راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت شیوه قیمت‌گذاری تراکنش را معلوم کند

دولت محترم دکتر روحانی تاکنون تغییرات مختلفی در فضای کسب و کار ایران ایجاد کرده است. حداقلِ آن این است که در یک سال گذشته فضای امید به کشور بازگشته است. اما نمی‌توان تا ابد گفت که فضای امید به کشور بازگشته و به آن دلخوش بود. مردم انتظار دارند که دولت دست به تغییرات اساسی بزند. تغییراتی که نتیجه آن را در زندگی خود ببینند. قبول داریم که تغییر زمان می‌برد و بهبود اوضاع نیاز به تحمل و صبر دارد. تاکنون بخش‌های مختلف مطالبه‌های خود را مطرح کرده‌اند و هر کدام به نوعی به کمک دولت آمده‌اند. اما هر کدام انتظارهای خود از دولت را هم دارند. بنابراین دولت باید صداها را بشنود و قبول داریم که این کار سختی است.

در فضای بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و دولت نظر خود را درباره آن بیان کند، شیوه قیمت‌گذاری تراکنش در ایران است. تراکنش‌ها در ایران چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند. اساسا قیمت‌گذاری به دو شیوه بسیار کلی انجام می‌شود. یا در فضای آزاد و رقابتی حضور داریم و دست نامریی بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کند یا در فضای انحصاری حضور داریم و نهادهای بی‌طرف قیمت را تعیین می‌کنند. در فضای رقابتی وظیفه دولت حفظ و حراست از اصل رقابت است و در فضای انحصار وظیفه دولت قیمت‌گذاری توسط نهادهای بی‌طرف است.

دولت باید نظر خود را اعلام کند که درباره قیمت‌گذاری تراکنش‌های شتابی چه رویکردی دارد. آیا فضا رقابتی است و همه حق حضور دارند؟ یا فضا انحصاری است. طبیعتا در صورتی که دولت معتقد باشد که باید تراکنش‌های شتابی در انحصار یک شرکت یا نهاد باشد، آن شرکت یا نهاد نمی‌تواند در قیمت‌گذاری نقش مستقیم داشته باشد و نهاد بی‌طرفی مانند شورای رقابت باید قیمت‌گذاری را انجام دهد.

 رضا قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، 25 مرداد، شماره 664

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.