راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بیشتر رسانه‌ها از کارمزد بدشان می‌آید؟

روزی که محسن قادری، مدیرعامل شاپرک خبرنگاران را دعوت کرد که گفت‌وگویی دوستانه با آن‌ها داشته باشد، احتمالاً تصور نمی‌کرد که اصحاب رسانه‌ها این‌چنین در برابر کارمزد گارد داشته باشند. او علاقه‌مند بود که بتواند به‌گونه‌ای حمایت و همراهی رسانه‌ای‌ها را هم به دست آورد؛ اما اصحاب رسانه از همان جلسه عدم همراهی‌شان را نشان دادند و قانع کردن آن‌ها کار آسانی هم نبود. طبیعی است که وقتی شما می‌خواهید پولی را از مردم بگیرید که تا امروز آن را نمی‌دادند این کار آسانی نیست. اگر آب و گاز و برق تا امروز مجانی بود مردم حاضر نبودند پولی برای آن بپردازند. هرچند که تصور پرداخت پول برای آب و گاز و برق ممکن‌تر از پرداخت هزینه برای تراکنش است.

وقتی شما چیزی را نمی‌بینید برای شما پرداخت هزینه‌ای برای آن‌هم سخت است. مردم نیروگاه‌های بزرگ برق را از دور دیده‌اند و همه در برابر عظمت آن کلاه از سر برمی‌دارند؛ اما چند نفر عظمت سامانه‌های انجام تراکنش را دیده‌اند؟ چند نفر دیتاسنترهای بزرگ بانک‌ها و شرکت‌ها و سامانه‌های شبکه و پردازش اطلاعات تراکنش را از نزدیک یا حتی از دور مشاهده کرده‌اند؟ باور کنید بسیار تصور می‌کنند انجام تراکنش بی هزینه است و گرفتن هزینه برای تراکنش یک نوع سودجویی بی‌منطق است.

چرا بیشتر رسانه‌ها از کارمزد بدشان می‌آید؟

کمتر کسی باور می‌کند که به هر دلیلی این هزینه را تا الآن بانک‌ها داده‌اند. مردم ته دل تصور می‌کنند بانک‌ها از پولی که آن‌ها در بانک می‌گذارند سود خوبی به جیب می‌زنند و وظیفه‌شان بوده که هزینه خدمات پرداخت الکترونیک را بدهند. پس‌ازاین جا به بعد هم هزینه را خودشان پرداخت کنند چون پول ما در جیب بانک‌هاست! جواب مناسبی به این موضوع را حکیمی داد و شجاعانه گفت که هرکسی تصور می‌کند نظام بانکی وام‌دار اوست پولش را از سیستم بانکی بیرون بکشد.

ما گرفتار بحث‌های رسانه‌ای پوچی شدیم که پشت آن‌ها مردم نبودند. مردم معلوم است که برایشان پرداخت هزینه برای چیزی که تا دیروز مجانی بوده سخت است اما باید دید آن‌ها ازاینجا به بعد حاضرند هزینه‌ای برای آن پرداخت کنند. چند نفر بعد از افزایش قیمت‌های آب و برق و گاز گفتند که حاضر به استفاده از این خدمات نیستند؟ چرا آن زمان برای این موارد بلوا نشد؟ نهایتاً انتقادهایی بود و هیچ‌کس اصل موضوع را هدف نگرفت؛ اما اکنون در رسانه‌ها می‌شنویم که منت بر سر بانکداری و پرداخت می‌گذارند و جوری صحبت می‌کنند که انگاری لطف کرده‌اند و از این خدمات استفاده می‌کنند. اگر واقعاً این خدمات باب طبع مردم نیست همان بهتر که کلاً جمع شود؛ اما اگر کارمزدها اجرایی و این خدمات جمع نشد، برخی از خبرنگاران ما باید در شیوه مواجهه خود با واقعیت تجدیدنظر کنند.

رضا قربانی

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط، شماره 13

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.