راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند / مجوز مجلس به وزارت راه برای اخذ عوارض در آزادراه‌ها ‌‌به‌صورت الکترونیکی

بهناز توحیدی / نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲، به وزارت راه و شهرسازی مجوز دادند تا اخذ عوارض از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را الکترونیکی کند.

به گزارش راه‌پرداخت؛ نمایندگان مجلس در نوبت عصر بررسی بودجه در بخش هزینه‌ای این لایحه، با بند (ک) تبصره ۱۱ موافقت کردند.

براساس بند (ک) تبصره ۱۱،‌ وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را ‌‌به‌صورت الکترونیکی عملیاتی کند.

 همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای به‌صورت پلکانی به نحوی عمل کند که حقوق کاربرانی که به‌موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت به‌موقع عوارض حفظ شود.

فرماندهی کل انتظامی و شرکت‌های بیمه‌گر به‌منظور حمایت از الکترونیکی‌کردن آزادراه‌های کشور موظف به أخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث هستند. منابع حاصله برای استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری صورت گرفته در محور جاده‌ای که تردد در آن انجام گرفته، صرف خواهد شد.

بحث الکترونیکی‌کردن دریافت عوارض در آزادراه‌ها به سال ۹۷ برمی‌گردد که شرکت سپندار به عنوان پیمانکار پروژه پرداخت الکترونیکی آزادراه‌های کشور انتخاب شد.

در آ‌ن‌زمان اعلام شد که تا پایان سال ۹۷، ۲۲ آزادراه‌ به اخذ عوارض الکترونیکی مجهز می‌شوند اما در بازه‌های زمانی مختلف، زمان‌بندی اجرای پروژه تغییر کرد. تا اینکه از اواسط آذرماه ۹۷، اجرای پروژه آغاز شد.

مراحل نصب تجهیزات سامانه هوشمند پرداخت عوارض در حدود ۴ آزادراه آغاز شد و قرار بود تا پایان اسفندماه ۹۷ نیز به بهره‌برداری برسد.

حتی آمارهایی اعلام شد که در نوروز ۹۸، ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو از ۴ بزرگراهی که مجهز به سامانه هوشمند اخذ عوارض است، عبور کردند.

اما در سال ۹۹، مدیران عالی کشور تصمیم گرفتند این پروژه را متوقف کنند. عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود که به دلیل محقق‌نشدن وصول عوارض از این طرح به صورت موقت این طرح کنار گذاشته می‌شود و کیوسک‌های عوارضی به آزادراه‌ها بازمی‌گردند که البته پیمانکار این پروژه یعنی شرکت سپندار با این موضوع مخالف بودند.

طبق بودجه ۱۴۰۱ هم قرار بود وزارت راه و شهرسازی با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را ‌‌به‌صورت الکترونیکی عملیاتی کند. اما از ۲۸ آزادراه تنها ۱۲ آزادراه الکترونیکی شد و مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور مهرماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، دلیل الکترونیکی نشدن آزادراه‌ها را توقف افزایش عوارض دانست و اعلام کرد نرخ جدید عوارض آزادراهی با میانگین افزایش ۲۷ درصدی در حال نهایی شدن است.

حالا بار دیگر در بودجه ۱۴۰۲ هم وزارت راه و شهرسازی مکلف به اخذ عوارض در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی شد و باید دید آیا این پروژه به سرانجام می‌رسد یا نه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.