شما کمک می‌کند با چالش‌های پولی به طور مؤثرتری مبارزه کنید.»

این مطلب اولین بار در هفته‌نامه تایم منتشر شده است و نویسنده آن دایان هریس، روزنامه‌نگار متخصص در امور مالی شخصی و سردبیر سابق مجله پول است. این متن را سارا ریاضی برای راه پرداخت ترجمه کرده است.

منبع هفته‌نامه تایم
نویسنده / مترجم نویسنده: دایان هریس مترجم: سارا ریاضی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.