راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌و‌گو با مدیرعامل نیکو کیوسک درباره محصولاتی که در الکامپ ارائه کردند / ۱۵ راهکار سلف سرویس «نیکو» برای کسب‌وکارها

رضا امیرزاده/ حضور شرکت‌های پرداختی در نمایشگاه الکامپ چندان پررنگ نیست اما با این حال برخی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت فرآیند آفرینش مهستان (نیکو) از جمله این شرکت‌هاست که از سال ۹۴ با کیوسک‌های سلف سرویس خدمات پرداخت به‌نوعی جزو کسب‌وکارهای صنعت پرداخت محسوب می‌شود. نیکو در الکامپ ۱۵ راهکار سلف سرویس که ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است، معرفی کرده است.

شرکت فرآیند آفرینش مهستان (نیکو) یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از سال ۱۳۹۴ وارد بازار کیوسک‌های سلف سرویس خدمات پرداخت شده است. به گفته سید مرتضی اعتصامی، مدیرعامل نیکو در سال‌های اولیه این شرکت با چالش‌های زیادی مواجه و حتی چند بار تا مرز متوقف کردن کسب‌وکار خود پیش رفته بود. به هرحال نیکو توانست بحران‌های خود را پشت سر گذاشته و در شرایطی که کمتر کسی به موفقیت‌ این مجموعه باور داشت، فعالیت خود را با ارائه راهکارهای تازه بر اساس نیازهایی که در بازار وجود دارد، توسعه دهد. نیکو در بیست‌ و ششمین رویداد الکامپ جدیدترین محصولات خود را ارائه می‌دهد.

سید مرتضی اعتصامی، مدیرعامل نیکو درباره خدمات این مجموعه می‌گوید: «در ابتدای فعالیت‌مان در حوزه ارائه این سرویس در رستوران‌ها و فست‌فودها متوجه شدیم کیوسک‌ها به یک نرم‌افزار مدیریت نیاز دارند و توانستیم خودمان آن را طراحی کنیم. در ادامه با پی‌اس‌پی‌ها آشنا شدیم و توانستیم مدل کسب‌وکاری خود را پیدا کنیم و در نتیجه مزیت اصلی کیوسک و اینکه چه مشتریانی می‌توانند از آن استفاده کنند، مشخص شد. در واقع پی‌اس‌پی‌ها خودشان برای همکاری به سراغ نیکو آمدند. پس از بررسی آنها، در یک انتخاب درست با سامان کیش به صورت انحصاری وارد همکاری شدیم. این همکاری باعث شد سرعت ورود به بازار و رشد ما افزایش یابد.»

به گفته او، نیکو در حال حاضر با مجموعه‌های «به پرداخت»، «سداد»، «پارسیان» و «پرداخت نوین» هم وارد همکاری شده است.

اعتصامی با اشاره به اینکه در این دوره از الکامپ با بیش از ۱۵ راهکار سلف سرویس حضور پیدا کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «منظور ما از راهکار، ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است که پاسخگوی نیازی در بازار باشد. با توجه به اینکه قیمت سخت‌افزارها هر روز در بازار ایران در حال افزایش است و بسیاری از کسب‌وکارها با وجود داشتن نیاز، امکان خرید آنها را ندارند، در این نمایشگاه از محصولی رونمایی کردیم که «صندوق یار» یا «میکروکیوسک» نام دارد. در این محصول که همان خدمات را حتی با کیفیت بهتری ارائه می‌دهد، سعی کرده‌ایم هزینه را تا یک‌سوم برای خریدار کاهش دهیم.»

او ادامه می‌دهد: «هر فروشگاهی که عمل پرداخت را مبتنی بر بارکد انجام می‌دهد، می‌تواند از این میکروکیوسک‌ها استفاده کند. البته ما در حال تولید مدل غیربارکدی آن نیز هستیم. این راهکار برای بازار هدفی است که تراکنش آنها نه بالاست و نه خیلی پایین.»

به گفته مدیرعامل نیکو یکی از مزیت‌هایی که این شرکت در پنج سال گذشته توانسته به آن دست یابد، ارتباط با بیش از ۳۰ شرکت نرم‌افزاری در حوزه HIS،‌ داروخانه‌ها و… است. به همین دلیل اگر برای مثال یک پی‌اس‌پی بیاید و با مجموعه نیکو گفت‌وگو کند و از آن راهکار بخواهد، گویی با ۵۰ الی ۷۰ درصد صنف داروخانه‌ای کشور مذاکره کرده است.

او تاکید می‌کند: «پشتوانه همه راهکارهای ما APIهایی است که از شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری دریافت کردیم که این ویژگی، مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد. دستیابی به برخی از این APIها با چالش‌های زیادی همراه است و در مدت‌زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ شاید برای یک API حدود دو سال وقت گذاشته باشیم. در واقع می‌توان گفت ما با شرکت‌های سخت‌افزاری رقابتی نداریم؛ ما بیشتر ارائه‌دهنده راهکار برای شرکت‌های پرداخت، فروشگاه‌ها و سایر بخش‌ها هستیم.»

اعتصامی درباره تجربه حضور در رویداد الکامپ عنوان کرد: «بسیاری از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های آنلاین با راهکارهایی که ما می‌توانیم برایشان داشته باشیم، آشنا نیستند. برای پلتفرم‌های آنلاین کیوسک یک نقطه مواجهه برند با مشتری است که تازگی دارد و به واسطه آن کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند مخاطب دیجیتال خود را در یک فضای فیزیکی جذب کنند. در حال حاضر این مزیت در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته اما در ایران مغفول مانده است. می‌توانم بگویم رسالت ما فرهنگ‌سازی این موضوع است که سلف سرویس چه‌اندازه می‌تواند به مردم و کسب‌وکارها کمک کند.»

او درباره یکی دیگر از محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه شده است، اضافه کرد: «ما قبل از کرونا محصولی به نام پاورتانک تولید کردیم که به دلیل بروز همه‌گیری متوقف شد. الکامپ فرصتی بود که این محصول را معرفی کنیم. این محصول شامل یک دیجیتال ساینیج، پلتفرم پرداخت و بخشی برای شارژ گوشی‌های همراه بوده و کارکردن با آن نسبت به پاورباکس‌ها ساده‌تر است. همچنین این محصول یک پنل سی‌ام‌اس دارد که این امکان را فراهم می‌کند تا محتوای مناسب با محیطی که دستگاه در آن قرار گرفته، ارائه شود.»

مدیرعامل نیکو ابراز امیدواری می‌کند پس از تغییر روال کارمزدی، پی‌اس‌پی‌ها مدل استفاده از کیوسک را خیلی گسترده‌تر در نظر بگیرند. «کیوسک علاوه بر انجام کار پرداخت مزیت‌های زیاد دیگری دارد و پی‌اس‌پی‌ها با استفاده از آن می‌توانند ارزش افزوده‌های دیگری نیز ایجاد کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.