راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها در دولت یازدهم برای توسعه فناوری اطلاعات چه کردند؟

نظام بانکی نقش مهمی در تأمین مالی و اقتصاد کشور دارد. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که بانکداری سنتی نمی‌تواند پایدار و پویا باشد، بر این اساس بانک‌ها درزمینهٔ فناوری به دنبال نوآوری رفتند تا بتوانند علاوه بر خدمات‌دهی بهتر به مشتریان، سوددهی خود را نیز افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، وزارت اقتصاد در هفتاد و سومین روز از اجرای برنامه ۱۰۰ روز ۱۰۰ اقدام خود که در آن به معرفی ۱۰۰ دستاورد وزارت اقتصاد در جریان دولت یازدهم می‌پردازد، با معرفی «پیشگامی بانک‌ها در توسعه راهکارهای فناوری محور»، به‌عنوان یکی از دستاوردهای این وزارتخانه در گزارشی آورده است: نظام بانکی در زمان استقرار دولت یازدهم درزمینهٔ توسعه فناوری راهکارهای فناوری محور فعالیت‌های چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که بازارهای سنتی و نوین به درگاه‌های پرداخت الکترونیک مجهز شده‌اند.

غیرقابل‌انکار است که در طول سال‌های اخیر و با توجه به دستاوردهای درخشان بانک‌ها، تقاضا برای دریافت این تسهیلات از بانک‌ها به مراتب افزایش یافته است. البته باید توجه داشته باشیم که ایران با فاصله‌ای چند ساله در حال حرکت به سمت خدمات نوین الکترونیک است. در این میان هر کدام از بانک‌های فعال کشور در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور اقداماتی انجام دادند که به نوبه خود قابل‌توجه است.

.

بانک ملی

بانک ملی در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است دستاوردهای چشمگیری داشته باشد. یکی از دستاوردهای بانک ملی در این زمینه طراحی، اجرا و پیاده‌سازی عملیات تحویلداری شعب بانک در محیط وب (فضای مجازی) است. از دیگر دستاوردهای این بانک، می‌توان به ایجاد درگاه‌های متنوع در راستای دسترسی آسان مشتریان به عملیات بانکی و دریافت گزارش‌ها و صورت‌حساب‌های مربوط خارج از محیط شعب بانک آن اشاره کرد.

بانک ملی با توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است سامانه متقاضیان اعزام به عتبات عالیات (سماح) را راه‌اندازی کند که این سامانه در راستای ساماندهی و تسهیل تشرف و اعزام زائران عتبات عالیات به‌ویژه در ایام اربعین حسینی و سایر ایام خاص شکل گرفت.

یکی دیگر از اقدامات بانک ملی، بازنگری کردن زیرساخت‌های منسوخ بانکداری الکترونیک ازجمله زیرساخت کارها بوده است. این بانک توانسته است با توسعه راهکارهای فناوری محور، بستر ارتباط با سامانه یکپارچه دولت (سامانه بیتا) را ایجاد کند. همچنین با مکانیزه کردن چک‌های بین‌بانکی (سامانه چکاوک) و پیاده‌سازی استاندارد IFRS در گزارش دهی مالی خدمات مطلوبی به مردم ارائه دهد.

.

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی نیز در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است موفقیت‌هایی داشته باشد. یکی از دستاوردهای این بانک طراحی و تولید کارت‌های چندمنظوره بوده که تاکنون ۵ هزار و ۵۰۱ عدد از این کارت صادر و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از دیگر اقدامات بانک کشاورزی در این زمینه می‌توان به طراحی و ارائه کارت‌های نهادهای کشاورزی اشاره کرد که این نوع کارت‌ها به‌عنوان تسهیلات تأمین نهادهای محصولات کشاورزی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

همچنین بانک کشاورزی برای رضایتمندی مشتریان خدمات متنوعی از طریق دیجیتال بانک برای استفاده عموم مشتریان ارائه کرد. بانک کشاورزی با طراحی و تولید ابزارهای نوین بازاریابی توانسته است عملکرد مشتریان مانند سیستم گزارش دهی بارش را تحلیل و بررسی کند. همچنین این بانک برای بهتر شدن خدمات به مشتریان، ابزارهای جدید تأمین مالی خرید تضمینی گندم را با اوراق سلف موازی طراحی کرده است.

.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن با توسعه راهکارهای فناوری محور سرویس استعلام و احراز هویت تصویری و گروهی اشخاص حقیقی و استعلام اشخاص حقوقی را راه‌اندازی کرد. از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی سرویس استعلام آدرس مشتریان از شرکت پست برای ارائه خدمات بهتر اشاره کرد.

بانک صنعت و معدن در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و ایجاد امکانات بیشتر برای بهره‌مندی مشتریان، از ابزارهای بانکداری الکترونیک و به‌ویژه استفاده از خدمات اینترنتی، سامانه‌های بانکداری اینترنتی ویژه مشتریان حقیقی (سبا) و بانکداری اینترنتی ویژه مشتریان حقوقی – مشترک (BIB) را راه‌اندازی کرده است.

.

بانک مهر ایران

بانک مهر ایران با توسعه راهکارهای فناوری محور، ارسال اطلاعات تسهیلات به شرکت رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان را در دستور کار خود قرار داد. البته این بانک برای افزایش خدمات‌دهی، بازاریابی منسجم را سرلوحه کار خود قرار داد تا بتواند منابع موردنیاز را جذب و در راستای هدف اصلی که ارائه تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه است، فعال‌تر عمل کند.

همچنین این بانک تعداد کاربران بانکداری خود را از شهریور ۱۳۹۵ افزایش داد و توانست خدمات با کیفیت‌تری را به مشتریان خود ارائه دهد. استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، افزایش دستگاه‌های ATM، توسعه دستگاه‌های پوز، بانکداری اینترنتی، تلفن‌بانک و موبایل بنکینگ از اولویت‌های کاری بانک مهر ایران در چند سال اخیر بوده است.

بانک توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات نیز از قافله عقب نمانده و در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از دستاوردهای این بانک امکان مسدود کردن کارت و دریافت شماره شبا بدون نیاز به کارت از طریق خودپردازها بود. از دیگر اقدامات این بانک می‌توان به امکان صدور کارت مجازی برای حساب‌های مشترک اشاره کرد.

همچنین این بانک در راستای مشتری مداری امکان صدور کارت برای حساب‌های مشترک که هر کدام دارای حق برداشت هستند را در دستور کار خود قرار داد. استعلام نام صاحب حساب شماره شبا در سیستم اینترنت بانک از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات به شمار می‌رود. این در حالی است که مشتریان این بانک می‌توانند شماره کارت متصل به حساب خود را از طریق تلفن‌بانک پیگیری کنند.

این بانک برای مشتریان خود امکان شارژ آنی سیم‌کارت اعتباری تلفن همراه را از طریق پایانه‌های الکترونیک فراهم کرد. این در حالی است که مشتریان می‌توانند با استفاده از وب‌سایت این بانک سیم‌کارت اعتباری تلفن همراه خود را شارژ و قبوض را پرداخت کنند. بانک توسعه صادرات برای بیشتر شدن رضایتمندی مشتریان از خدمات این بانک، امکان انتقال وجه در پایانه‌های بانکداری الکترونیک از طریق شناسه واریز را در دستور کار خود قرار داد.

از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات در توسعه راهکارهای فناوری محور می‌توان به امکان دسترسی پذیرفتگان به ریز تراکنش‌ها، مدیریت تراکنش‌ها و نمودار فرآیند تراکنش‌های پایانه‌های فروش اشاره کرد. همچنین دریافت خدمات رمزیاب ازجمله عضویت، رمزیاب جدید و فعال‌سازی برای اشخاص حقیقی در تمامی شعب این بانک انجام می‌شود.

مشتریان بانک توسعه صادرات می‌توانند با شناسه واریز در پایانه‌های بانکداری الکترونیک وجه موردنظر خود را انتقال دهند. همچنین در این زمینه می‌توان به ثبت شناسه پرداخت درج شده مشتریان در تراکنش‌های پایا و ساتنا در صورت‌حساب‌ها اشاره کرد.

این در حالی است که ثبت‌نام فرستنده حواله پایا و ساتنا در صورتحساب دریافت‌کننده حواله‌های یاد شده در این بانک محقق شده است. از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات می‌توان به توسعه سیستم اینترنت بانک اشخاص حقوقی اشاره کرد. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، همچنین بانک توسعه صادرات توانسته است نسخه شتاب هفت مدنظر بانک مرکزی را عملیاتی کند. بانک توسعه صادرات با توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است فاز سوم سیستم چکاوک، نسخه جدید سامانه استعلام‌ها و فاز دوم پروژه ذینفع واحد گزارش‌های یکپارچه مدیریتی و نظارتی را راه‌اندازی کند.

.

بانک تجارت

از دیگر بانک‌هایی که توانسته است در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور پیشگام باشد، بانک تجارت است، به‌طوری‌که این بانک برای بهینه‌سازی عملکرد سوییچ کارت و بالا بردن امنیت تست نسخه هفت شتاب را انجام دهد. همچنین این بانک برای تسهیل گزارش‌گیری مشتریان خود، سرویس “گزارش‌گیری تسهیلات در بستر اینترنت بانک ” را راه‌اندازی کرده است. بانک تجارت در راستای رضایت‌مندی مشتریان و دریافت شماتیک، سرویس تقویم مالی را در اینترنت بانک ایجاد کرد.

از دیگر اقداماتی که بانک تجارت در دستور کار خود قرار داد، پیاده‌سازی پروژه‌های ژورنال الکترونیک دستگاه خودپرداز بود که این پروژه برای حذف ژورنال کاغذی از دستگاه‌های خودپرداز عملیاتی شد. بهینه‌سازی عملکرد سامانه کارت نیز یکی دیگر از دستاوردهای بانک تجارت بود که این عملکرد در راستای کاهش قطعی سیستم و بهبود عملکرد سامانه کارت انجام شد. بانک تجارت برای سرعت بخشیدن به درخواست‌های شعب و پاسخگویی مطلوب در حوزه فناوری اطلاعات، سامانه تیکتینگ را راه‌اندازی کرد.

از دیگر دستاوردهای بانک تجارت، برنامه‌ریزی دوره تربیت مدرس CSCU و برگزاری این دوره‌ها برای تمامی کارکنان برای افزایش آگاهی در حوزه امنیت بود. توسعه راهکارهای فناوری محور در بانک تجارت همچنین باعث ارتقا امنیت شبکه سایت اصلی شد.

از دیگر فعالیت‌های بانک تجارت می‌توان به نسخه گذاری جدید آیفون در موبایل بانک، متمرکزسازی اتوماسیون اداری، اجرا و توسعه پروژه مبارزه با پول‌شویی و تهیه سامانه ارزیابی عملکرد پرسنل اشاره کرد. همچنین تهیه زیرساخت‌های اطلاعاتی بانکداری شرکتی، پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در معاونت فناوری، متمرکز و آنلاین کردن حساب‌های غیرمتمرکز کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه مشتریان و راه‌اندازی سامانه سیمای مناطق از دیگر اقدامات بانک تجارت برای بهتر شدن ارائه خدمات به مشتریان بوده است.

.

بانک مسکن

بانک مسکن با استفاده از توسعه راهکارهای فناوری محور، توانسته است طی یک سال گذشته تعداد مسکن کارت‌های خود را از ۱۳ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۱۶ به ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲۰۷ عدد برساند که در این بخش رشد ۱۱ درصدی را شاهد هستیم. این در حالی است که کارت هدیه‌های صادر شده در این بانک نیز هشت درصد رشد داشته و از چهار میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۶۸ به چهار میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۰۲ عدد کارت افزایش یافته است.

بانک مسکن در بخش کارت‌های تسهیلات و پس‌انداز نیز دستاوردهایی داشته است به‌طوری‌که در این بخش نیز شاهد ۱۲ درصد رشد بوده است. از دیگر اقدامات انجام شده در این بانک می‌توان به رشد ۱۳ درصدی دستگاه‌های کیوسک بانک اشاره کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، تعداد دستگاه‌های خودپرداز نیز در این مدت زمان از یک هزار و ۹۴۴ دستگاه به یک هزار و ۹۶۲ دستگاه افزایش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.