راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرکت تلگرام، لاین، کداک و آتاری به سوی بلاک‌چین / شرکت‌های مشهور به دنبال ارائه ارزهای رمزنگاری شده

ندا لهردی؛ دنیای اقتصاد / ارزهای رمزنگاری شده در چند سال اخیر در بازار کشورهای مختلف توسعه و نفوذ پیدا کرده‌اند، تا جایی که حتی در بعضی مناطق در مبادلات مالی و اعتباری هم به کار برده می‌شوند. با این اوصاف است که چشم‌انداز رونق بازار ارزهای دیجیتالی و ورود بازیگران جدید به این عرصه چندان هم دور از انتظار نیست. در این میان گویا شرکت‌های تکنولوژی به خاطر ماهیت به‌روز و سازگار با دنیای مجازی‌شان، آمادگی و تمایل بیشتری برای ورود به بازار ارزهای رمزنگاری شده دارند. درست به همین دلیل هم هست که این روزها خبرهای مختلفی درباره تلاش شرکت‌های تکنولوژی برای ورود به بازار ارزهای رمزنگاری شده یا دست‌کم تلاش آنها برای هماهنگی با این روند رو به رشد، منتشر می‌شود.

تکنولوژی بلاک‌چین که اطلاعات را در یک دفتر دیجیتالی ثبت می‌کند، به‌عنوان راهی برای تحول صنعت دیجیتال از خدمات مالی گرفته تا بهداشت و درمان شناخته می‌شود. با این حال بسیاری از شرکت‌هایی که وارد این عرصه شده‌اند، ارز رمزنگاری شده خودشان را معرفی کرده یا کلمه بلاک‌چین را به نام‌شان اضافه کرده‌اند و اغلب شاهد جهش قیمت سهام خودشان در بازار بورس هم بوده‌اند. شرکت‌هایی که وارد بازار ارزهای رمزنگاری شده می‌شوند، در واقع تلاش می‌کنند که با موفقیت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین همراه شوند و اغلب ارز رمزنگاری شده خود را معرفی می‌کنند، روندی که به ارائه اولیه ارز رمزنگاری شده یا ICO (مخفف عبارت Initial Coin Offering که اتفاقی شبیه به IPO یا ارائه اولیه سهام است) منجر می‌شود.

 

ارز رمزنگاری شده آتاری و تحول صنعت بازی

یکی از قدیمی‌ترین بازیگران صنعت گیمینگ به تازگی از ورود خود به دنیای ارزهای رمزنگاری شده خبر داده است. حالا آتاری آخرین شرکتی است که به دنیای ارزهای رمزنگاری شده روی آورده و پول دیجیتالی خودش را معرفی کرده است تا جان دوباره‌ای به این شرکت قدیمی ببخشد. آتاری سازنده بعضی از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، حالا قرار است به زودی ارز رمزنگاری شده را با نام «آتاری توکن (Atari Token)» معرفی کند. این شرکت فرانسوی که مدت‌هاست از دنیای بازی‌های ویدئویی محو شده و در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرده بود، حالا به فهرست شرکت‌های رو به رشدی پیوسته است که بر موج خروشان تکنولوژی بلاک‌چین سوار شده‌اند. به این ترتیب است که بلافاصله بعد از معرفی ارز رمزنگاری شده آتاری در آخر هفته گذشته، قیمت سهام این شرکت تا بیش از ۶۰ درصد رشد کرد.

ببینید: آتاری به دنبال تولید ارز رمزنگاری شده است

آتاری که زمانی با بازی‌هایی مانند Pong، Pac-Man و Space Invaders شناخته می‌شد، همزمان با ورود به عرصه ارزهای رمزنگاری شده، در حال کار روی یک پلتفرم سرگرمی مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین و همچنین یک وب‌سایت شرط‌بندی آنلاین است که ارز رمزنگاری شده این شرکت در آن پذیرفته می‌شود. «فردریک چسنیس» مدیرعامل آتاری در این مورد گفته است: «تکنولوژی بلاک‌چین به زودی جایگاه بسیار مهمی در دنیا ایجاد خواهد کرد که تغییرات اساسی در اکوسیستم اقتصادی فعلی به وجود می‌آورد و این تحولات به خصوص در صنعت بازی‌های ویدئویی و تراکنش‌های مالی چشمگیرتر خواهند بود.

هدف ما این است که با ریسک مالی کمتر، جایگاهی استراتژیک در این بازار به‌دست بیاوریم تا بتوانیم بهترین ارزش را با توجه به اعتبار و میزان دارایی‌هایمان برای برند آتاری ایجاد کنیم.» شرکت آتاری در ماه ژوئن سال گذشته تأیید کرد که بعد از ۲۰ سال در حال کار روی یک کنسول بازی جدید است. پروژه «آتاری باکس» به گیمرها اجازه می‌دهد تا گروهی از بازی‌های کلاسیک آتاری را بازی کنند، اما این پروژه از همان زمان به شکلی نامحدود به تعویق افتاده است.

 

کداک کوین برای عکاسان

آتاری اما تنها شرکتی نیست که تلاش می‌کند با ورود به عرصه ارزهای رمزنگاری شده، شکوه و جایگاه گذشته خودش را بازیابد. حالا شرکت قدیمی و شناخته شده سازنده دوربین‌های عکاسی کداک (Kodak) هم که درست مانند آتاری اعلام ورشکستگی کرده بود، وارد بازار ارزهای رمزنگاری شده شده و قرار است ارز مجازی خود را معرفی کند. به این ترتیب ارز رمزنگاری شده «کداک کوین (KodakCoin)» برای عکاسان عرضه می‌شود. به محض انتشار خبر معرفی ارز رمزنگاری شده شرکت کداک، سهام این شرکت رشد ۶۰ درصدی کرد. ارز رمزنگاری شده کداک روی پلتفرم مدیریت مجازی این شرکت به نام KodakOne که مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین است، کار می‌کند.

این پلتفرم ظاهراً یک دفتر دیجیتالی برای حفظ مالکیت معنوی و حقوق عکاسانی است که می‌توانند از آن برای ثبت و ایجاد گواهی جدید حتی برای آثار قدیمی‌شان هم استفاده کنند. هم ارز رمزنگاری شده کداک و هم پلتفرم KodakOne قرار است به عکاسان و آژانس‌های عکس قدرت کنترل بیشتری روی آثار و مدیریت حقوق معنوی‌شان را بدهند. این به معنای آن است که ارز رمزنگاری شده کداک اکوسیستم اقتصادی جدیدی را برای عکاسان ایجاد می‌کند تا در آن به دریافت هزینه استفاده و فروش آثارشان روی یک پلتفرم امن بپردازند.

«جف کلارک» مدیرعامل شرکت کداک در این مورد گفته است: «برای بسیاری از فعالان صنعت تکنولوژی، بلاک‌چین و ارز رمزنگاری شده کلمات شعارگونه و داغی هستند، اما این کلمات برای عکاسان که سال‌هاست درگیری‌های جدی برای حمایت و کنترل شیوه استفاده از آثارشان دارند، کلیدهای حل مشکل هستند.» این اتفاق در دنیای عکاسی دیجیتالی می‌تواند تحولی بزرگ و مهم باشد و باید دید چه تأثیری در روند فروش آثار عکاسان و شیوه استفاده از آنها خواهد گذاشت.

 

ارز رمزنگاری شده پیام‌رسان‌های محبوب

روند ورود شرکت‌های تکنولوژی به بازار ارزهای رمزنگاری شده حتی پیام‌رسان‌های محبوب و پرطرفدار را هم همراه کرده است. در این میان شاید معرفی ارز رمزنگاری شده تلگرام با نام «گرام» خبرسازتر از بقیه بود. در واقع تلگرام با تکیه بر محبوبیتی که در سال‌های اخیر به‌دست آورده است، برنامه‌های تازه‌ای برای درآمدزایی دارد. این شرکت تصمیم دارد در مجموع معادل ۲/ ۱ میلیارد دلار از ارز رمزنگاری شده خودش را در اولین مرحله عرضه کند. این میزان با پیش فروش ۶۰۰ میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاران سنتی و حلقه اول مدیران این شرکت، آغاز خواهد شد.

اولین مرحله در فاصله ماه‌های ژانویه تا پایان فوریه با دعوت از شرکت‌کنندگان خاص انجام شده است و سپس این شرکت در ماه مارس عرضه عمومی ارز رمزنگاری شده خودش را آن هم بدون هیچ سقف مشخصی انجام می‌دهد. با این اوصاف انتظار می‌رود در عرضه عمومی دست‌کم ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید ارز رمزنگاری شده این پیام‌رسان محبوب هزینه شود تا به این ترتیب به راحتی رکورد ۲۵۷ میلیون دلاری ارز رقیب Filecoin را که به تازگی عرضه شده بود، پشت سر بگذارد.

ببینید: جهش خیره‌کننده تلگرام در بازار ارزهای رمزنگاری شده

این در حالی است که حالا تلگرام اعلام کرده است در اولین مرحله از عرضه ارز رمزنگاری شده خودش، ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی به‌دست آورده است تا در نهایت عرضه اولیه ارز رمزنگاری شده گرام رکورد ۸۵۰ میلیون دلار را به ثبت برساند. تلگرام ارز رمزنگاری شده گرام را در پلتفرمی مبتنی بر نسخه بهبودیافته تکنولوژی بلاک‌چین به نام «شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network)‌» ارائه می‌کند.

این پلتفرم که در واقع نسل سوم تکنولوژی بلاک‌چین است، امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کند تا انتقالات مالی را تحت تأثیر قرار دهد و امکان اجرای تراکنش‌های مالی را در داخل اپلیکیشن ارائه کند. محصولی که به‌عنوان ارز رمزنگاری شده از پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین جدید این شرکت یعنی TON ارائه می‌شود، همان گرام بوده و قرار است به‌صورت گسترده با چند اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب و پرطرفدار هم یکپارچه‌سازی شود. کیف پول‌های سبک ویژه‌ای هم برای این ارز ارائه می‌شوند که در واقع کاربران را از الزام دانلود بلاک‌چین‌های پیچیده، متراکم و سنگین بی‌نیاز می‌کنند.

شنیده می‌شود کیف پول دیجیتالی تلگرام هم از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌های آن از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل کاربران این پیام‌رسان قرار خواهند گرفت. با این اوصاف پلتفرم بلاک‌چینی تلگرام بسیار قدرتمندتر و بهتر از راهکارهای فعلی ارزهای رمزنگاری شده دیگر مانند بیت‌کوین و اتریوم است. این در حالی است که گزارش‌های اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که شرکت ژاپنی ارائه‌دهنده سرویس پیام‌رسان محبوب Line هم قرار است به تکنولوژی بلاک‌چین و عرضه ارز رمزنگاری شده خودش روی بیاورد. این پیام‌رسان که تا پیش از اوج گرفتن تلگرام، یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین پیام‌رسان‌ها به خصوص در کشورهای در حال توسعه بود، حالا تصمیم دارد با ورود به عرصه ارزهای رمزنگاری شده یک بار دیگر به روزهای موفقیتش بازگردد.

این شرکت قبلاً سرویس پرداخت موبایلی Line Pay را ارائه کرده بود که یکی از اصلی‌ترین امکاناتش ارز رمزنگاری شده است که در بازی‌های ویدئویی اجتماعی یا برای خرید محتوا روی پلتفرمش مانند انواع استیکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا مدیران لاین در حال مذاکره با شرکای تجاری خودشان هستند تا بتوانند ارز رمزنگاری شده اختصاصی این پیام‌رسان معرفی کنند. این پیام‌سان در ماه جولای سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ۲۱۸ میلیون کاربر ماهانه دارد؛ اما این تعداد تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ به ۲۰۳ میلیون کاربر ماهانه کاهش پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.