راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند / مجوز مجلس به دولت برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های پایین

بهناز توحیدی / نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲، به دولت اجازه دادند به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی، به این دهک‌ها کالابرگ الکترونیکی ارائه دهد.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، نمایندگان در نشست علنی امروز (۱۶ اسفندماه) مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اضافه‌شدن یک بند به تبصره ۱۴ این لایحه موافقت کردند.

بر اساس بند الحاق‌شده به تبصره (۱۴)، دولت مجاز است از محل منابع تبصره (۱۴) به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به خانواده‌های مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به‌عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

 محسن دهنوی، نماینده تهران پیشنهاد اضافه‌شدن این بند را داد و در توضیح آن گفت: «ما با این بند به دولت مجوز می‌دهیم برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین علاوه بر یارانه فعلی در سال آینده کالابرگ الکترونیکی هم ارائه دهد. با توجه به تورم سال گذشته قدرت خرید مردم کاهش یافته و به همین دلیل برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تأمین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم بلکه به دولت اجازه دادیم نسبت به این موضوع اقدام کند. آیین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.»

دهنوی ادامه داد: «با همکاری دولت و مجلس تلاش خواهیم کرد کالاهای اساسی مردم به نحوی تأمین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سال گذشته به دولت تکلیف کردیم اما اجرا نشد. اما برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفتیم به دولت اجازه دادیم این کار را انجام دهد.»

البته این موضوع مخالفانی هم داشت و علی بابایی، نماینده ساری در مخالفت با اضافه‌شدن این بند گفت: «تجربه نشان داده که این منابع صرف ذینفعان نخواهد شد، ما باید اقدام بنیادی در شناسایی مشمولان انجام دهیم.»

احمد محرم‌زاده، نماینده آذربایجان شرقی هم در موافقت با این پیشنهاد اعلام کرد که  این بند الحاقی نشانگر توجه ویژه به اقشار و مردم پایین‌دست است، چون متأسفانه سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود و دولت راهی جز ارائه کالابرگ ندارد.

سال گذشته هم‌زمان با بررسی بودجه در مجلس، بحث کالابرگ الکترونیکی هم مطرح شد، قرار بود هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت به‌ازای افزایش قیمت‌ها به‌جای یارانه، به مردم کالابرگ الکترونیکی بدهد. اوایل آذرماه وزارت اقتصاد اعلام کرد که وزارت رفاه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی را در یکی از استان‌های جنوبی کشور کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

طولانی‌شدن روند اجرایی‌شدن کالابرگ الکترونیکی سبب شد محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کند که اجرای کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور به امسال نمی‌رسد و دولت همچنان به‌صورت نقدی، یارانه پرداخت می‌کند.

گفته این نماینده مجلس در حالی بود که آذرماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد که زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی در حال تکمیل است.

حالا پس از گذشته پنج ماه، روز گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با توجه‌ به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیکی به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به‌صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.