راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی امنیت شبکه‌های رمزدارایی توسط مدیرعامل نیک‌پرداخت / چرا کاربران ایرانی دارایی‌ خود را در صرافی‌های خارجی نگه می‌دارند؟

فاطمه شایگان / محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌پرداخت در رویداد ۹ ژانویه، درباره موضوع امنیت شبکه‌های رمزدارایی و کیف پول‌های سخت‌افزاری سخن گفت. اسدپور معتقد است که بلاکچین یک نعمت است. کسانی که زودتر بر موج تکنولوژی سوار شده‌اند، امکانات بهتری در اختیار دارند و مارکت حجیم‌تری به دست آورده‌اند. در نهایت اگر بر موج تکنولوژی سوار نشویم، آن موج برایمان یک سونامی خطرناک خواهد بود که همه‌چیز را از بین خواهد برد.

اسدپور در این رویداد بیان کرد: «ایلان ماسک چندین بار با خرید‌وفروش‌های خود، بازار رمزارز را تحت تأثیر قرار داد. همین چند سال گذشته بود که کیف پول بسیاری از افراد ایرانی توسط خزانه‌داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفت و هر واریزی و برداشتی به آن کیف پول‌ها جرم به حساب می‌آمد. سؤال من این است که آیا کیف پول سخت‌افزاری از نظر شما امن است یا خیر. بسیاری از این کیف‌ها می‌شناسیم و از آنها استفاده می‌کنیم که کیف پول «لجر» (Ledger) یک نمونه از آن‌هاست. کیف پول لجر نیز شش ماه قبل نسخه کلاود خود را راه‌اندازی و اعلام کرد که اطلاعات و بکاپ خود را در آنجا نگهداری کنید و هر بار بخواهید از این اطلاعات بهره‌مند شوید باید حتماً احراز هویت انجام دهید.»


محدودیت در صرافی‌ها


او با اشاره به اینکه تمام صرافی‌های بزرگ دچار محدودیت شدند گفت:‌ «صرافی‌ها چگونه تبدیل به قدرتمندهای بازار رمزارز شدند؟ قطعاً آنها با موج تکنولوژی در حرکت هستند و به‌واسطه ارائه خدمات خوبی مانند در دسترس بودن سریع دارایی و انتقال آن باعث سراریز شدن موج دارایی کاربران به سمت خود شدند. در حال حاضر،‌ صرافی‌های جهان می‌توانند سیاست‌های دلخواه خود را با سیاست‌های اجباری کشورهای میزبان خویش به راحتی به کاربران تحمیل کنند. ازجمله قوانینی مثل «اوفَک» (OFAC)، «سنکشن» (sanction) و… اما مسئله این است که چطور می‌شود آنها را مدیریت کرد. اکنون هر کیف پول دارای «رد فلگ» (red Flag) است؛ به این معنا که اگر پول خود را به یک صرافی خارجی با کیف پول ایرانی انتقال دهد، هم کیف پول مبدأ و هم مقصد مسدود خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود کاربران نتوانند به بازار اطمینان کنند. منظورمان از کاربران افراد دارای تخصص نیستند، بلکه افرادی هستند که اطلاعاتی را در رسانه‌ها می‌بینند و در راستای آن، تصمیم به خرید تتر می‌کنند یا تصمیم می‌گیرند ترید را تا حدی که به سود برسند، یاد بگیرند. این افراد تجربه تخصصی بلا‌کچین ندارند و نمی‌توانند مستقیماً برنامه‌نویسی کنند، Private Key بسازند، به بلاکچین وصل شوند، یک نرم‌افزار حجیم را دانلود کنند و مورد استفاده قرار دهند. آنها سریعاً عبارت «معتبرترین صرافی» یا «ارزان‌ترین ارز» یا «چی بخرم» را سرچ می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. همین موضوع باعث شده که عده زیادی از کاربران ایرانی، دارایی خود را در صرافی‌های خارجی از دست بدهند.»


صرافی‌های P2P و OTC


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رمزارز می‌تواند برای جابه‌جایی آزاد پول استفاده شود. این گفته قدری اغراق‌آمیز است. مدیرعامل نیک‌پرداخت با بیان این جمله گفت: «تمام صرافی‌ها تحت قوانین مبارزه با پول‌شویی فعالیت می‌کنند. تراکنش‌های شما توسط صرافی‌ها به راحتی قابل رصد است و مبدأ و مقصد آن با الگوریتم‌های هوش‌ مصنوعی سنجیده می‌شود تا بتوانند جلوی بعضی تراکنش‌ها را بگیرند یا برای واریز و برداشت کاربران محدودیت اعمال کنند. تریدر نیاز به امکانات بسیار زیاد و سرعت در معامله دارد، زیرا در اکثر مواقع مستقل از صرافی خارجی نمی‌توان فعالیتی انجام داد. برای مثال اگر یک صرافی P2P بخواهد به تازگی فعالیت خود را آغاز کند و نقدینگی زیادی در اختیار نداشته باشد، برای مدیریت هات‌والت (Hot Wallet) خود مجبور است که از صرافی‌های مورد تأیید خارجی کمک بگیرد تا ضرر کم‌تری را متحمل شود و تراکنش‌های کاربران را از آن صرافی خریداری و نگهداری کند، زیرا مجبور است که بیشتر دارایی‌ها را در Core Wallet خود نگه دارد. همین موضوع باعث می‌شود ما در OTC با تغییر آدرس‌ها و استفاده از اکانت‌های وریفای‌شده، ریسک را برای کاربران به کمترین حد ممکن برسانیم. اما اگر کاربران بخواهند از چنین چالش‌هایی دور بمانند راهی جز کسب دانش تخصصی ندارند یا اینکه حاکمیت ما هرچه زودتر دست بجنباند.»

محمدجواد اسدپور در ادامه با اشاره به اینکه بلاکچین یک نعمت است و کسانی که زودتر بر موج تکنولوژی سوار شده‌اند، امکانات بهتری در اختیار دارند و مارکت حجیم‌تری به دست آورده‌اند. عنوان کرد: «در حال حاضر تریدرها و هولدرها می‌دانند که سرعت تکمیل سفارش‌ها در بایننس نسبت به صرافی‌‌‌های ایرانی تفاوت قابل توجهی دارد؛ بنابراین سعی دارند دارایی خود را در آنجا نگهداری کنند تا به سود بیشتری برسند و همین موضوع باعث به دام افتادن آنها می‌شود. حتی کسانی که دانش تخصصی داشته باشند و بخواهند مستقیم به بلاکچین وصل شوند که از نگرانی‌ها دور بمانند نیز امکان ترید و دور ماندن از فلگ‌ها را پیدا نخواهند کرد. صرافی‌های P2P و صرافی‌های OTC در ایران این مسئولیت را دارند که چالش‌ها را به نحوی مدیریت کنند که کاربران دچار کمترین ضرر شوند. نکته آخر این است که اگر بر موج تکنولوژی سوار نشویم، آن موج برایمان یک سونامی خطرناک خواهد بود که همه‌چیز را از بین خواهد برد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.