راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هرگز مشتری را در صف پرداخت منتظر نگذارید

امروزه بیشتر مشتریان فروشگاه‌ها تمایل دارند پرداخت خود را به سریع‌ترین نحوه ممکن انجام دهند اما بااین‌حال مجبورند برای پرداخت در صف بایستند. در پرداخت اینترنتی این وضعیت بد‌تر است و مشتری مجبور است اطلاعاتی مانند آدرس سایت، شماره کارت بانکی و خیلی اطلاعات اضافی دیگر را وارد کند که این خود باعث می‌شود خیلی‌ها قید خرید اینترنتی را بزنند.

البته اخیراً خوشبختانه موجی از فناوری‌های نوین ایجادشده که در حفظ مشتری کمک خواهند کرد. یکی از گرایش‌های جدید و پرطرفدار، استفاده از گوشی‌های هوشمند برای انجام خرید درون‌فروشگاهی است. به‌طور مثال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای NISA در انگلستان اخیراً نرم‌افزاری موبایلی برای خرید طراحی‌شده که این امکان را به مشتری می‌دهد تا با استفاده از دوربین تلفن همراه خود، بارکد روی محصول را اسکن کند. زمانی که مشتری تمام خریدهای خود را به این صورت انجام می‌دهد، تلفن همراه او یک بارکد نهایی تولید می‌کند که توسط ابزاری که در فروشگاه است اسکن می‌شود. این نرم‌افزار به‌حساب بانکی کاربر متصل است؛ بنابراین مشتری نیازی به واردکردن هیچ اطلاعات اضافی ندارد.

.

کارمزد چگونه است؟

در مقایسه با کارمزد دو و نیم درصدی کارت‌های اعتباری برای هر تراکنش (در انگلستان) این سیستم که Mini Checkout نام دارد، یک و نیم درصد مبلغ تراکنش را به‌عنوان کارمزد می‌گیرد. این فناوری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هدف‌گذاری شده و مناسب‌تر است.

فناوری مشابهی در این زمینه تولیدشده که برای خرید مستقیم از طریق بیلبورد‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی است. Powatag یک نرم‌افزار موبایلی است که کدهای کیوآر درج شده در تبلیغات را می‌خواند. نحوه کار آن به این صورت است که مشتری با استفاده از دوربین گوشی همراه خود کد کیوآر روی تبلیغ را اسکن می‌کند، یک کد پین وارد می‌کند و محصول موردنظر به منزل کاربر ارسال می‌شود. این نرم‌افزار نیز به حساب‌های بانکی متصل است و نیازی به کلنجار رفتن با اعداد و ارقام مختلف کارت یا حساب بانکی در این روش وجود ندارد.

در انتهای سال جاری میلادی شرکت Powatag همکاری خود را با استارت‌آپ مجیک (Magic) شروع خواهد کرد. مجیک برای تلفن‌های هوشمندی که از اسکن بارکد در زمان خرید استفاده می‌کند امتیاز وفاداری ارائه می‌دهد که در حین انجام تراکنش خرید، این امتیاز لحاظ می‌شود. هزینه استفاده از سخت‌افزار این محصول برای فروشندگان ۲۰ یورو در ماه است و مبلغ ۵ یورو به‌طور ماهیانه برای دسترسی به نرم‌افزار وفاداری سیستم دریافت می‌شود؛ برای هر تراکنش نیز مبلغی به‌عنوان کارمزد کم می‌شود.

Line-Index-way2pay-93-10-02

ارتقای سیستم صندوق فروش، یک سرمایه‌گذاری باارزش خواهد بود زیرا نسل نوین تسویه فروشگاهی بر پایه سیستم‌عامل‌های موبایلی خواهد بود.

قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای ورگانو (Vergano) اخیراً شروع به استفاده از سیستمی برای تسویه‌حساب ایجاد کرده که بر پایه سیستم‌عامل اندروید عمل می‌کند. این سامانه مانند یک کامپیو‌تر رومیزی iMac G۴ است که یک صفحه لمسی ۱۱. ۷ اینچی و یک نرم‌افزار خرید فروشگاهی را در خود دارد که امکان عرضه خدماتی مانند ارائه تخفیف و یا هدایای ویژه وفاداری با توجه به خریدهای قبلی مشتری و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت میز برای رستوران‌ها را به فروشنده می‌دهد. این محصول برای شرکت‌هایی هدف‌گذاری شده که عقیده دارند ابزارهایی مانند آی‌پد و تبلت‌های اندرویدی بهترین گزینه برای انجام خرید هستند اما هنوز تمایل به پذیرش کارت، دریافت پول نقد، ارائه رسید خرید، و یا داشتن یک اسکنر بارکدخوان را نیز دارند.

مشتریان خارجی به‌طورمعمول به‌عنوان یک مشتری درجه دو رفتار می‌شوند. به‌عنوان‌مثال چین دومین تجارت الکترونیکی بزرگ در جهان است اما بااین‌حال تعداد کمی از فروشندگان انگلیسی حاضر به انجام سفارشات آن‌ها هستند و به‌طور مثال شرکت‌های معروفی مانند سامسونگ، تولید پوشاک Fossil و C&A از درگاه اینترنتی شرکت خدمات پرداخت Computop برای پردازش پرداخت‌های بین‌المللی خود استفاده می‌کنند.

گلادیس مدیرعامل شرکت Computop می‌گوید مهم این است که بدانید چینی‌ها علاقه دارند از چه روش‌هایی استفاده کنند. شرکت پیشتاز چینی در زمینه پرداخت الکترونیکی در حوزه تجارت الکترونیکی، علی‌پی (Alipay) است که بخشی از گروه علی‌بابا و به عنوان یک کسب‌وکار به مشتری (B۲C) و مشتری به مشتری (C۲C) و مانند فروشگاه اینترنتی eBay است.

او می‌گوید: با توجه به سهم ۴۸ درصدی علی‌پی از بازار، این شرکت کاملاً با پی‌پال (PayPal) قابل مقایسه است. علی‌پی ادعا می‌کند که در هر روز ۳۴ میلیون تراکنش پرداخت دارد. با توجه به جمعیت ۳۲۰ میلیونی اروپا و با وجود افزایش تعداد حساب مشتریان از ۵۵۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۱، وسعت تجارت الکترونیکی و رشد سریع علی‌پی بسیار قابل توجه است.

مدیرعامل Computop در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که اروپایی‌ها نیز به همین طرز فکر نیاز دارند؛ به‌عنوان‌مثال مشتری آلمانی انتظار خدماتی دارد که بتواند در آن از کارت اعتباری، کارت نقدی، و پی‌پال استفاده کند و در کنار آن روش‌های دیگری مانند سامانه پرداخت اینترنتی آلمانی جیروپی (giropay) و انتقال آنی را داشته باشد.

باوجود چنین نیازهایی، برای شرکت‌های کوچک یا متوسط سخت است بتوانند آن‌ها را برآورده کنند. در حقیقت، شرکت‌های پرداخت می‌توانند در این زمینه کمک‌های زیادی حتی به شرکت‌های کوچک ارائه دهند تا بتوانند از پس این موارد برآیند. راه‌حل جایگزین این است که مشتریانی که تمایل به چنین روش‌های پرداختی دارند را تنها گذاشت که در این صورت تنها صف‌های فروشگاهی طولانی‌تر خواهد شد.

مترجم: احسان روحی

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.