راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزهای رمزنگاری‌شده آینده پول را به کجا می‌برد؟

ترانه عروجی؛ گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک / موج بعدی فناوری‌های مالی در مورد تغییر سریع در نحوه ذخیره و انتقال ارزش در اقتصاد است.

زنجیره‌بلوک، ارزهای رمزی (cryptocurrency) و فناوری‌های جدید احراز هویت، اتوماسیون سیستم‌ها با API‌ و ابزارهای هوشمند متصل به اینترنت، همگی در حال تغییر شکل اکوسیستم مالی و نقش پول هستند. بانک‌های مرکزی و بخش دولتی به‌طور گسترده‌ای در حال بررسی و مطالعه این تحولات و ارزیابی فناوری‌های جدید برای بهره‌گیری در نسل بعدی بانک‌های مرکزی، پول و خدمات دولتی هستند.

در چند سال اخیر، تمرکز بانک‌های مرکزی بر ارز رمزی و فناوری زنجیره‌بلوک در کشورهای کانادا، بریتانیا، فرانسه، سوئد، هلند، هند، روسیه، سنگاپور، ژاپن، چین و کشورهای دیگری که هرماه به این فهرست اضافه می‌شوند قابل‌توجه بوده است.

بانک‌های مرکزی می‌توانند از فناوری زنجیره‌بلوک و ارز رمزی برای افزایش شفافیت، کاهش وابستگی به پول نقد و هزینه‌های مربوط به آن، سرعت بخشیدن به سیستم‌های تسویه و کاهش سرمایه مشروط برای وثایق در سیستم اقتصادی بهره‌برداری کنند.

بااین‌حال اختلال بالقوه در نقش‌ها و ساختارهای فعلی در بازار می‌تواند قابل‌توجه و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.هم‌زمان، صنعت خدمات مالی به سرمایه‌گذاری منابع و انتظارات در سیستم‌های جدید مبتنی بر زنجیره‌بلوک و فناوری دفترکل توزیع شده (distributed ledger) برای نسل آینده زیرساخت‌های مالی ادامه می‌دهد. کنسرسیوم Hyperledger و شرکت R3، آزمایشگاه‌های بانکی (bank labs) و شرکت‌های حوزه فناوری زنجیره‌بلوک در حال ساخت سیستم‌هایی برای زیرساخت‌های بازار هستند.

شرکت DTCC در آمریکا و ASX در استرالیا از پیشگامان این حوزه هستند. پروژه Utility Settlement Coin که توانایی بالقوه‌ای برای ایجاد تغییرات را دارد و باید بیشتر موردبحث و بررسی قرار گیرد.

UBS، BNY Mellon، بانک Deutsche Bank و Santandeh و ICAP در تلاش برای ساختن شکل جدید از نقدینگی دیجیتال و تهیه یک استاندارد برای تسویه مبادلات از طریق دفترکل توزیع شده هستند.

بسته به چگونگی توسعه جهانی این نوع پول، پول‌های ازاین‌دست می‌توانند کاربردهایی به‌عنوان ارز در زنجیره تسویه داشته باشند.ارز رمزی مبتنی بر زنجیره‌بلوک و فناوری‌های تسویه فرصت‌های بسیاری برای نوآوری، افزایش کارایی سیستم نقل‌وانتقال پول و افزایش شفافیت ایجاد می‌کند.

همچنین چالش‌های جدیدی درزمینهٔ چارچوب‌های مقرراتی و مکانیسم‌های نظارتی مرتبط با این فناوری جدید موردتوجه قرار می‌گیرد. واردکردن مهارت‌ها و تخصص‌های مرتبط با این فناوری جدید به درون نهادهای مقرراتی و نظارتی، مسئله مهمی درروند تکامل پیشروی فناوری‌های مالی است.

در کنار نشست‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در بهار امسال، موسسه مالی بین‌المللی (IIF) و بانک Citi میزگردی را برای روسای بانک‌های مرکزی و مدیران بخش دولتی با موضوع پول دیجیتال، تأثیرات مثبت آن و فرصت‌های مبتنی بر فناوری زنجیره‌بلوک برای تسریع و تعمیق حرکت به سمت ارزهای دیجیتال برگزار کردند.

موسسه مالی بین‌المللی (IIF) هرساله رویدادها و جلساتی با موضوع فناوری زنجیره‌بلوک برگزار می‌کند که هدف از آن کمک به صنعت خدمات مالی، توسعه‌دهندگان فناوری زنجیره‌بلوک و بخش دولتی برای شناسایی پیامدها و الزامات حرکت به سمت این فناوری جدید و همچنین درک بهتر این فناوری و دستیابی به مزایای کامل آن است.

منبع: کانال تلگرام خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.