راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرخ جدید عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد / هزینه یک بار خروج 400هزار تومان

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰، طبق روال هرسال امسال نیز نسبت به نرخ سال گذشته افزایش پیدا کرد و از ۲۶۴ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

در سال ۱۳۹۹، مبلغ عوارض حدود ۲۰ درصد نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش پیدا کرد و به ۲۶۴ هزار تومان رسید. این میزان برای آن دسته از مسافرانی بود که برای اولین بار در سال قصد مسافرت به خارج از کشور را داشتند. در صورتی که برای دفعه‌ دوم که قصد خروج از کشور را داشتند این مبلغ ۵۰ درصد و دفعه سوم نسبت به مبلغ اولیه، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۳۹۹مسافران عادیمسافران حج تمتع و عمره
مرتبه اول۲۶۴ هزار تومان۱۱۰ هزار تومان
مرتبه دوم۳۹۶ هزار تومان۱۶۵ هزار تومان
مرتبه سوم به بعد۵۲۸ هزار تومان۲۲۰ هزار تومان

در سال جدید نیز بر اساس اعلام وزارت امور اقتصاد و دارایی و به موجب قانون بودجه سال 1400 کل کشور، عوارض خروج از کشور موضوع ماده (45) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای هر مسافر از تمام مرزهای کشور را اعلام کرد. امسال هم عوارض مسافران عادی از ۲۶۴ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسید و در سفر دوم این مبلغ با ۵۰ درصد افزایش به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که مسافر برای پرداخت عوارض خود برای بار سوم و یا بیشتر، باید با ۱۰۰ درصد افزایش (۸۰۰ هزار تومان) عوارض خروج از کشور را پرداخت کند. تمامی مبالغ اعلام شده شامل سفرهای زمینی، هوایی و دریایی می‌شود.

بر اساس این نامه، ضروری است حسب مفاد دستورالعمل شماره 44353 مورخ 1397/9/19، شعب از دریافت وجوه یاد شده از طریق فیش نقدی خودداری کرده و مراجعین را برای پرداخت عوارض خروج از کشور به درگاه‌ها و کانال‌های پرداخت الکترونیکی راهنمایی کنند.

در سال ۱۴۰۰، عوارض خروج از کشور موضوع ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک‌بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مصوب ۹۵/۱۲/۲۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن اخذ می‌شود. قابل ذکر است که افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند؛ بررسی و تأیید این موضوع براساس سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور مبتنی بر شماره ملی و شناسه (کد) پستی افراد مذکور است.

همچنین زائران اربعین که از تاریخ چهارم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا بیست و دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف‌اند و کارگرانی هم که در طول یک سال گذشته به‌عنوان کارگر در کشور‌های همجوار مشغول به کار بوده‌اند با تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات کار استان‌ها و شهرستان‌ها از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

عوارض خروج ورزشکاران گروه‌های ملی هم که با مجوز وزارت ورزش و جوانان به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شوند برای هر مرحله خروج، با نرخ عوارض مرحله اول خروج محاسبه و اخذ می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.