راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال ۱۴۰۳ برای حل چه چالش‌هایی در صنعت پرداخت و بانکداری باید آستین‌ها را بالا زد؟

تعامل با بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی مهم‌ترین چالش‌های فعالان صنعت فناوری مالی ایران است؛ به عبارتی هنوز بزرگ‌ترین چالش کسب‌و‌کارها تنظیم‌گری است.

تقابل نوآوری و قانون‌گذاری، حفظ و نگهداشت منابع انسانی، رگولاتوری و کم‌کردن محدودیت‌های مقرراتی و قوانینی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که ذهن فعالان فناوری‌های مالی کشور را درگیر کرده است.

هیچ سالی نبوده که چالش‌ها نسبت به سال قبل کمتر شود. چالش‌ها هرروزه بیشتر و جدی‌تر می‌شوند. راه پرداخت، سال ۱۳۹۸ در حاشیه برگزاری رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با تعدادی از فعالان صنعت بانکداری و پرداخت مصاحبه کرد و از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در یک سال آینده از آنها صنعت پرسید. بیش از ۲۸ درصد از افراد در آن زمان در پاسخ به سؤال «مهم‌ترین چالش پیش‌رو در یک سال آینده» به موضوع رگولاتوری اشاره کردند؛ هنوز اما بعد از گذشت چهار سال این کلیدواژه پرتکرارترین چالش فعالان است. اصلاح نظام کارمزد هم یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن سال از نگاه فعالان بود که سال ۱۴۰۲ به آن پرداخته شد.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته چالش‌هایی مطرح است که فعالان کم‌وبیش به حل آن به کمک رگولاتوری امید دارند. گزارش پیش‌رو با کم‌ترین تعداد مصاحبه در حاشیه رویداد جایزه عصر تراکنش با مهم‌ترین تحلیلگران صنعت پرداخت و بانکداری انجام شده‌ که می‌تواند راهنمایی برای مهم‌ترین مسائل روز صنعت باشند.

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار معتقد است که کسانی که در صنعت فین‌تک فعال هستند احتمالاً پاسخ مشترکی به این سؤال داشته باشند. بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی مهم‌ترین چالش این صنعت است. در حقیقت بزرگ‌ترین چالش کسب‌و‌کارها رگولاتوری است. در مورد بیمه مرکزی و سازمان بورس به نظر فعالیتی برای تغییر رویه چه مثبت و چه منفی دیده نمی‌شود اما در مورد بانک مرکزی دو دیدگاه متفاوت و متناقض وجود دارد. از آنجایی که ذهنیت بانک مرکزی تغییر نکرده و همان ذهنیت پیشین است، طبیعتاً سال آینده چالش‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر خواهد کرد اما از یک منظر دیگر دو حرکت از سوی بانک مرکزی دیده می‌شود. اول ایجاد سند ره‌نگاشت صنعت فین‌تک است، دوم فعالیتی است که برای سناریونگاری این صنعت در حال اتفاق است اگر این دو  عقب نمانند و ادامه داشته باشند شاید بتوانیم بگوییم که باید منتظر یک تغییروتحول در نظام تصمیم‌گیری در بانک مرکزی بمانیم و این اتفاق خوبی است.

مهدی عبادی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار وندار

مصطفی ثابتی، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات بانک گردشگری و مشاور بانکداری دیجیتال در بانک سینا توضیح داد که خروج نیروی انسانی و تأمین نگهداشت نیروی انسانی و چالش تقابل نوآوری و رگولیشن در اکوسیستم بانکداری ایران با رگولاتور از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است که باید در سال ۱۴۰۳ حل شود.

مصطفی ثابتی، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات بانک گردشگری

عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره پرداخت نوین آرین معتقد است که صنعت پرداخت به یک نقطه اشباع از کسب‌و‌کارها رسیده و تمام بازیگران سهم بیشتری از این صنعت را می‌خواهند به دست آورند اما محدودیت‌های مقرراتی و قوانینی باعث شده که آنها نتوانند تحول و نوگرایی داشته باشند. به گفته منصوری این رقابت همواره سال آینده هم وجود دارد و به این سادگی‌ها حل نمی‌شود مگر اینکه قوانین و مقررات و رویه‌ها دست بازیگران این صنعت را باز کند تا آنها یک مقدار تحول‌گرایی و نوگرایی در صنعت انجام دهند.

عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره پرداخت نوین آرین

به گفته عماد ایرانی مدیرعامل فرداتک، فشارهایی که به بانک مرکزی در سال گذشته وارد شده باعث شده بانک مرکزی یک مقدار فضا را بازتر کند و اختیارها را به گروه‌هایی مثل انجمن‌های فین‌تک، ‌بانکی و انجمن بیمه و.. دهد از این نظر فضا باز هست اما چالش منابع انسانی، خروج نیروها، بی‌انگیزگی نیروها بزرگ‌ترین چالش سال پیش روست.

عماد ایرانی مدیرعامل فرداتک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.