راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خوب، بد، زشت بانکداری و پرداخت نمایشگاه کتاب 95

رسول قربانی / آن‌هایی که به بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفته‌اند دو دسته هستند؛ یک دسته آن را قابل‌قبول ارزیابی می‌کنند و دسته دوم آن را بد. دلیل همه این‌ها تغییرات ناگهانی و تصمیمات عجولانه در خصوص فضای برپایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب پیش آمد و باعث شد این نمایشگاه از کم‌وکاستی‌های زیادی رنج ببرد. کم‌وکاستی‌هایی که در بین به‌به و چه‌چه مسئولان گم شد.

خوب، بد، زشت بانکداری و پرداخت
خوب، بد، زشت بانکداری و پرداخت نمایشگاه کتاب 95

از نگاه صنعت بانکداری و پرداخت سه عنصر در   بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تأثیر زیادی داشتند که سعی می‌کنیم با باز کردن هر یک از این سه عنصر دید درست و روشنی به شما بدهیم. اکنون ببینم خوب، بد و زشت داستان ما چه عناصری هستند.

.

زشت؛ بانک عامل

بگذارید ماجرا را از بانک عامل این دوره از نمایشگاه و کمی قبل‌تر از برپایی نمایشگاه شروع کنیم. پانزدهم فروردین‌ماه بود که یکی از خبرگزاری‌ها با انتشار خبری با تیتر «بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران بعد از هشت سال تغییر می‌کند» نوشت: «پس از موافقت وزارت ارشاد با پیشنهاد شهرداری تهران در انتقال مکان نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب»، شهرداری موافقت ارشاد برای تغییر بانک عامل این نمایشگاه را هم جلب کرد.» تغییر بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی اتفاق افتاد که پیش‌ازاین به ترتیب بانک رفاه کارگران و بانک صادرات عهده‌دار انجام فعالیت‌های بانکی و مالی این رویداد بزرگ بودند.

Aftab-Book-Fair-6-way2pay-index-95-02-26 Aftab-Book-Fair-2-way2pay-index-95-02-26

مهم‌ترین دلیل جابجایی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از محل نمایشگاه بین‌المللی در چمران به مصلی تهران و بعد از آن به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مدیریت ترافیک شهری و عدم مزاحمت برای ساکنین مناطق اطراف محل برگزاری در مرکز شهر بود. حالا نکته قابل‌تأمل دراین‌باره این است که با جابجایی محل برگزاری به مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب، بهانه کافی برای تغییر بانک عامل در دست مجریان بوده است و قابل‌تأمل‌تر اینکه بانک عامل جدید، خود تأمین‌کننده مالی احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بوده است. مرتضی خامی معاون اعتبارات بانک شهر با اشاره به حمایت این بانک، از طرح‌های عمرانی و زیرساختی در سطح شهرها گفت: «مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از پروژه‌های استراتژیک شهر تهران محسوب می‌شود و ازاین‌رو، بانک شهر از مرحله تأمین مالی برای احداث این پروژه تا شروع عملیات اجرایی و مرحله بهره‌برداری آن، حضور مؤثر داشته است.»

Aftab-Book-Fair-3-way2pay-index-95-02-26 Aftab-Book-Fair-1-way2pay-index-95-02-26

جای سؤال است که چطور محل برگزاری نمایشگاه به بهانه مدیریت ترافیک شهری عوض می‌شود ولی درنهایت به تغییر بانک عامل می‌انجامد. امیر مسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: «با وجود رضایت خاطر قابل‌قبولی که از بانک صادرات وجود داشت، ضمن تشکر از زحمات دوستان این بانک، اما با توجه به اینکه تأمین زیرساخت‌های نمایشگاه کتاب در حال حاضر بر عهده شهرداری تهران است و نیز این موضوع که در صورت انتخاب بانک زیرمجموعه شهرداری، امکان همکاری با این مجموعه بیشتر خواهد شد، درنهایت جمع‌بندی این شد که بانک شهر، بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران باشد.»

از همه این‌ها که بگذریم، نمایشگاه کتاب در دوره‌های قبلی فقط نمایشگاه کتاب بود و بانک عامل صرفاً به مسئولیت‌های محوله خودش می‌پرداخت؛ اما امسال بهتر بود نام نمایشگاه کتاب را به «نمایشگاه بانک شهر» تغییر می‌دادند. حضور این بانک به‌عنوان بانک عامل باعث شده بود رنگ و بوی این بانک به شکلی اغراق‌شده فضای نمایشگاه کتاب که یک رویداد علمی فرهنگی است را تحت تأثیر خودش قرار دهد. این برای یک رویداد علمی و فرهنگی که ادعای بین‌المللی بودن دارد و برای تمام مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد قابل‌قبول نیست که یک بانک صرفاً به خاطر اینکه بانک عامل آن است پا را فراتر از مرزهایش بگذارد. این بزرگ‌نمایی و اغراق را می‌توان از خبرهای منتشر شده توسط این بانک نیز رصد کرد.

.

بد؛ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب

برویم سراغ بد ماجرا یعنی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب. با وجود اینکه جای خالی یک مرکز نمایشگاهی بزرگ در تهران حس می‌شد ولی به نظر می‌آید دور بودن مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب از شهر تهران بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف آن باشد و با وجود تمام تلاش‌های شهرداری برای تسهیل راه‌های ارتباطی برای رسیدن به این مجموعه، آن‌طور که باید مردم از آن رضایت ندارند؛ اما نکته‌ای که باعث شد مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب شخصیت بد داستان ما باشد اینترنت این مرکز بود که باعث شد چند طرح قابل‌توجه در این دوره قربانی شوند. طرح اول اپلیکیشن خود نمایشگاه کتاب بود که در نبود تابلوهای راهنما و به‌هم‌ریختگی‌های محیطی نمایشگاه در چیدمان غرفه‌های ناشران می‌توانست کمک بزرگی برای رسیدن علاقه‌مندان به نشریات موردنظرشان باشد که به خاطر ضعف اینترنت در این منطقه‌ی خارج از شهر تقریباً به درد مردم نخورد.

ضربه مهلک‌تر اینترنت به قربانی شدن نوآوری صنعت پرداخت کشور در این نمایشگاه برمی‌گردد؛ شرکت آسان پرداخت به‌عنوان مجری پرداختی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در کنار نصب بیش از 4 هزار دستگاه کارت‌خوان برای پرداخت الکترونیکی با حضور کارت‌بانکی، شیوه‌ای نیز ارائه کرد که بدون حضور فیزیک کارت کاربر می‌توانست پرداخت را انجام دهد. این شیوه به این صورت است که کاربر از طریق اپلیکیشن آپ از بارکد غرفه موردنظر اسکن می‌کند و بعد از وارد کردن مبلغ، شماره کارت، CVV2 و رمز دوم کارت‌بانکی خریدش را بدون فیزیک کارت انجام می‌دهد و بعد از انجام تراکنش، بلافاصله رسید کاغذی تراکنش بدون دخالت دست از دستگاه کارت‌خوان بیرون می‌آید. با توجه به فراگیری نمایشگاه کتاب تهران این طرح می‌توانست قدم بزرگی برای پیوند مردم ایران با پرداخت موبایلی باشد ولی این طرح هم به خاطر ضعف اینترنت قربانی شد و کم نبودند کاربرانی که عطای پرداخت نوآورانه را به لقای شیوه‌های سنتی‌تر می‌بخشیدند. تلفن همراه محور اصلی نوآوری‌های صنعت پرداخت در دنیا است و تمام بزرگان صنعت پرداخت در دنیا تمام تلاششان را می‌کنند تا مردم را با پتانسیل‌های این ابزار دوست‌داشتنی آشنا کنند و آن‌ها را ترغیب به استفاده از این ابزار بکنند.

.

خوب؛ مجری پرداختی نمایشگاه

برای دومین سال پیاپی شرکت آسان پرداخت مجری پرداختی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که به خاطر تجربه سال گذشته‌اش با وجود آماده نبودن زیرساخت‌های نمایشگاهی در مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب، عملکرد خوبی تا زمان تحریر این نوشتار داشته است. لحظه نودی بودن آماده‌سازی زیرساخت‌های مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب باعث شد در روز اول نمایشگاه تعدادی از ناشران نتوانند از دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده کنند. برای رفع این مشکل شرکت مجری دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌سیم در اختیار این گروه از پذیرندگان قرار داد و روزهای بعد این دستگاه‌ها با دستگاه‌های کارت‌خوان معمولی جایگزین شدند.

Aftab-Book-Fair-8-way2pay-index-95-02-26

مدیرعامل این شرکت در مورد اینكه فرآیند انتخاب به‌عنوان مجری پرداخت الكترونیك نمایشگاه كتاب به چه صورت بوده است، گفت: «پس از اینكه بانك شهر به‌عنوان بانك عامل پرداخت در نمایشگاه كتاب انتخاب شد این بانك برای انتخاب pspاقدام به برگزاری مناقصه کرد و طی این فرآیند شركت آسان پرداخت برای پوشش دهی پرداخت الكترونیك نمایشگاه كتاب انتخاب شد.»

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سهولت دسترسی دانشجویان به بن كتاب به صدور بن مجازی كتاب با همكاری بانك شهر و این شركت اقدام کرد. بااین‌حال انتخاب میان صدور بن مجازی یا خرید و دریافت بن فیزیكی با متقاضی بود که با توجه به مشکل اینترنت در فضای نمایشگاه برای استفاده از بن مجازی، این طرح اقبال بالایی نداشت.

Aftab-Book-Fair-7-way2pay-index-95-02-26 Aftab-Book-Fair-4-way2pay-index-95-02-26

همچنین نيكنام حسيني پور قائم‌مقام رئیس نمايشگاه كتاب ميزان تراکنش‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده تا روز ششم را بيش از 500 هزار تراكنش گزارش کرد. عضو شوراي نظارت و ارزشیابی و ناظر مالي نمايشگاه كتاب افزود: «اين ميزان تراكنش نسبت به سال گذشته بی‌سابقه بوده است.»

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

همچنین میتوانید یک ویدیو کوتاه که راه پرداخت در روزهای نمایشگاه کتاب تهیه کرده است را ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.