راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در آستانه برگزاری رویداد 9 ژانویه / معرفی 13 کتاب از مجموعه کتاب‌های انتشارات راه پرداخت در حوزه بلاکچین و رمزارز

بخش انتشارات کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار که یک نشر تخصصی فناوری مالی و خصوصی است، تاکنون حدود 27 کتاب در حوزه بلاکچین، رمزارز و کریپتوکارنسی منتشر کرده است. به بهانه رویداد 9 ژانویه که رویدادی دوروزه و مختص حوزه بلاکچین و رمزارز است، در گزارش‌هایی به معرفی این کتاب‌ها پرداخته‌ایم.


دارایی دیجیتال


دارایی دیجیتال؛ آشنایی با دفترکل توزیع‌شده، توکن و رمزارز و ارز دیجیتال بانک مرکزی، یکی از کتاب‌های  انتشارات راه پرداخت است که در شش فصل به مفاهیم متنوعی مانند الگوریتم‌ اجماع و انواع آن، هولوچین، تاریخچه رمزارزها و بررسی ریپل به‌عنوان توکن پرداخت، توکن استیمیت و توکن ترون به‌عنوان نمونه توکن کاربری موفق، قوانین و مقررات رمزارزها و الزامات حوزه رمزارز بانک مرکزی (ملی)، مفهوم ارز دیجیتال خرد و کلان بانک مرکزی، ارزش‌ افزوده پول دیجیتال بانک مرکزی برای کسب‌وکارهای آنلاین، دفترکل متمرکز در برابر فناوری‌های دفترکل غیرمتمرکز و توکن‌های مبتنی بر شبکه ققنوس و… پرداخته است.

به‌طور کلی آشنایی با مفاهیم مرتبط با دارایی دیجیتال برای شناخت دنیای ارزهای دیجیتال، هدف اصلی این کتاب است. کتاب تلاش می‌کند مخاطب را با مفاهیم مرتبط با دارایی دیجیتال آشنا کند.


انقلاب خدمات مالی


کتاب «انقلاب خدمات مالی» دیدگاه حیرت‌انگیزی به ماجرای بلاکچین دارد و نشان می‌دهد این فناوری بنیادین چگونه صنایع مالی را متحول می‌کند. تعدادی از بهترین اندیشمندان جهان در زمینه بلاکچین، در این کتاب طوفان دیجیتالی آینده را بررسی کرده‌اند. آنها در رابطه با مسائلی مثل اینکه چگونه بلاکچین شرایط را برای رقابت یکسان می‌کند یا قدرت مالی بیشتری در اختیار افراد می‌گذارد و شفافیت بیشتری در عملیات ایجاد می‌کند، ایده‌های خود را ارائه کرده‌اند.

در کتاب انقلاب خدمات مالی بیان می‌شود که چگونه بلاکچین در حال تحول پول، بازار و بانکداری است. در این کتاب عنوان‌ شده که بلاکچین به‌طور اساسی صنعت خدمات مالی را متحول خواهد کرد. واسطه‌های غالب امروز جایی در آینده ندارند، زیرا فناوری دفترکل توزیع‌شده، متمرکزسازی و نهادهای واسطه‌ای را که قرن‌ها بر خدمات مالی حکومت کرده‌اند از بین می‌برد.


پول نقد دیجیتال


پول نقد دیجیتال محصول سال ۲۰۱۹ دانشگاه پرینستون است که توسط فین برونتون به رشته تحریر درآمده است. این کتاب دارای بخش قابل‌ توجه و جذابی از تاریخچه غریب هرج‌ومرج‌طلبان، آرمان‌گرایان و متخصصان فناوری است که رمزارز را به وجود آوردند. کتاب مشتمل بر ۱۲ فصل و ۲۱۰ صفحه است. پول نقد دیجیتال در واقع داستان ناگفته پول دیجیتال و افرادی را تعریف می‌کند که به‌ دنبال ساختن آن بودند. هدف بعضی از آنها زمین‌زدن دولت‌ها و ملت‌ها و ایجاد آرمانشهری رمزنگاری‌شده بود و هدف برخی دیگر این بود که با از میان رفتن نظم جهانی، پاداشی دریافت کنند، برخی نیز می‌خواستند ماشینی پدید آورند که بتوانند با آن تا ابد زندگی کنند. عوامل به وجود آمدن رمزارزها از این قرار است: پیش‌نیازها، فناوری‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها، ایده‌ها، خیال‌ها، داستان‌ها و مدل‌های آینده‌ای که پشت اولین معرفی بیت‌کوین وجود داشت.


بلاکچین برای کسب‌وکارها


بلاکچین در حال تغییر کسب‌وکارهاست. استراتژی شما چیست؟ رهبران سازمان‌های آینده‌نگر در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه بلاکچین می‌تواند کسب‌و‌کار را متحول کند. بلاکچین برای کسب‌وکارها یکی از اولین کتاب‌هایی است که در مورد این فناوری تحول‌آفرین برای رهبران کسب‌و‌کاری نوشته شده است. نویسندگان این کتاب به شما کمک می‌کنند ارزیابی کنید که بلاکچین چگونه بر کسب‌و‌کار شما تأثیر می‌گذارد، گزاره ارزش پیشنهادی بلاکچین را کشف کنید، سرمایه‌گذاری‌های نزدیک و میان‌مدت در این حوزه انجام دهید و سازمان خود را در یک فضای رقابتی جدید قرار دهید. اینها موضوعات کتاب بلاکچین برای کسب‌وکارها هستند که انتشارات راه پرداخت آن را منتشر کرده است.

کتاب بلاکچین برای کسب‌وکارها بیان می‌کند که چگونه می‌توان در عصر دیجیتال خلق ارزش کرد. این کتاب سعی کرده از مطالب و عناوین تکراری که بارها در زمینه بلاکچین توضیح داده شده‌اند فاصله بگیرد و ماهیت این فناوری نوین و همچنین کاربردهای واقعی آن را برای خوانندگان روشن سازد.


سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده


کتاب «سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده، یک چهارچوب مفهومی» توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده است. این کتاب به نویسندگی اندرو گلاید و میشل راخس ترجمه گزارشی از «مرکز مالی جایگزین کمبریج» است و تلاش می‌کند با ارائه تعریف رسمی سیستم‌های DLT، شکاف بین اصطلاحات رایج را از بین برده و با معرفی یک چهارچوب پیشنهادی ابزاری قاعده‌مند و عمومی برای تحلیل سیستم‌های DLT فراهم آورد. کتاب از معدود منابع فارسی است که با زبانی ساده و روان در اختیار طیف گسترده‌ای از مخاطبین شامل دانشجویان، مهندسان، طراحان سیستم‌های توزیع‌شده، سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و کارآفرینان قرار می‌گیرد.

هدف این نوشتار ارائه چهارچوب مفهومی و مجموعه‌اصطلاحاتی تخصصی‌ است که به آسانی برای سیستم‌های DLT پیش از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و نیز سیستم‌های DLT مشابه با بیت‌کوین یا الهام‌گرفته از آن قابل استفاده باشند.


کسب‌وکار بلاکچین


ترجمه فارسی کتاب «THE BUSINESS BLOCKCHAIN» نوشته ویلیام موگایار از انتشارات وایلی با عنوان «کسب‌وکار بلاکچین» در انتشارات راه پرداخت منتشر شده است. ویلیام موگایار در این کتاب به‌خوبی توضیح می‌دهد که چگونه این فناوری در حال ایجاد تغییرات گسترده‌ای است. او معتقد است به همان شیوه‌ای که اینترنت توانست امکانات جدیدی در اختیار ما قرار بدهد که در سال‌های اول ظهور و پیدایشش قابل‌ تصور نبود، بلاکچین نیز مدل‌های کسب‌وکار و ایده‌های جدیدی را شکل خواهد داد که هنوز نمی‌توانیم تصوری از آنها داشته باشیم. او بلاکچین را بیش از آنکه یک انقلاب توصیف کند، حرکت آرامی می‌داند که به‌تدریج به یک سونامی تبدیل می‌شود و هر چیزی را که در مسیر پیشرفتش مشکل ایجاد کند، از پیش رو برمی‌دارد.


میلیاردرهای بیت‌کوین


بن مزریک، نویسنده کتاب پرفروش «میلیاردرهای تصادفی» که داستان شکل‌گیری فیس‌بوک را در آن روایت کرده بود، دست به نوشتن کتاب دیگری زده و در آن زندگی دوقلوهایی را روایت کرده که به ثروت خارق‌العاده‌ای با بیت‌کوین رسیده‌اند. کتاب میلیاردرهای بیت‌کوین داستان زندگی اولین میلیاردرهای حوزه بیت‌کوین است. تایلر و کامرون وینکلواس در سال ۲۰۱۷ این عنوان را از آن خود کردند.

آنهایی که در حوزه رمزارزها حرفه‌ای هستند، نام این دوقلوها را با صرافی جمینای می‌شناسند. کتاب میلیاردرهای بیت‌کوین درباره برادران دوقلویی است که مدعی مالکیت فیس‌بوک بودند و با مارک زاکربرگ دعوای حقوقی داشتند. هرچند آنها نتوانستند در دعوای حقوقی بر سر فیس‌بوک به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند، اما شانس خود را با پدیده عجیب و غریبی به نام بیت‌کوین آزمایش کردند. این دو برادر روی ایده ساتوشی ناکاموتو یک قمار بزرگ انجام دادند و تمام زندگی خود را وقف بیت‌کوین کردند و در سال ۲۰۱۷ که قیمت بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسید، به اولین میلیاردرهایی تبدیل شدند که ثروت خود را از راه بیت‌کوین به دست آورده بودند.


راهنمای بیت‌کوین


کتاب راهنمای بیت‌کوین از انتشارات راه پرداخت دارای ۲۲ فصل و چهار بخش است. بخش اول به ماهیت و چیستی بیت‌کوین می‌پردازد و به پرسش‌هایی در این‌باره پاسخ می‌دهد که شاید برای هر کسی پیش آمده باشد. اینکه فناوری زنجیره بلوک چیست و ارزش بیت‌کوین چگونه تأمین می‌شود.

بخش دوم به صورت مشخص به انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین می‌پردازد. دی‌مارتینو تلاش داشته به صورت عملی به مخاطبان خود آموزش دهد چطور بیت‌کوین بخرند، چگونه استخراج کنند، با آن کار کنند، دادوستد داشته باشند و در نگهداری آن به چه نکاتی توجه کنند.

در بخش سوم دی‌مارتینو تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که بیت‌کوین قابلیت انجام چه کارهایی را برای ما دارد.  نویسنده بخش پایانی کتاب را به آینده بیت‌کوین اختصاص داده و درباره آلت‌کوین‌ها و اقتصاد دنج و حاکمیت شرکتی صحبت می‌کند.


چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون


از سال ۲۰۱۷ تا امروز، رمزارزها به بلوغ قابل توجهی رسیده و افراد مستعد زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این افراد برای تأسیس شرکت‌های کارآمد به کسانی پیوسته‌اند که از قبل به فناوری و سیستم بلاکچین باور داشتند. با اینکه رکود اخیر بازار رمزارز، شرکت‌های کلاه‌بردار را از بین برده، روشن است که شرکت‌های دیگر آماده ایجاد موج‌هایی واقعی در دنیای مالی و تجارت هستند. به همین دلیل است که مجله آمریکایی «فورچون» انتشار اولین فهرست کریپتو ۴۰ را آغاز کرده است؛ کریپتو ۴۰ مانند فورچون ۵۰۰ جدیدترین فهرست معیار این مجله معتبر است که شرکت‌های معتبر و مهم در این حوزه را معرفی می‌کند.

در رتبه‌بندی کریپتو ۴۰ که در این کتاب ارائه شده، نام‌های آشنایی وجود دارد؛ اما نبودن بعضی از نام‌ها ممکن است خوانندگان آشنا به فضای رمزارز را متعجب کند. فورچون کریپتو ۴۰ نمونه‌‌ای از یک حرکت معتبر از سوی نشریه‌ای است که تلاش می‌کند به خوانندگان خود بگوید کدام‌یک از شرکت‌ها در حال تأثیرگذاری بر دنیای تجارت هستند.


طرح ملی بلاکچین قطر


طرح ملی بلاکچین قطر با همکاری «سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطر»، «دانشگاه حمدبن خلیفه» و «دانشگاه قطر» تهیه شده است. این طرح نشان می‌دهد چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند به بناکردن یک بخش فناوری اطلاعات نوآور و روبه‌رشد در قطر با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کمک کرده و از «چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ قطر» و همچنین گذار پیوسته به سوی «قطر هوشمند» حمایت کند.

این طرح همچنین الزامات مربوط به بلاکچین و مسائلی را که باید مورد توجه قرار گیرند؛ ازجمله تنظیم مقررات، زیرساخت‌ها و سطح آگاهی را به دقت شناسایی می‌کند و در نهایت، بر اساس فرصت‌ها و الزامات درنظرگرفته‌شده، توصیه‌های لازم برای پذیرش بلاکچین در کشور قطر را ارائه می‌دهد. کتاب را انتشارات راه پرداخت منتشر کرده است.


پایان پول


برای کسانی که هنوز چیز زیادی از ارزهای رمزنگاری‌شده نمی‌دانند، کتاب پایان پول گزینه خوبی است؛ چراکه علاوه بر معرفی فناوری زنجیره بلوک و پرداختن به رمز و رازهایی درباره بنیان‌گذار بیت‌کوین، یعنی ساتوشی ناکاماتو، به ترس‌های مربوط به استفاده‌های نادرست از بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده در شبکه پرداخته است و مخاطب را با چیزهای عجیب‌وغریبی در دنیا آشنا می‌کند که می‌توان آنها را با ارز بیت‌کوین خریداری کرد.

مسئله اصلی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده احتمالاً این است که درک واقعی از این تازه‌واردها کار سختی است. دلیل آن هم این است که ما تا به حال هر وقت از پول و ارز و سکه صحبت کرده‌ایم، از واقعیت‌های فیزیکی و قابل لمس گفته‌ایم. از پولی صحبت نکرده‌ایم که بر مبنای یک فناوری نوظهور باشد و بخواهد کل نگرش ما را تغییر بدهد. کتاب «پایان پول، داستان بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده و انقلاب بلاکچین» می‌خواهد دقیقاً به این نگرش، شکلی درست بدهد و ابهامات آن را رفع کند. نکته مثبت دیگر کتاب که آدام روتستین از مؤسسه نیواساینتیست آن را نوشته، این است که شما بدون داشتن تخصص و اطلاعات اولیه درباره بیت‌کوین و بلاکچین هم می‌توانید به پاسخ‌هایتان برسید.


قوانين و مقررات رمزارزها در جهان


کتاب قوانين و مقررات رمزارزها در جهان، یکی از کتاب‌های مجموعه ۹گانه انتشارات راه پرداخت است که در 74 صفحه،  تجربه‌های سایر کشورها در حوزه رگولاتوری رمزارزها، صرافی‌های رمزارز و رويكرد بانک مركزی اين كشورها در خصوص ايجاد ارز ديجيتال بانک مركزی را مرور کرده است. هم‌سو با افزایش رمزارزها در جهان، توسعه پذیرش و استفاده از آنها، الزامات تنظیم‌گری مربوط به رمزارزها نیز که به منظور کنترل و نظارت بر آنها وضع شده‌اند در سراسر جهان در حال افزایش هستند. چشم‌انداز حوزه رمزارز مدام در حال تغییروتحول است و بدیهی است که به‌‌روز نگه‌داشتن مقررات مربوط به آن در سطح جهانی، کار چندان آسانی نیست. در واقع این کتاب به اهتمام مینا حاجی ابعاد متفاوت این موضوع را بررسی کرده است.

كتاب قوانين و مقررات رمزارزها در جهان همچنین در ۳۸ بخش با روش مصورسازی، داده‌های مربوط به تجربه كشورهای آمريكا، كانادا، سنگاپور، استراليا، بريتانيا، سوئيس، اتحاديه اروپا، مالت، ژاپن، كره جنوبی، چين، هند، استونی، جبل‌الطارق، لوكزامبورگ و آمريكای لاتين در حوزه تنظيم‌گری رمزارزها را در قالب يک تصويرسازی كلی پوشش داده است.


راه‌کار شماره ۱؛ دارایی دیجیتال


در «کتاب راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال»، خلاصه ۱۱ کتاب با عناوین مهم در زمینه دارایی دیجیتال اعم از: «استاندارد بیت‌کوین»، «کسب‌وکار بلاکچین»، «انقلاب بلاکچین»، «پول نقد دیجیتال»، «رمزارزش»، «اتریوم»، «بلاکچین بابل»، «بلاکچین و معماری جدید اعتماد»، «بلاکچین: آینده همه‌چیز»، «عصر کریپتوکارنسی» و «طلای دیجیتال» آورده شده‌اند. هدف از خواندن خلاصه این مجموعه‌کتاب‌ها، آگاهی بیشتر مدیران حرفه‌ای و علاقه‌مندان این حوزه است.

رویداد 9 ژانویه 19 و 20 دی‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.