راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بی‌رونقی سرمایه‌گذاری برای تک‌شاخ‌های فین‌تک / معرفی 21 تک‌شاخ به نقل از TechCrunch

کریس اسکینر؛ BankNXT / کم‌کم سرمایه‌گذاری کردن برای تک‌شاخ‌های (Unicorns) فین‌تک درحال از بین رفتن است و مطمئنا مدل درآمدی آن‌ها را در سال 2017 تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیدگاه‌های مختلفی درباره تعریف تک‌شاخ فین‌تک وجود دارد. در همین راستا هم سایت TechCrunch برای معرفی بهتر، 21 مورد از این تک‌شاخ‌ها را معرفی کرد:

البته Business Insider دو مورد دیگر هم به این لیست اضافه کرده به نام Zenefits و Oscar Health.

این روزها مقاله‌های بسیاری درباره مدل کسب‌وکاری این شرکت‌ها و تک‌شاخ‌های فین‌تک نوشته می‌شود. برای مثال مقاله‌ای در Business Insider نوشته شده است که به مدل کسب‌وکاری N26، Revolut، TransferWise، Funding Circle و شرکت‌های دیگر می‌پردازد و درباره شیوه کسب پول آن‌ها می‌نویسد.

 

تناقضات استراتژیک

بانکداری یک کسب‌وکار گران است و ورود به آن نیز کار دشواری است. کریس مایرز (Chris Myers) مدیرعامل Bode Tree که معتقد است حوزه فین‌تک در حال نابودی است، در مطلبی در فوربس می‌گوید: «دو سال پیش، من از مشکلات بالقوه‌ای که پیش روز وام‌دهندگان آنلاین وجود داشت گفتم و حالا معتقدم همین مشکلاتی که دامن‌گیر این وام‌دهندگان شده بود، دارد به بخش‌های دیگر فین‌تک نیز سرایت می‌کند.»

مایرز به این دلیل فکر می‌کند که فین‌تک در حال سقوط است چون تناقضات استراتژیک اساسی میان تکنولوژی و بخش مالی وجود دارد. سرمایه‌گذاری به نام J Christopher Flowers در مطلبی در وال استریت ژورنال می‌گوید: «طبق ایده فناوری شما باید به‌سرعت بزرگ شوید و بر بخشی حکمرانی کنید» و این جمله کاملا با ذات کند بخش مالی و به‌خصوص وام‌دهی در تضاد و تقابل است.

مایرز در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «مشکل اینجاست که بخش مالی، بخش بسیار کندی است. فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید یک فناوری بانکی، راهکارهای مربوط به کسب‌وکارهای کوچک بفروشید و یا به‌عنوان یک وام‌دهنده وارد عرصه شوید، به هرحال زمان زیادی طول می‌کشد تا شما بتوانید به این بازار نفوذ کنید.»

کریس مایرز در مورد شرکت‌های فین‌تکی می‌گوید:

«متأسفانه شرکت‌های فین‌تک (به‌خصوص وام‌دهندگان آنلاین)، اغلب از جانب سرمایه‌گذاران تحت فشار قرار می‌گیرند تا بتوانند یک رشد سریع و ناگهانی (hockey Stick) داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد تفکرات کوتاه‌مدت از جانب شرکت‌های فین‌تک شد و همین مسئله ما را به دومین مشکل موجود در صنعت می‌رساند.»

مدیرعامل Bode Tree در جایی هم از مقاومت دربرابر ایجاد تغییرات در این صنعت می‌گوید:

«متصدیان بخش مالی، افراد قدرتمند و از خود راضی هستند. بیشتر این افراد هیچ ترسی از شرکت‌های فین‌تکی برای اینکه جا پای کسب‌وکارشان بگذارند، ندارند و اگر بخواهم رک و پوست کنده هم بگویم، در حال حاضر هیچ کدام از این فین‌‌تک‌ها تهدید جدی به حساب نمی‌آید. بخش بانکداری و خدمات مالی از بخش‌هایی است که بسیار قانون‌مند و ذاتا محافظه‌کار هستند. من فکر می‌کنم این تنها صنعتی باشد که در آن تعهد به نوآوری و اعمال تصمیمات قاطعانه، عامل مضری برای کسب‌وکار به حساب آید.»

واقعیت هرچه که باشد، اما بسیار واضح و روشن است که موضوع حباب فین‌تک، موضوع پررنگی است. به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری ایالت متحده و انگلستان بر بخش فین‌تک در سال 2016، به ترتیب 12.7 درصد و 33.7 درصد کاهش داشته است.

این تصاویر بیان‌کننده این نیست که حباب فین‌تک ترکیده است اما به این معنی است که دیگر سرمایه‌گذاری برای تک‌شاخ‌های فین‌تک کم‌کم از رونق افتاده است و بر مدل کسب درآمد سال 2017 آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.