راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیستم‌های پرداخت جهانی، عامل رشد اقتصادی

با ظهور گزینه‌های متعدد پرداخت الکترونیکی، مشخص نیست کدام پلتفرم بر دیگر روش‌های پرداخت غالب می‌شود اما چیزی که قطعی خواهد بود این است که هر اقتصادی که خواهان چالاکی و طراوت است باید به سمت سیستم‌های پرداخت برخط و فراگیر حرکت کند.

پرداخت‌های الکترونیکی در حال رشد است. طبق گزارش سازمان UK Cards، در ماه مارس سال ۲۰۱۴، ۱۰۹ میلیون پوند توسط پرداخت‌های غیر تماسی تراکنش شده است. بااین‌وجود و به دلیل آینده نامتحد سیستم‌های پرداخت، تصمیم‌گیری راجع به اینکه کدام ارائه‌دهندگان پرداخت مناسب‌تر خواهد بود مشکل است.

استیون لِی از شرکت Deloitte – بزرگ‌ترین شرکت خدمات فنی در جهان – در این زمینه می‌گوید: بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارهایی که در سرویس‌های پرداخت سرمایه‌گذاری می‌کنند ایجاد تعادل بین تجربه کاربری و الزامات امنیتی است.

در حقیقت، ایجاد یک راهکار پرداخت موبایلی که سریع و راحت باشد یک مسئله حیاتی است. «ویل جونز» از شرکت پرداخت آنلاین و موبایلی Monitise در انگلیس می‌گوید: در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی شده اقتصادی موبایلی رشد سریع‌تری از چیزی که از آن انتظار می‌رفت داشته است و تا سال ۲۰۱۷ ارزش پرداخت‌های موبایلی در دنیا به ۳. ۱ تریلیون دلار خواهد رسید؛ ۲۰۰ میلیارد دلار بیش از رقمی که قبل از این پیش‌بینی شده بود.

حرکت از سیستم‌های سنتی پرداخت به سمت پرداخت الکترونیکی مزایای کلان اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت. جاناتان وُکس از مدیر استراتژی و پرداخت‌های دیجیتال ویزا در اروپا می‌گوید: پرداخت‌های الکترونیکی برخط و سریع که توسط افراد، کسب‌و‌کارهای کوچک، و سازمان‌های بزرگ تولید می‌شوند، سبب رشد اقتصادی در داخل کشور می‌شود.

نظام‌های پرداخت در حال جدا شدن از بانکداری سنتی است. سرویس‌دهندگانی مانند Square، iZettle، علی‌پی (Alipay) و mPowa در تلاش برای تبدیل‌شدن به ارائه‌دهندگان پرداخت در سطح جهانی هستند. چیزی که همه آن‌ها در آن مشترک هستند این است که سیستم‌های پرداخت آن‌ها قابلیت اجرا در پلتفرم‌های مختلف را دارند. رشد پرداخت‌های غیر تماسی در اروپا دلیلی واضح است که ثابت می‌کند این فناوری به‌سرعت در حال پیشرفت و توسعه است.

همکاری بین سه اپراتور بر‌تر موبایل با مسترکارت بیانگر شرکت پرداختی است که ارزش زیادی برای آن قائل هستند و این اپراتور‌ها تمایل به ایجاد روابط موبایلی با این سیستم پرداخت را دارند. چشم‌انداز مسترکارت دنیایی فرا‌تر از پول نقد است که توسط موبایل شما قدرت می‌گیرد.

اقدامات جدیدی که در حوزه پرداخت توسط برخی بانک‌ها صورت گرفته؛ مانند Paym – سیستم پرداخت با استفاده از شماره تلفن همراه فرد موردنظر – می‌توانند عامل تخریب شوند زیرا در این‌گونه پروژه‌ها بخش عظیمی از جمعیت را که قبلاً با پرداخت الکترونیکی آشنا نبوده برای اولین بار در معرض آن قرار می‌دهند.

در گزارشی که توسط سازمان مشاوره پرداخت Payment Council در مورد وضعیت پرداخت الکترونیک در آینده ارائه‌شده، نتیجه‌گیری شده تا سال ۲۰۲۵، ۴۲ درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی اعتقاد خواهند داشت دیگر نیازی به کیف پول یا کیف دستی نخواهند داشت و بیش از نیمی از آن‌ها عقیده دارند تا سال ۲۰۲۵ می‌توانند با اثرانگشت تمام پرداخت‌های خود را انجام دهند.

در تمام موارد، برای کشورهایی که از این نظام‌های پرداخت استفاده کرده‌اند، حرکت به سمت پرداخت‌های الکترونیکی منجر به عملکرد و کارایی بالاتری برای کشورهایی شده است. اگر در سطح اقتصاد کلان بررسی کنیم، بانک مرکزی اروپا می‌گوید: اگر پرداخت‌های کارتی ۱ میلیون یورو افزایش داشته باشد؛ که باعث افزایش ۱. ۲ ضریب نفوذ کارت در اتحادیه اروپا خواهد شد، میزان تولید ناخالص داخلی تا ۰. ۰۷ درصد – حدود ۶ میلیون پوند – افزایش خواهد داشت.

محققان سازمان اقتصادی Global Insight از این نیز فرا‌تر رفته و گفته‌اند که حرکت به‌سوی پرداخت‌های برخط می‌تواند سالانه ۱ درصد از سود ناخالص داخلی را رقم بزند. همچنین افزایش ۱۰ درصدی سهم تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی می‌تواند باعث افزایش واقعی نیم‌درصدی پرداخت‌های مصرف‌کنندگان شود.

این گزارش در نتیجه‌گیری خود می‌گوید: رشد حقیقی اقتصاد ملزم به ترکیبی از فناوری، سرمایه، منابع انسانی و کارآفرینی است. اما هیچ‌یک از تراکنش‌های اقتصادی، بدون وجود یک نظام پرداختی کارآمد و سازگار قابل اجرا نیست. پرداخت‌های الکترونیکی نقشی کلیدی و حیاتی در تسهیل فرآیند رشد دارد و باعث سودآوری برای تمام کشور‌ها و جوامع خواهد بود.

آشنایی باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان می‌شود و به همین دلیل مهم است که کسب‌وکار‌ها روش‌های پرداختی مشخصی را داشته باشند تا نرم‌افزارهای متعدد موبایلی از ارائه‌دهندگان مختلف در زمان پرداخت تداخل نداشته باشند. درنتیجه، کاهش هرج‌ومرج در زمان پرداخت مستلزم رشد اقتصاد ملی است.

مترجم: احسان روحی

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.