راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران به بررسی چهار محور اصلی فین‌تک پرداخت / فین‌تک ایران به کدام سو می‌رود؟

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر مسیر حرکت فین‌تک‌ها در ایران را از بانک‌های سنتی به سمت نئوبانک‌ها می‌داند. در چهارمین روز برگزاری نمایشگاه الکامپ، در پنلی با عنوان «فین‌تک ایران به کدام سو می‌رود؟». رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به چهار محور اصلی فین‌تک ایران: پول،‌ بانک مرکزی، لندتک و نئوبانک‌ها که آینده فین‌تک را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند پرداخت.

به گفته قربانی در آینده‌ای نزدیک استارتاپ‌های صددرصد موبایلی شکل می‌گیرد که به آن‌ها نئوبانک گفته می‌شو و این تحول نیازمند تغییرات زیادی است؛ ازجمله تغییرات رگولاتوری.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تأکید بر اینکه فین‌تک را باید بحثی فراتر از استارتاپ دانست و فین‌تک اتفاق بزرگی است، به نحوی که همه کسب‌وکارها در آینده فین‌تکی خواهند شد، توضیح داد: «چهار محور اصلی در آینده فین‌تک ایران مطرح است: پول، بانک مرکزی، لندتک و نئوبانک‌ها. کسب‌وکارهای فین‌تکی در حال گسترش هستند و در این میان کسب‌وکارهای زیرساختی چون ایرانسل باید توجه ویژه‌ای به بازار فین‌تک داشته باشند.»

قربانی در تشریح محورهای اثرگذار بر آینده فین‌تک ایران ادامه داد: «پول در طول تاریخ سعی کرده تکامل پیدا کند و به شکل امروزی خود برسد. مفهوم پول بحث پیچیده‌ای دارد. لازم است به این موضوع اشاره داشت که در حال حاضر چقدر پول در دنیا وجود دارد و به چه چیزی پول می‌گوییم. آمار مربوط به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که در میان پول‌های ذاتی (طلا، نقره، الماس، سنگ‌های گران‌قیمت و فلزاتی چون  پلاتینیوم) ‌بیشترین سهم متعلق به طلا با ۱۱.۴۵ هزار میلیارد دلار است. وقتی از آینده فین‌تک صحبت می‌کنیم بخشی از آن مرتبط به انواع پول‌های ذاتی است و بخشی نیز مربوط به کریپتوهاست (پول‌هایی که برمبنای منطق ریاضی هستند) که بسیار هیاهو کرده اما به زحمت به یک هزار میلیارد دلار می‌رسد.»

او ادامه داد: «یکسری پول‌ها نیز سهام شرکت‌هایی است که در دنیا مبادله می‌شود. اگر ۶۳۶۳ شرکت بزرگ دنیا را بررسی کنیم یک مارکت‌کپ یا ارزش بازار(Market) ۸۱.۳۵ هزار میلیارد دلاری خواهیم داشت. در نهایت به پول‌های سیاسی یا پول‌های فیات مثل دلار، ریال و… می‌رسیم؛ پول‌هایی که در دسته چهارم انواع پول قرار می‌گیرند. دلار آمریکا با سهم ۳۰.۵۷ هزار میلیاردی بیشترین سهم را در میان پول‌های سیاسی داراست.»


مفهوم پول و بانک متحول خواهد شد


رضا قربانی با طرح این سؤال که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ادامه داد: «منطق پول به‌شدت در حال متحول شدن است و فناوری این فضا را عوض می‌کند. در فضای فین‌تک دو مفهوم به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد: یکی مفهوم بانک مرکزی و دیگری مفهوم پول. تغییر در ساختارهای بانک مرکزی فراتر از توان هر کسب‌وکار فین‌تکی است. آنچه در روند تکامل پول طی قرن‌ها شاهد بودیم ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که بانک مرکزی دیگر نخواهد توانست به مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد و مفهوم آن در حال دگرگونی است.»

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به مفهوم تورم افزود: «یکی از موضوعات مهم در دنیا و البته ایران که بانک مرکزی را در مظان اتهام قرار می‌دهد، مفهوم تورم است که فناوری آمده تا آن را حل کند. تورم (دزدی دولت‌ها از جیب ملت‌ها یا مالیات پنهان) در سیستم بانک مرکزی تمام دنیا در حال اتفاق است؛ بنابراین دو آسیبی که فین‌تک به‌شدت از آن متأثر خواهد شد، یکی پول و دیگری بانک مرکزی است. نکته حائز اهمیت این است که کریپتوها در تغییر مفاهیم پول و بانک مرکزی در دنیا بسیار مؤثرند.»

قربانی با اشاره به اکوسیستم فین‌تک ایران که ۹ بخش دارد و در حال افزایش است، تصریح کرد: «چیزی که در چهار الی پنج سال گذشته شکل گرفته ورود کسب‌وکارهای متنوع فین‌تک به عرصه فناوری است و نکته قابل تأمل اینکه هر کسب‌وکاری در مسیر فین‌تک‌شدن پیش می‌رود.»


دگرگونی بازار کسب‌وکار با لندتک و نئوبانک‌ها


رئیس کمیسیون فین‌تک نصر همچنین خاطرنشان کرد: «دو مفهوم لندتک و نئو‌بانک‌ها در چند سال آینده کسب‌وکارهای ما را به‌شدت تحت‌ تأثیر قرار می‌دهند. قرار نیست اپراتورهای چون ایرانسل به لندتک یا نئوبانک تبدیل شوند، بلکه زیرساخت‌های مورد نیاز چنین کسب‌وکارهایی را فراهم می‌کنند. لندتک‌ها بانک نیستند، اما یکی از کارهای بانک را انجام می‌دهند؛ ازجمله ارائه وام‌ و تسهیلات خرد. لندتک‌ها اتفاق بزرگی هستند که نیاز است کسب‌وکارهایی که در حوزه زیرساخت فعالیت می‌کنند خود را با این فضای کاری آنان تطبیق دهند.»

قربانی ادامه داد: «نئوبانک‌ها اپلیکیشن جدید بانکی نیستند؛ از تحول بزرگی صحبت می‌کنیم که اساساً مفهوم بانک در آن متحول می‌شود. بخش اعظمی از این مسیر را مدیون توسعه زیرساخت، فناوری اینترنت و بسیاری مباحث دیگر ازجمله‌ رشد، هویت دیجیتال و… هستیم.»

او در ادامه به گزارشی از فین‌تک‌های معروف بین‌المللی پرداخت. در این گزارش آمده است که فین‌تک در دوران پساکرونا به مصرف‌کننده‌های خود کمک می‌کند به چالش‌های اقتصادی غلبه کنند.

فین‌تک‌ها و بازارهای مالی هرگز نمی‌توانند شرایط اقتصادی جایی که دچار مشکل است را خوب کنند و نمی‌توانیم چنین انتظاری از آنان داشته باشیم، اما تغییرات در این اکوسیستم در نهایت می‌تواند منجر به کاهش یکسری نابرابری‌ها شود.


چشم‌انداز نئوبانک‌ها چگونه خواهد بود؟


قربانی درباره چشم‌انداز نئوبانک‌ها توضیح داد: «در آینده‌ای نزدیک استارتاپ‌های صددرصد موبایلی شکل می‌گیرد که ما به آن نئوبانک می‌گوییم. این تحول نیازمند تغییرات زیادی است؛ ازجمله تغییرات رگولاتوری. آنچه در اینجا مطرح است بررسی تفاوت نگاه به راه‌اندازی یک بانک از منظر بانکدار و متخصص آی‌تی است.»


 حرکت از مسیر بانک‌های سنتی به سمت نئوبانک‌ها خواهد بود


عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پایان با اشاره به چهار مفهوم پول،‌ بانک مرکزی، لندتک و نئوبانک‌ها که فین‌تک را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، یادآور شد: «در پاسخ به سؤال فین‌تک ایران به کدام سو می‌رود، بايد گفت که حرکت از مسیر بانک‌های سنتی به سمت نئوبانک‌ها خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.