راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا اتریوم می‌تواند از سد بیت‌کوین عبور کند؟

به‌زودی و برای اولین بار در تاریخ، حوزه ارزهای دیجیتالی شاهد حضور یک ارز قوی با رویکردی طولانی‌مدت و با تکیه‌بر بازار خود خواهد بود.

برند The Flippening ابهام جدیدی را درباره امکان قرارگیری یک بلاکچین دیگر به‌جای بیت‌کوین (هم به لحاظ ارزش بازار و هم به لحاظ قیمت ارز) مطرح کرده و خواستار اعلام نظر آزادانه افراد شد. محصولات رمزنگاری‌شده با اختلاف زیادی موردتوجه قرار گرفت. این موضوع از طریق هشتگ و وب‌سایت قابل‌بررسی است.

The Flippening نامی ست که توسط عده‌ای از تحلیلگران مطرح شده و از طریق هشتگ در شبکه‌های اجتماعی به محبوبیت رسیده و تبدیل به برند شده است. نوآوری بیت‌کوین و محبوبیت سیستم بلاکچین باعث شده توسعه‌دهندگان دست به تجربه‌های جدید و ایجاد تنوع بزنند.

امیدوارکننده‌ترین بخش آن تابه‌حال برای رشد و توسعه بیت‌کوین به کار گرفته شده است. بر اساس محاسبات انجام‌شده در اوایل سال ۲۰۱۷، بیت‌کوین ۸۰ درصد از سهم مشارکت در بازار را به خود اختصاص داده است. هرچند، آمار همیشگی این موضوع بیشتر از ۹۰ در صد بوده است.

طبق گزارش CoinMarketCap، امسال آلت‌کوین‌های اضافه‌شده، قدرت جذب فوق‌العاده‌ای را به وجود آوردند که درمجموع باعث دستیابی آن‌ها به بازاری باارزشی حدود ۱۱۷ میلیارد دلار شده است که رشد بیش از ۵ برابر را به نسبت سال قبل، نشان می‌دهد.

بیشتر تحلیلگران بر این باور بودند که توکن اتریوم می‌تواند مشوقی برای تغییر در نظر گرفته شود. استفاده از این توکن‌ها، رشد ۳۰ برابری، بدون هیچ نشانه‌ای از توقف را برای این بازار به وجود آورده است.

مشکلات قانونیبیت‌کوین

کارآفرینان و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، هنوز در تلاش برای پیدا کردن بهترین راه برای حل مشکل مقیاس‌گذاری هستند.موضوعی که محدودیت زیادی برای یک ارز جهت قرار گرفتن در جایگاه یک واسطه تبادلات ایجاد می‌کند.

در حال حاضر بلوک‌های زنجیره‌بلوک بیت‌کوین، حداکثر تا حجم ۱ مگابایت از تراکنش‌ها را در بر داشته باشد. نتیجه دور از انتظار این بود که تمام پیشنهادهای مربوط به افزایش حجم بلوک با شکست مواجه شد.

سپس تلاش‌هایی برای انجام سگویت صورت گرفت که به‌اندازه کافی حمایت نشد. بقیه پیشنهادها هم که در سطح وسیعی به اثبات رسیده بودند، عمر کوتاهی داشته و یا به چند قسمت تقسیم شده بودند.

مدیر استارت‌آپ فین‌تک InvoicePool به نام Marius Rupsys گفت: «بیت‌کوین هنوز در مشکل مقیاس‌پذیری گیر کرده است. اگر یک نوعی از توافق حاصل می‌شد، بیت‌کوین می‌توانست به تاج‌وتخت خود برگردد.»

وقتی جامعه بیت‌کوینی هیچ راه‌حلی برای این مسئله ارائه نمی‌کند، طبیعتاً اتریوم از این فرصت سود می‌برد. با در نظر گرفتن پاسخ اتریوم به نیاز بازار، انتظار Rupsys این است که اتریوم سهم بیشتری از ارزش کل بازار را به خود اختصاص دهد یا اینکه با احتساب ارزش محصولات ارائه‌شده با توکن، بتواند از بیت‌کوین عبور کند.

Tim Enneking، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری محصولات رمزنگاری‌شده گفت: «بیت‌کوین اولین ارزی ست که می‌خواهد مقیاس‌گذاری شود که به افزایش حجم نیاز دارد قربانی موفقیت خود می‌شود».

او همچنین در مورد بهره‌مندی اتریوم از تجربیات بیت‌کوین گفت: «اتر با دیدن مشکلات بیت‌کوین به‌خوبی یک سیستم هوشمند تکمیلی ست که کمابیش در مسیر اصلی، جلوتر از بقیه قرار گرفت. همچنین اتریوم مدیریت دارد. بیت‌کوین هیچ‌کدام را ندارد و هنگامی‌که خلاقیتی در مسیر حرکت وجود نداشته باشد، مزایای پیشرو بودن از بین خواهد رفت.»

Charles Hayter، مدیر و سازنده صرافی CryptoCompare نیز معتقد است که اتریوم زمام امور زنجیره‌بلوک را به دست خواهد گرفت.

 

اهمیت ICO‌

برخی از صاحب‌نظران هنگام توضیح این مسئله که چگونه ممکن است ارزش کل بازار اتریوم از بیت‌کوین بیشتر شود، بر این باورند که حراج توکن (همان ICO) نقش کلیدی در این مسئله بازی می‌کند.

به‌عنوان ارزهای مرجعی که به مشارکت‌کنندگان اجازه دسترسی و شرکت در ماجراجویی جدید را از طریق خرید توکن می‌دهد، سرمایه‌گذاران به خرید توکن از طریق اتریوم علاقه بیشتری نشان می‌دهند، به این دلیل که علاقه‌ای به ناپدید شدن پول خود ندارند.

تمرکز اتریوم به دست‌کاری‌های کوچکی که از طریق استارت‌آپ‌ها می‌تواند نیروی اقتصادی جدیدی را به وجود بیاورد، نیز به‌نوبه خود تأثیرگذار است.

Rupsys اشاره کرد:«این مسئله تعداد زیادی از اترها را در خود نگه داشته و تعداد کمی تاکنون برای خریدوفروش عرضه شده است.»

کارآفرین بیت‌کوین Charlie Shrem با لحن مشابهی می‌گوید: «در حال حاضر حجم بسیار زیادی از اتر برای ICO ها، در انتظار زمان انتشار هستند” و با هر ICO جدید دیگر، تعداد زیادی از توکن ها مجدداً در لیست انتظار قرار خواهند گرفت.»

او افزود: «با استفاده از این روش در جمع‌آوری سرمایه، قسمتی از توکن های اتر فروخته و صرف توسعه برنامه خواهد شد. این بدان معنی ست که واردکردن نیروی بیشتر در بخش فروش، می‌تواند باعث افزایش توان برای شروع یک پروژه به‌حساب آید.»

برخی بر این باورند که ارزهای دیجیتالی در معرض حباب قرار دارند. Petar Zivkovski، مدیر و خالق پلتفرم دیجی ارز Whaleclub، توضیح داد که قیمت اتریوم تا حدود زیادی به ICO هایی وابسته است که از پروتکل جایگزین استفاده می‌کنند.

او در ادامه گفت: «من شخصاً فکر می‌کنم قیمت اتر بالاتر از ارزش واقعی آن است و بسیاری از ICO ها، به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نکردند. وقتی که بر تعداد این گروه ناراضی افزوده شود، شاهد سقوط اساسی قیمت اتریوم خواهیم بود.»

Petar، در مورد احتمال عملی شدن وعده‌های اتریوم و گذشتن قیمت اتریوم از بیت‌کوین گفت: «بستگی به این دارد که چه میزانی از موفقیت برای اتریوم به‌دست‌آمده بیاید.»

تحلیلگران همچنین بر تأثیرگذار بودن هر دو شبکه در دنیا، تأکید کردند. درحالی‌که بیت‌کوین می‌تواند دنیای ارزها را دگرگون کند، اتریوم هم می‌تواند قابلیت تأثیرگذاری زیادی از طریق به‌کارگیری توکن های هوشمند، به وجود آورد.

Mati Greenspan تحلیلگر ارشد پلتفرم تجاری eToro، در مورد ظرفیت این مسئله گفت که در صورت محقق شدن اهداف، احتمال زیادی وجود دارد که اتریوم، هم در ارزش کل بازار و هم قیمت، بتواند از بیت‌کوین پیشی بگیرد؛ بنابراین می‌توان گفت که به‌عبارت‌دیگر، این مسئله بر روی بخش بزرگی از شبکه تأثیری نخواهد داشت.

Greenspan، این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که توسعه هر دو ارز بیت‌کوین و اتریوم تأثیر به سزایی در آینده جهان ما خواهد داشت. بیت‌کوین و اتریوم توانستند تصویری نسبی از آینده ارز و آینده اینترنت ارائه کنند.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.