راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

9 میلیون خانواده آمریکایی از هیچ خدمت بانکی استفاده نمی‌کنند

سحر کریمی؛ Payment 24 / راشل اشنایدر و جاناتان مرداک، پس از سال‌ها تحقیق در مورد نحوه مدیریت امور مالی در خانواده‌های مختلف آمریکایی، یافته‌های خود را در کتاب خاطرات مالی به اشتراک گذاشته‌اند. آن‌ها در این کتاب به افرادی پرداخته‌اند که با مؤسسات مالی ارتباط برقرار نمی‌کنند. تکنولوژی فین‌تک می‌تواند راه‌حل مؤثری در جهت رفع این مشکل باشد.

 

چرا عده‌ای در هیچ بانکی سپرده‌گذاری نمی‌کنند؟

در یک نظرسنجی که توسط سازمان فدرال آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مشخص شد که ۹ میلیون خانوار، عملاً از هیچ‌یک از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند. به عبارتی آن‌ها حساب جاری یا حساب پس‌انداز ندارند، هیچ انتقال وجهی از طریق بانک‌ها انجام نمی‌دهند و کارت اعتباری هم ندارند.

این جمعیت، حدود ۷ درصد از خانواده‌های کل آمریکا هستند و در برخی از نقاط آمریکا ۴۰ درصد از جمعیت آن ناحیه را شامل می‌شوند!

اما واقعیت این است که اگر با بانک‌ها هیچ ارتباطی نداشته باشیم، تاریخچه اعتباری و رتبه اعتباری ما ضعیف خواهد شد. شاید مهم‌ترین علت این عدم ارتباط، اعتماد نداشتن به بانک‌ها و عدم برخورداری از درک صحیح در مورد روند عملیات بانکی باشد که مشکلی بسیار جدی است و لازم است صنعت مالی بر آن غلبه نماید.

در این شرایط، این افراد کمتر می‌توانند پیشرفت کنند؛ به عبارتی مزایای مالی که می‌توانند دریافت کنند کمتر خواهد بود. مثلاً در جایی که نیاز به تسهیلات دارند، اعتبار کم می‌تواند مانع از این شود که وام‌های مناسبی دریافت کنند؛ مانند وام‌های کم با نرخ سود زیاد که چندان خوشایند نیست.

این افراد، غالباً از جایی نیاموخته‌اند که چگونه می‌توانند به امور مالی خود رسیدگی کنند. آن‌ها دانش درستی راجع به چگونگی مدیریت صحیح پول خود ندارند. در این موقعیت فین‌تک می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد.

 

کیف پول‌های آنلاین چگونه این خلأ را پر می‌کنند؟

در شرایطی که کسی نیاز به خدماتی شبیه سرویس‌های بانک داشته باشد اما نخواهد با بانک کار کند، کیف پول‌های آنلاین جایگزینی عالی برای بانک‌ها هستند.

شرکت‌های اصلی مانند امریکن اکسپرس در این محدوده حرکت کرده‌اند و با تولیداتی مثل Bluebird و استارت‌آپ‌هایی مانند Due به‌خوبی در این زمینه ایفای نقش کرده‌اند.

از بسیاری جهات، کیف پول‌های آنلاین بسیار شبیه به یک حساب بانکی هستند: شما می‌توانید پول ذخیره کنید، به حساب‌های مالی دیگر پول انتقال بدهید تا جایی که از طریق Bluebird قادر به صدور چک هم هستید.

شاید کیف پول‌های آنلاین شبیه یک حساب جاری به نظر برسند، اما تفاوت‌های تکنیکی جدی بین حساب بانکی و حساب‌های کیف پول آنلاین وجود دارد.

به کمک کیف پول آنلاین، می‌توانید خریدهای خود را به‌راحتی از طریق یک کارت نقدی انجام دهید. این موضوع می‌تواند کمک کند تا بیشتر صرفه‌جویی کنید؛ مثلاً به‌جای این‌که از فروشگاه‌هایی که کیلومترها از شما فاصله دارند خرید کنید، از سایتی مثل آمازون خرید خود را انجام دهید.

 

فین‌تک چگونه در این عرصه ایفای نقش می‌کند؟

معمولاً بانک‌ها نسبت به وفق دادن خود با شرایط جدید خیلی دیر عمل می‌کنند و از اساس، نسبت به تغییر جبهه می‌گیرند و در رابطه با هر کاری که احتمال می‌دهند مشتریان را برآشفته کند، تردید دارند. راه‌اندازی تکنولوژی مالی، تحت تأثیر این تعصبات و احساسات، دشوار است.

استارت‌آپ‌ها شما را به‌سرعت با روند جدید بازار و تغییرات، وفق می‌دهند. برخلاف بانک‌ها، استارت‌آپ‌ها می‌توانند شما را در جریان بازخورد مشتریان و نحوه استفاده آن‌ها قرار دهند، این موضوع، مزیت منحصربه‌فرد استارت‌آپ‌ها است.

فین‌تک قادر است جمعیت بسیار زیادی از مردم با سلایق متفاوت را تحت پوشش قرار دهد و رضایت آن‌ها را جلب نماید. با استفاده از کیف پول‌های آنلاین و دیگر نوآوری‌های این عرصه، هرروزه تعداد بیشتری از مشتریان، موقعیت مالی خود را ارتقا می‌دهند.

شاید بتوان گفت فین‌تک راهی برای هموار کردن شرایط معاملات، در یک بازار اقتصادی است. فین‌تک یک راه‌حل مناسب برای مردم و کسب‌وکار آن‌ها ارائه می‌دهد تا آن‌ها عملیات مالی خود را پیگیری کنند و خطری پول آن‌ها را تهدید نکند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.