راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامزدهای انتخابات اتاق در تبلیغ سرگرم چه چیزی هستند؟ / بریز و بپاش‌های میلیاردی؛ از بیلبوردهای شهر تا میتینگ‌ها

دهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی وارد شمارش معکوس شده و در این روزهای کوتاه باقی‌مانده به روز برگزاری انتخابات یعنی ۲۰ اسفند نامزدهای انتخابات با معرفی و تبلیغ خود سعی در به‌دست آوردن کرسی نمایندگی اتاق را دارند. طبق اعلام شورای عالی نظارت بر انتخابات کاندیداها حدود یک هفته می‌توانند تبلیغات انجام دهند اما برخی از نامزدها در تبلیغات خود چنان هزینه‌هایی می‌کنند که فعالان اقتصادی را به تعجب واداشته است. در این گزارش امورات و حرکت برخی نامزدهای تب کرده برای نمایندگی اتاق را بررسی کرده‌ایم.


بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر برای جامعه مخاطب ۵۰۰ نفری


بیلبوردی بسیار بزرگ بر فراز خیابانی در یکی از مراکز استان‌ها اولین تصویری بود که از پروژه تبلیغاتی نامزدهای این دور از انتخابات در اولین روز شروع تبلیغات توجه دنبال‌کنندگان انتخابات را به خود جلب کرد. روی این بیلبورد که در فضای عمومی شهر به نمایش گذاشته شده بود نام چند نامزد دهمین دوره از انتخابات اتاق‌ با شعار و وعده به چشم می‌خورد. این بیلبورد در حالی در خیابان شهری با جمعیت ۶۰۰ هزار نفری نصب شده بود که تعداد افراد حائز شرایط رأی دادن برای انتخابات اتاق در این شهر به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسد. همین نکته هم تهجب‌برانگیز بود که چطور نامزد انتخابات اتاق به جای مخاطب قراردادن همان ۵۰۰ نفر رأی دهنده آن قدر هزینه کرده که جمهیت ۶۰۰ هزار نفری شهر را مخاطب قرار دهد، در حالی که اساسا فقط یک دهم از این جمعیت می‌توانند در نهایت به او رأی دهند.

این خرج و برج‌های بدون منطق که البته قانونی است اما عجیب است بین نامزدهای این دور از انتخابات اتاق کم نیست. کاندیدایی با نصب عکس‌های آتلیه‌ای خود در سطح شهر برای خود تبلیغ می‌کند و کاندیدای دیگر با برگزاری میتینگ عمومی انتخاباتی به دنبال به دست آوردن کرسی نمایندگی است.

این درحالی است که مجموع افرادی که می‌توانند به عنوان رأی دهنده در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور شرکت کنند، ۳۳ هزار نفر هستند. بنابراین مجموع جامعه مخاطب حقیقی نامزدهای این دوره از انتخابات اتاق در کل کشور ۳۳ هزار نفر است اما برخی از نامزدها که حسابی تبشان برای نشاندن خود بر کرسی نمایندگی اتاق داغ است به جای ۳۳ هزار نفر مخاطب به دنبال مخاطب قراردادن کل جمعیت کشور و شهر خود هستند. به همین دلیل هم است که برخی معتقدند اخلاق و منش حرفه‌ای این است که نامزدهای انتخابات اتاق بدانند این انتخابات، انتخابات شواری شهر و مجلس نیست.


تبلیغ برای اتاق تبلیغ برای پفک نمکی و روغن نباتی نیست


مجیدرضا حریری در گفت و گو با راه پرداخت به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید:«مبحث انتخابات در اتاق مبحثی است که با انتخابات عمومی مجلس و شواری شهر کاملا متفاوت است. جامعه مخاطب ما در تهران کمتر از ۱۴ هزار نفر است و در شهرستان ها در برخی موارد زیر دو هزار نفر است. آن دسته از نامزدهایی که این نوع انتخابات را مانند انتخابات عام درنظر می گیرند، بسیار غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند و مخاطبشان را نمی شناسد. معتقد است این بریز و بپاش‌ها ضد تبلیغات است. عموم جامعه در شرایط اقتصادی خوبی نیستند و تبلیغات پرخرج به کیان اتاق که در چند سال اخیر بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده،‌ آسیب جدی وارد می‌کند. برخی مردم می گویند دسته‌ای از نمایندگان اتاق رانت خوار هستند و در زمانه‌ای مانند اکنون که مهیشت مردم دچار مشکل است، احساس منفی نسبت به دارندگان سرمایه شکل گرفته و حالا عملکرد چند ساله اخیر اتاق هم نشان داده که تصورات مردم چندان هم غلط نیست. بنابراین نباید به این جو منفی دامن زد. »

به گفته حریری مخاطب اصلی نامزدهای انتخابات اتاق در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و اصلا نیازی به صدارکردن آن در سطح شهر با برگزاری میتینگ و بیلبورد نیست.

او با انتقاد از نحوه تبلیغات برخی از کاندیداها می‌گوید:«اکنون ما شاهد این هستیم که آن دسته از بنگاه‌داران بزرگی که نامزد شده‌اند، با تبلیغ برای انتخابات مانند تبلیغ محصولات خود رفتار می‌کنند. ذهنیت تیم تبلیغاتی آنها قانونی است اما به‌هیچ هنوان حرفه‌ای نیست. تبلیغ برای یک نهاد مانند اتاق بازرگانی که نهاد عمومی به آن معنا نیست،‌تبلیغ پفک نمکی و روغن نباتی نیست. این ذهینت غلط است. مخاطب شناسی در تبلیغات مهم است. نامزدها ای کاش شلوغی و پارازیت‌های تبلیغاتی در منظر جامعه بپرهیزند.»

او در نهایت با اشاره به فهرست ائتلاف پیشگامان تحول که البته خودش کاندیدای انتخابات نیست اما این ائتلاف را پیش می‌برد گفت:«ما با گروه‌های دیگر وارد مذاکرده شده و ائتلاف اتاق شفاف را با بستن ائتلاف با سایرین حتی مخالف‌ها پیش می‌بریم. فهرست ۴۰ نفره ما نهایی شده و هیچکس در این فهرست سرلیست نیست چون اساسا اعتقادی به سرلیست نداریم و همه با هم برابر هستیم.»

بیستم اسفند ماه یعنی کمتر از یک هفته دیگر انتخابات اتاق برگزار می‌شود و در این روزهای پایانی باید دید انتقادات شنیده خواهد شد و فرایندهای تبلیغات به مسیر درست خود وارد خواهد شد یا هزینه‌کردهای میلیاردی ادامه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.