راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی ۱۰ سرویس کاربردی در ۱۹ اپلیکیشن پرداختی / کدام اپلیکیشن پرداخت را نصب کنیم؟

امروزه ارائه خدمات پرداخت موبایلی در بستر دیجیتال بسیار فراگیر‌تر از گذشته شده است. این خدمات می‌توانند در هر زمانی از شبانه‌روز، صرف‌نظر از اینکه مشتری کجاست، ارائه شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های پرداختی در سراسر کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند خدمات بهتری را با فرایندهای ساده‌تر، کاربردی‌‎تر و سریع‌تر با وجود رشد سریع دنیای دیجیتال برای مشتریان خود فراهم کنند.

در این گزارش ۱۰ مجموعه‌سرویس و تعدادی زیرمجموعه معین از این سرویس‌ها را که از اهمیت بالایی (به لحاظ کاربرد رایج) در اپلیکیشن‌های پرداختی برخوردار هستند، ملاک مقایسه قرار دادیم؛ بنابراین سرویس‌های قابل ارائه در اپلیکیشن‌ها، تنها محدود به سرویس‌های مشخص‌شده در جداول نیستند. هر کدام از اپ‌ها، سرویس‌های جزئی‌تر و خاص‌تری برای ارائه دارند که در این گزارش به آنها پرداخته نشده و ملاک‌های بررسی مربوط به ۱۰ سرویس؛ پرداخت، شارژ، اینترنت، قبض، خدمات خودرو، بازار سرمایه، سلامت، بلیت، عوارض و بیمه است.

در این بررسی پلتفرم بازار را به‌عنوان جامعه آماری برای اطلاع از تعداد نصب در نظر گرفتیم و ۱۹ اپلیکیشن پرداخت که بیشترین نصب فعال را در پلتفرم بازار (تا به این لحظه از نگارش این گزارش) داشته‌اند، در چند جدول مجزا بررسی و توصیف کرده‌ایم. این اپلیکیشن‌ها بر اساس تعداد نصب به ترتیب مربوط به اپلیکیشن آپ، بله، همراه‌کارت، ۷۸۰، تاپ، ایوا، ۷۲۴، دیجی‌پی، سکه، اوانو، پی‌پاد، ست، ستاره‌یک، فام، آیدی‌پی، ناواکو، پات‌لایف، پاس و سان هستند.

در انجام این بررسی، برای تسلط و اشراف کامل تمامی اپ‌های فهرست را نصب و رابط کاربری و سرویس‌های آنها را طی چندین هفته بررسی کردیم و عدم حضور بعضی از اپلیکیشن‌های موبایلی در این فهرست تنها به این دلیل است که در زمان نگارش این مطلب از دسترس خارج شده بودند و امکان نصب آنها وجود نداشته است.

این گزارش دو بخش دارد؛ بخش اول آن به معرفی کلی اپ‌ها و سرویس‌های منحصربه‌فرد آنها می‌پردازد و بخش دوم از طریق جداولی مجزا در دسته‌هایی که پیش‌تر ذکر شد به بررسی قابلیت‌های اپلیکشن‌ها می‌پردازد.

سوپراپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان‌پرداخت پرشین است که علاوه بر خدمات پرداخت، خدمات متنوعی در حوزه گردشگری، سلامت، بیمه، سرمایه‌گذاری و… ارائه می‌دهد. اپلیکیشن آپ علاوه بر 10 مجموعه‌سرویسی که پیش‌تر ذکر شد، مجموعه‌سرویس‌های ویژه‌تری در حوزه خودرو، خرید سیم‌کارت، بیمه، گردشگری، خدمات قوه قضائيه و… ارائه می‌دهد که شامل زیرسرویس‌هایی مانند خدمات گواهینامه، قبض ثبت اسناد و املاک، استعلام پلاک، خرید سیم‌کارت ترکیه، شارژ ساختمان، خرید انواع بیمه‌نامه و… می‌شود. آپ اخیراً نسخه جدید خود را همراه با تغییرات اساسی در زمینه و بازطراحی جدید منتشر کرده که بر اساس این به‌روزرسانی، سرویس‌های آپ در ۱۶ رسته تقسیم‌بندی شده‌اند.

پیام‌رسان بله، اپلیکیشن شرکت داده‌ورزی سداد است. پیام‌رسان بانکی بله شبکه اجتماعی مالی بانک ملی ایران است که همزمان امکان گفت‌و‌گو و پرداخت را فراهم کرده است. اپلیکیشن بله علاوه بر ارائه سرویس‌هایی چون کارت‌به‌کارت، خرید شارژ و بسته اینترنت و پرداخت قبوض، خدمات دریافت ارز مسافرتی را ارائه می‌دهد.

همراه‌کارت یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرداختی است که کاربران از خدمات مختلف آن شامل کارت‌به‌کارت از مبداء 31 بانک، دریافت موجودی، خرید شارژ، پرداخت و استعلام قبض‌های خدماتی، خرید بسته اینترنت، پرداخت عوارض آزادراهی، نیکوکاری، پرداخت خلافی خودرو و… روی گوشی‌های هوشمند iOS و اندرویدی می‌توانند استفاده ‌کنند. یکی از سرویس‌های جذاب این اپلیکیشن سرویس کش‌بک یا همان بازگشت وجه از طریق تخفیفان است. توسعه تجاری همراه‌کارت، برعهده شرکت فناوری همراه پیدا بوده که زیرمجموعه شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا است. ارتباط فردا دارای مجوز رسمی از شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت‌کارت (شاپرک) است.

سامانه کد دستوری# ۷۸۰* تحت پوشش هلدینگ تهران‌اینترنت، اپلیکیشن هف‌هشتاد را به بازار ارائه کرد. این اپلیکیشن اکنون سرویس‌‌های مختلفی در زمینه مالی و پرداخت، عوارض و پرداخت قبوض ارائه می‌دهد.

سوپراپلیکیشن تاپ، قدرت گرفته از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است و گستره زیادی از خدمات پرداختی را در دل خود جای داده است. این اپ علاوه بر سرویس‌های پرداخت و سرویس‌هایی که انحصاراً به مشتریان بانک پارسیان ارائه می‌دهد، خدمات ویژه‌ای نظیر استعلام وضعیت کارت و سند، نمره‌ منفی، استعلام قیمت خودرو و اخبار مربوط به خودرو، کیف توکن ققنوس و خدمات گردشگری را نیز ارائه می‌دهد. همچنین استفاده از سرویس‌های سلامت با استفاده از  حال در این اپ فراهم است.

اپلیکیشن ایوا متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سداد در مجموعه بانک ملی است. ایوا ضمن ارائه خدمات پرداختی، خدماتی نظیر پرداخت قبوض مالیات، راهور و… را ارائه می‌دهد. همچنین از طریق ایوا دسترسی به نشان‌بانک؛ شعبه دیجیتال بانک ملی نیز فراهم است.

۷۲۴ اپلیکیشن مالی شرکت پرداخت الکترونیک سامان است و از اصلی‌ترین خدمات آن می‌توان به سرویس کارت‌به‌کارت اشاره کرد. در این اپلیکیشن همچنین خدماتی از سپ‌کارت، بامن و سامانتل ارائه می‌شود.

دیجی‌پی عضو فین‌تکی گروه دیجی‌کالا است که خدمات متنوع مالی را در اختیار کاربران قرار داده است. دیجی‌پی علاوه بر دسترسی به خدمات مالی، سرویس خرید اعتباری و اقساطی به کاربران ارائه می‌دهد. سرویس خرید اقساطی در سال ۱۳۹۹ با هدف کمک به فراگیری مالی راه‌اندازی شد. بر اساس گزارش سال دیجی‌پی بیش از دو میلیون درخواست برای خدمات اعتباری این اپ در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.

سکه اپلیکیشن مالی به‌پرداخت ملت است که بستری امن برای امور مالی فراهم آورده است. سکه ضمن ارائه خدمات پرداختی و اپراتوری سرویس‌هایی نظیر تأییدیه تحصیلی، کیف ریال دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، خدمات سفر، خرید از فروشگاه تارا و آموزش بورس را نیز ارائه می‌دهد.

اِوانو اپلیکیشن اختصاصی همراه اول است که با تمرکز بر حوزه مالی و بانکی و کسب‌وکار دیجیتال ارائه شده است. این اپلیکیشن با محوریت کیف پول الکترونیکی و ایجاد امکان انجام انواع خریدها و پرداخت‌ها برای کاربران به بازار عرضه شده است. اِوانو علاوه بر ارائه خدمات مالی، ارائه خدمات بیمه‌ای از طریق آی‌بیمه؛ خدمات سلامت از طریق نبض هوشمند سلامت و خدمات شهروندی با استفاده از آچاره را نیز فراهم کرده است. همچنین خرید از فروشگاه‌هایی چون بانی‌مد، اعتبارکالا و همراه‌مارکت نیز از طریق اوانو امکان‌پذیر است.

اپلیکیشن پی‌پاد؛ کیف پول همراه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است که از اسفند ۹۶ وارد بازار شده است. در ابتدا راهکار پِی‌پاد با هدف ارائه خدمات مبتنی بر فناوری NFC و ایجاد تحول در عرصه پرداخت‌های خُرد روزمره، از طریق تلفن همراه هوشمند و در شهرهای مشهد و قزوین عرضه شد، اما پس از مدتی و با شروع تحریم‌ها از نسخه جدید پی‌پاد در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد. پی‌پاد اکنون امکاناتی نظیر خدمات پرداخت، گردشگری، عوارض و خرید بلیت را مرتفع ساخته است. همچنین استفاده از خدمات کیف ‌پول تارا و خدمات شهروندی را در استان‌های مشهد و قزوین فراهم کرده است.

اپلیکیشن ست، محصول پرداخت شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت است و علاوه بر سرویس‌های مورد نیاز روزانه، خدماتی نظیر استعلام نرخ ارز و طلا، قیمت خودرو، استعلام و شارژ کارت شهروندی را ارائه می‌دهد.

ستاره‌یک، اپلیکیشن پرداخت شرکت ستاره اول است. ستاره‌یک علاوه بر خدمات اپراتوری، خدمات غیراپراتوری ازجمله استعلام نمره‌ منفی، رزرو هتل و خرید سیم‌کارت ارائه می‌دهد.

فام اپلیکیشن مالی مبتنی بر هوش مصنوعی است که قابلیت فرمان صوتی دارد. اپلیکیشن فام محصول وابسته به مؤسسه اعتباری ملل دارای مجوز بانک مرکزی است. فام علاوه بر ارائه خدمات جامع پرداختی، انواع استعلامات مربوط به بیمه‌نامه‌ها، پست، مالیات، قضائی، اسناد و املاک و… را نیز داراست.

اپلیکیشن آیدی‌پی متعلق به شرکت وب‌کاران ایمن است. این شرکت با مجوز رسمی شاپرک فعالیت می‌کند و ضمن ارائه خدمات پرداختی، خدمات مربوط به خلافی، عوارض و امکان ساخت درگاه پرداخت را نیز به کاربران می‌دهد.

پرنا، اپلیکیشن پرداخت همراه شرکت فناوری اطلاعات ناواکو است که با هدف گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک شکل گرفت. پرنا ضمن ارائه خدمات پرداختی، خدمات استعلام و پرداخت قبوض را نیز ارائه می‌دهد.

پات‌لایف، اپلیکیشن بانکی و غیربانکی کارت اعتباری ایران‌کیش است و خدمات متنوع پرداختی اعم از پرداخت قبوض، شارژ، کارت‌به‌کارت و… را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران با نصب این اپ ضمن دسترسی به خدمات پرداختی، به تمامی سرویس‌های سلامت پزشکی و سرویس‌های بیمه بازار دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین دسترسی به لندتک تارا فراهم است.

پاس، اپلیکیشن پرداختی و مالی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر است. اپلیکیشن پاس، ضمن ارائه خدمات پرداختی، امکان ثبت درخواست پذیرندگی، درگاه پرداخت، کارت‌خوان و… را دارد.

سوپر اپ نوین (سان)، اپلیکیشن پرداخت متعلق به شرکت پرداخت نوین آرین است. سان علاوه بر ارائه خدمات پرداختی، خدمات کارت اعتباری و نوین مال نیز ارائه می‌دهد. استفاده از خدمات بیمه نوین و استعلام ارز از طریق این اپ فراهم است. همچنین کاربران از طریق اپ سان می‌توانند انواع گیف‌کارت از جمله گیفت‌ کارت‌های؛ آمازون، گوگل پلی، اسپاتیفای و… را تهیه کنند. سان از طریق بیجک امکان صدور و فاکتور الکترونیکی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان را نیز فراهم کرده است.

برای مشاهده باکیفیت‌تر جداول روی آنها کلیک کنید.


خدمات اپلیکیشن‌های پرداخت در یک نگاه



خدمات پرداخت



خدمات بیمه



خدمات عوارض



خدمات قبض



خدمات اینترنت



خدمات بازار سرمایه



خدمات بلیت



خدمات شارژ



خدمات سلامت



خدمات خودرو


این بررسی‌ها و تجربه عینی استفاده از این اپ‌ها نشان می‌دهد فارغ از تعداد نصب، در میان اپ‌های پرداختی برخی اپ‌ها هستند که با وجود مانورها و تبلیغات گسترده، به‌شدت رابط کاربری کندی دارند و بعضی‌های دیگر شبیه ساختمان‌های خالی از سکنه هستند؛ چراکه کل سرویس‌های قابل ارائه آنها گاه به 10 سرویس هم نمی‌رسد. گویی سازنده اپ، تنها محصول را ایجاد و رها کرده است. با این حال، به خاطر فضای رقابتی که بین اپ‌های پرداختی در جریان است می‌توان پیش‌بینی کرد که فضا به سوی ارائه هرچه سریع‌تر، بهتر و کامل‌تر سرویس‌ها به مشتریان برود.

9 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    میزان مبلغ مجاز کیف به کیف،موضوع مهمیه که بهش پرداخته نشده

    1. زهرا قربانی می‌گوید

      درود
      بله موردی که شما به آن اشاره کردید مورد مهمی هست اما همانطور که در متن گزارش هم اشاره شده سرویس‌های رایج برای مقایسه در نظر گرفته شده و از بسیاری از سرویس‌ها چشم‌پوشی شده است. نکته شما در رابطه با میزان مبلغ مجاز کیف یه کیف موضوع دقیق‌تر و ریزتری است که در این گزارش امکان بررسی آن نبود اما در گزارش‌های آتی که به موضوع کیف پول‌ها می‌پردازیم حتما نکته شما را لحاظ خواهیم کرد.

  2. علی می‌گوید

    بالاتر در توضیحات اپلیکیشن اوانو ذکر شده که خدمات بیمه و خدمات سلامتی رو از طریق بستر آی بیمه و نبض ارائه میده ولی در جداول بررسی این دو خدمت، اوانو بی نصیب بوده. میخواستم بپرسم از چه معیاری برای این بررسی مورد نظر شما بود؟

    1. زهرا قربانی می‌گوید

      درود
      بله همانطور که اشاره کردم در ظاهر، اوانو خدمت بیمه و سلامت را از طریق بستر آی‌بیمه و نبض ارائه می‌دهد که این نکته در گزارش ذکر شده؛ اما در جدول این نکته قید نشده به این دلیل که در مدتی که این گزارش را آماده می‌کردم برای مشاهده فهرست خدمات سلامت و بیمه از مسیر اوانو، لازم بود کدملی‌ام را وارد کنم تا لیست ‌آنها نمایش داده شود. متاسفانه در این مدت هر بار که کدملی‌ام را وارد کردم اپ خطا داد.
      لازم بود موضوع رفع شود تا لیست معینی را ببینم که طبق آنها در جدول خدمات بیمه و سلامت را وارد کنم.
      از سوی دیگر در جدول کلی هم قید نکردم که اوانو این دو سرویس را ارائه می‌دهد زیرا این گزارش طبق تجربه عینی نوشته شده و من باید به تایید این نکته می‌رسیدم.
      ضمنا جدای از اوانو در تهیه این گزارش به اپ‌هایی بر خوردم که آیکون سرویس‌هایی را داشتند اما در نهایت سرویسی ارائه نمیشد و ملاک ارائه سرویس به کاربران است.

      دوست عزیز باتوجه به اینکه اپ‌های موبایلی دائم در حال به‌روزرسانی و گسترش خدمات خود هستند این گزارش در آینده نزدیک به‌روز خواهد شد.

      1. احمد می‌گوید

        زهرا جان
        سیم کارتت حتما به اسم خودت نبوده و شماره ات غیر همراه اولی بوده
        شما جدولی رو ارائه عموم دادی ولی خودت دقیق نتونستی چک کنی!
        این تعریف بنچ مارک نیست!
        از تیم راه پرداخت ارائه همچین گزارش ناقصی بعید بود

    2. ناشناس می‌گوید

      این شرکت به چه حقی از حسابم برداشت میکنه
      من شرکت رو نمیشناسم

  3. احمد می‌گوید

    تحلیل جالبی هست اما ارایه بعضی اطلاعات نادرست یا ناقص اعتماد خواننده رو به صحت و سقم مطلب و در نتیجه اپلیکیشن ها مخدوش میکنه. برای مثال در اپلیکیشن تاپ خدمات پرداخت قبض آب، گاز … وجود داره اما در جدول ذکر نشده.

  4. علیرضا رستگارمقدم می‌گوید

    چرا اپلیکیشن توبانک توی این لیست نبود؟
    به لحاظ تنوع خدماتی که ارائه میده به نظر من جز بهتریناست. من عادت کردم قبض‌های گوشیم رو هم با توبانک پرداخت میکنم، خلافی ماشین رو هم با این اپلیکیشن پرداخت میکنم. کارهای بانکی هم که خیلی به سرعت با این اپ میشه انجام داد.

    1. زهرا قربانی می‌گوید

      سلام و درود
      ممنونم که گزارش من رو مطالعه کردید.
      توبانک تنوع زیادی دارد اما نئوبانک است و رویکرد این گزارش بررسی اپلیکیشن‌های پرداختی بوده نه نئوبانک‌ها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.