راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی بازارهای فرهاد اکسچنج از زبان سجاد حسن‌زاده / بومی‌سازی سرویس‌های خارجی و کاهش ریسک‌های احتمالی

فاطمه شایگان / سجاد حسن‌زاده، مدیرمحصول فرهاد اکسچنج در رویداد ۹ ژانویه به موضوع order Matcher پرداخت و درباره بازارهای فرهاد اکسچنج و ویژگی‌‌های آنها توضیح داد. به گفته حسن‌زاده، بازارهای فرهاد اکسچنج عصاره 20 سال تجربه خدمت این صرافی به کاربرانش است.

مدیرمحصول فرهاد اکسچنج با اشاره به order Matcher توضیح داد: «ما در تیم فرهاد اکسچنج به‌ صورت مستمر به بررسی شرایط بازار می‌پردازیم و طبق بررسی‌هایمان متوجه شدیم که در بازار داخل، همکاران ما از سرویس‌هایی استفاده می‌کنند که به دلیل خارجی بودن سرویس‌ها، یکسری ریسک‌ها را متحمل می‌شوند. ازجمله این ریسک‌ها می‌توان فریز‌شدن دارایی‌ها و مهم‌تر از آن، خروج حجم زیادی از ارز به خارج از کشور اشاره کرد. خوشبختانه ما در تیم فرهاد اکسچنج، این سرویس‌ها را پیاده‌سازی و بومی‌سازی کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین سرویس‌ها order Matcher است که قابلیت انجام 100 هزار تراکنش در ثانیه را دارد. بلاکچین یکی دیگر از سرویس‌هایی است که می‌تواند به ‌صورت نامحدود والت ایجاد کند و این والت‌ها را در کم‌ترین زمان ممکن اسکن کند.»


بازارهای فرهاد اکسچنج


او درباره ویژگی‌ بازارهای فرهاد اکسچنج عنوان کرد: «به تعبیر مدیر این مجموعه، این بازار عصاره 20 سال تجربه خدمت فرهاد اکسچنج به کاربرانش است. از ویژگی‌های کم‌نظیر این بازار، امکان پرداخت از کیف‌پول‌های داخلی و خارجی است. به‌عنوان مثال می‌توانید ارز مبدأ را از کیف‌پول شخصی خود از طریق درگاه پرداخت کریپتو فرهاد اکسچنج پرداخت کنید و ارز مقصدتان را نیز روی کیف‌پول خارجی خود دریافت کنید. در واقع، فرهاد اکسچنج نقش تبدیل‌کننده این دو با یکدیگر را ایفا می‌کند. این ویژگی یک قابلیت دیگر نیز درون خود به همراه دارد؛ خریدوفروش بدون ثبت‌نام و log in ویژگی دیگر این بازار است؛ به این معنا که شما می‌توانید بدون داشتن حساب کاربری اقدام به خریدوفروش کنید. البته یکسری شرایط نیز به همراه دارد. در واقع، نمی‌توانید با ریال فعالیت داشته باشید، زیرا برای کار با ریال به کی‌وای‌سی نیاز است. همچنین در حجم‌های نامحدود امکان کار کردن و تراکنش داشتن در این مدل وجود ندارد. ویژگی‌های دیگری که این بازار را منحصربه‌فرد کرده‌، p2p بودن و کارمزدهای بسیار اندک و نزدیک به صفر آن است.»


 بازار p2p


سجاد حسن‌زاده درباره بازار دیگری به نام p2p در فرهاد اکسچنج توضیح داد: «این بازار از نوع سنتی است که دست کمی از نمونه‌های مشابه خارجی آن ندارد. همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، این بازار به معنای همتا‌به‌همتا بوده و اولین قابلیت آن، تعیین نرخ دلخواه در این بازار است. در واقع، کاربران این بازار می‌توانند بر اساس آگهی‌هایی که ایجاد می‌کنند نرخ مبادله خود را نیز تعیین کنند. یکی دیگر از امکانات این بازار، نبود محدودیت در مبلغ مبادله است که برای کسانی که به‌صورت عمده قصد خرید دارند، جذاب است. در واقع زمانی که شما وارد یک صرافی می‌شوید، ممکن است برای مبادله‌‌ در حجم بالا محدودیت زمانی وجود داشته باشد که در سفارش نهایی شما تأثیر بگذارد، اما این مشکل در بازار p2p فرهاد اکسچنج رفع شده است. در این بازار امکان پرداخت و دریافت به‌ صورت اتوماتیک و دستی نیز وجود دارد و می‌توانید علاوه بر خریدوفروش موجودی خود در کیف پول داخلی فرهاد اکسچنج، به مبادله آن موجودی از کیف‌پول‌های خارج از فرهاد اکسچنج نیز بپردازید. ممکن است این تصور ایجاد شود که در حالت دستی، اگر فردی پول خود را ندهد یا بلایی سر پول‌ها بیاید در آن زمان فرهاد اکسچنج چه ضمانتی برای انجام این مبادلات ارائه خواهد داد. ما این موضوع را با فراهم‌کردن امکان داوری برای معاملات p2p تا حد زیادی رفع کرده‌ایم و اگر به هر دلیلی یکی از طرفین از اجرای تعهدات خود سر باز بزند، ‌می‌تواند امکان داوری را ثبت کند تا توسط تیم کارشناسی فرهاد اکسچنج، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشکل رفع شود.»


چانه‌زنی در بازار p2p


ویژگی دیگر این بازار چانه‌زنی است. حسن‌زاده در این‌باره بیان کرد: «زمانی که دو نفر با یکدیگر وارد معامله می‌شوند، می‌توانند بر سر قیمت‌ها چانه بزنند تا مبادله‌شان به انجام برسد. یک زمانی وجود دارد که کاربر می‌خواهد در بازار p2p آگهی قرار دهد و نمی‌خواهد مدت‌زمان زیادی در آن بازار حضور داشته باشد. در آن صورت می‌تواند از ویژگی تاریخ انقضای آگهی موجود در بازار ‌p2p فرهاد اکسچنج استفاده کند. همچنین امکان اشتراک‌گذاری آگهی‌ها در این بازار و در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارد. برای معامله‌گران نیز این قابلیت وجود دارد که با شرایط دلخواه بتوانند آگهی ایجاد کنند؛ به این معنا که می‌توان مشخص کرد طرف مقابلی که می‌خواهد آگهی من را قبول کند کی‌وای‌سی آن انجام شده باشد یا چند سال سابقه خدمت در فرهاد اکسچنج داشته باشد. ویژگی آخر این بازار نیز صفر بودن کارمزد آن است. تا این لحظه که نزدیک به سه سال از فعالیت این بازار در فرهاد اکسچنج می‌گذرد، همچنان کارمزد آن صفر بوده و کاربران می‌توانند با مبلغ بالا و بدون کارمزد اقدام به معامله کنند. برای استفاده از این بازار نیز یک حساب کاربری در فرهاد اکسچنج و احراز هویت شدن و همچنین داشتن موجودی در کیف‌پول کافی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.