راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرخ سود بین بانکی به ۱۲ درصد کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی دیروز نرخ سود بین بانکی را ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: «اگر اعتقاد بر این است که بازار تعیین کننده سود باشد ما نیز این مسئله را می‌پذیریم. توجه شود که نرخ سود بین بانکی 12 تا 13 درصد است و دیگر سودهای 20 تا 22 درصدی وجود ندارد.»

چند ساعت قبل از اعلام این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در شبکه بانکی، خبر از کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی داد. این مقام آگاه به فارس گفته بود: «در حال حاضر شبکه بانکی با چالش نقدینگی مواجه نیست و نقدینگی به اندازه کافی وجود دارد و به همین دلیل نرخ سود در بازار بین بانکی افت کرده است.»

عبدالناصر همتی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیستم بانکی سود هیچگونه فشاری به بانک‌ها وارد نمی‌کند، گفت: «این مسئله به این دلیل اقدامات احتیاطی و نظارتی بانک مرکزی، شروع بازار باز و هدایت بازار بین بانکی است که امروزه خود بانک‌ها متقاضی کاهش سود بانکی هستند.»

بانک مرکزی هر سال عملکرد بانک‌ها در بازار بین بانکی ریالی را در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر می‌کند. گزارش سال ۱۳۹۸ این بانک نشان می‌دهد سال گذشته درمجموع ۴۰ هزار و ۳۴۱ فقره معامله به ارزش ۱۸۶.۸۸۸.۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است که محدود نرخ سود ۱۶ تا ۲۳ درصد و با میانگین ۱۸.۹۵ درصد بوده است.

مقایسه عملکرد کلی بازار در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷

بازار بین بانکی چیست؟


بازار بین بانکی ریالی یکی از اجزای بازار پول و یکی از روش‌های تأمین مالی بانکی است که امکان معاملات بین بانک‌های عضو را فراهم آورده و تلاش می‌کند تا بانک‌ها از طریق به‌کارگیری منابع مازاد یکدیگر نیازهای کوتاه‌مدت خود را برطرف کرده و کمتر به منابع بانک مرکزی اتکا کنند.

هدف از تشکیل بازار بین بانکی ریالی تسهیل جریان منابع ریالی کوتاه‌مدت بین بانک‌ها در جهت مدیریت کارآمد نقدینگی است و بانک مرکزی به‌عنوان عضو و مدیر بازار مسئولیت تنظیم، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگی، تدوین مقررات، نظارت، کنترل و تسویه معاملات را بر عهده داشته و برای اعمال سیاست‌های پولی در بازار بین‌بانکی مداخله می‌کند.

مداخله بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی ریالی به‌منظور تحقق دو نقش «ایفای نقش آخرین وام‌دهنده» و «تثبیت نرخ سود هدف» صورت می‌گیرد، نرخ سود در این بازار به دلیل اینکه از طریق عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، می‌تواند به‌عنوان یک نرخ سود تعادلی، توصیفی از وضعیت بازار پول باشد.

شاخص نرخ سود در بازار بین‌بانکی، به دلیل اینکه در بازار تعیین‌شده و تحت تأثیر عرضه و تقاضا تغییر می‌کند، می‌تواند معیار مناسبی برای نرخ سود تعادلی باشد، هرچند بانک مرکزی نیز در این بازار برای تعیین نرخ سود دخالت می‌کند، اما این دخالت به شکل حداقلی و غیردستوری صورت می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.