راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 باور اشتباه در استفاده از خودپرداز

مهرداد جنت دوست؛ کارشناس شرکت ایران ارقام / با گسترش روزافزون خودپردازها در اماکن عمومی و گذشت بیش از چند دهه از راه‌اندازی اولین خودپرداز در کشورمان هنوز برخی از کاربران با عملکرد این دستگاه به‌طور کامل آشنا نیستند.

کاربران باورهای اشتباهی را دنبال می‌کنند که گاهی بعضی از این‌ها منجر به خرابی‌های مکرر خودپردازها و درنتیجه عدم ارائه خدمات مناسب به کاربران می‌شود؛ ازاین‌رو آشنایی با برخی از اشتباهات رایج در این حوزه می‌تواند به استفاده مناسب‌تر از خودپردازها و درنتیجه پایین آمدن خطاهای ناشی از چنین باورهایی منجر شود.

 

1. برعکس واردکردن رمز کارت‌های بانکی

مدت‌ها این شایعه پخش شد که اگر هنگام درخواست پول از خودپرداز رمز کارت خود را برعکس وارد کنید، پلیس از این موضوع مطلع شده و به کمک شما می‌رسد.

به گفته کسانی که این ادعا را مطرح کرده‌اند،‌ این اقدام هنگام زورگیری و سرقت کاربرد داشته و می‌توانست شمارا از شر سارقان خلاص کند، اما واقعیت این است که این ادعا شایعه‌ای بیش نبود.

شایعه بعدی به دنبال همین شایعه و البته با تأیید یک مقام رسمی به شکل متفاوتی مطرح شد آن هم ضبط کارت پس از یک‌بار برعکس زدن رمز عبور کارت بود که این شایعه نیز فوراً توسط معاونت وقت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل تکذیب شد.

برعکس زدن رمز عبور کارت‌های بانکی برای بار اول فقط پیام «رمز واردشده اشتباه است» را در صفحه‌نمایش خودپرداز نشان می‌دهد.

 

2. دسترسی به گاوصندوق خودپرداز با شکسته شدن مانیتور خودپرداز

برخی از کاربران باور دارند تمام پول‌های خودپرداز، پشت مانیتور خودپرداز قرار دارد و اگر این صفحه‌نمایش توسط عوامل ناشناس و خرابکار، شکسته و یا از بین برود امنیت پولی‌های خودپرداز به خطر می‌افتد.

این باور نیز فقط در ذهن افرادی پرورش یافته است که آشنایی کاملی با خودپرداز ندارند چراکه باید بدانید همه دستگاه‌های خودپرداز دو بخش یا دوطبقه دارند که طبقه دوم مختص گاوصندوق پول‌ها است که از طبقه اول به‌صورت امن تفکیک‌شده و با شکسته شدن و یا از بین رفتن مانیتور دستگاه، امکان دسترسی به پول‌های خودپرداز ممکن نیست.

 

3. ثابت نگه‌داشتن دریچه خروجی پول

باز نگه‌داشتن دریچه خروجی پول یا به‌اصطلاح فنی Shutter نیز باور اشتباه بعدی است که گاهی برخی از کاربران تصور می‌کنند در چنین شرایطی امنیت پول‌های خودپرداز به خطر افتاده و افراد سودجو می‌توانند از چنین شرایطی استفاده کنند، اما این مورد نیز باور اشتباهی است که کاربران با آن مواجه هستند و درواقع بازماندن دریچه خروجی پول برابر است با رخ دادن خطا در بخش پرداخت‌کننده دستگاه خودپرداز، که این امر باعث می‌شود دیگر پولی به خارج از دستگاه هدایت نشود.

با بازماندن دریچه خروجی پول هیچ دسترسی به پول‌های خودپرداز وجود نداشته و این امر فقط باعث عدم سرویس‌دهی دستگاه خودپرداز به مشتریان می‌گردد.

 

4. انجام درخواست با ضربه‌های متوالی

شاید خنده‌دار و جالب باشد اما به باور برخی از کاربران، می‌توان خدمات موردنظر خود را با ضربه‌های متوالی از خودپرداز گرفت. حتی برخی از کاربران راه و روش خاص خود را در ضربه زدن به دستگاه دارند.

شاید این باور از تلفن‌های سکه‌ای به ذهن برخی از کاربران خطور کرده است اما واقعیت این است که دستگاه‌های خودپرداز با ضربه زدن‌های متوالی نه کارت ضبط‌شده شمارا پس می‌دهند و نه پولی که از حساب شما کسر گردیده است را. باید یادآور شویم ضبط کارت به سه علت رخ می‌دهد:

  • اولین علت می‌تواند به خراب بودن کارت شما از قبیل شکستگی، چسب‌دار بودن، خمیدگی و غیره باشد.
  • دومین علت مربوط به واردکردن اشتباه بیش از سه بار رمز عبور کارت است.
  • درنهایت سومین علت برمی‌گردد به خرابی قسمت کارت‌خوان دستگاه خودپرداز که در همه حالت‌ها بایستی با مراجعه به شعبه کارت خود را پس بگیرید اما در رابطه با مشکل عدم پرداخت خودپردازها قضیه کمی متفاوت‌تر است و در اکثر مواقع مربوط به خرابی قسمت پرداخت‌کننده دستگاه خودپرداز یا به‌اصطلاح فنی Dispenser است که در چنین مواقعی اگر پول از حساب شما کسر شده باشد بسته به‌ عکس‌العمل شبکه شتاب پول کسر شده از حسابتان در قالب اصلاحیه تا حداکثر 72 ساعت به‌حساب شما بازمی‌گردد و اگر چنین اتفاقی نیافتند باید به شعبه مراجعه گردد و ضربه‌های متوالی به دستگاه کارساز نبوده و فقط منجر به خرابی دستگاه می‌شود.

 

5. اول دریافت کارت سپس دریافت وجه نقد

رعایت ترتیب در دریافت وجه نقد از خودپردازها مورد دیگری است که گاهی در صف‌های طولانی شاهد آن هستیم به باور برخی از کاربران، خودپرداز بایستی اول پول را پرداخت کند سپس کارت را درحالی‌که این باور اشتباه است و شما تا کارت خود را پس نگیرید پولی به شما پرداخت نمی‌شود و دلیل آن نیز واضح است بحث امنیتی و حواس‌پرتی برخی از کاربران؛ فرض کنید ابتدا کاربران وجه نقد را دریافت می‌کردند و سپس کارت خود را.

به نظرتان روزانه چه تعداد کارت در دستگاه‌ها می‌ماندند؟. بحث امنیتی نیز که از جا ماندن کارت نشأت می‌گرفت مورد بعدی است که می‌توانست بسیار خطرناک باشد. این دو دلیل کافی است تا ترتیب دریافت وجه به شکل 1- دریافت کارت 2- دریافت وجه نقد تعبیه‌شده باشد.

 

6. خودپرداز نه کارت‌خوان- ATM اِی تی ام نه آ تی ام

هنوز برخی از کاربران در بکار بردن اصطلاح خودپردازها با دستگاه‌های POS یا کارت‌خوان دچار اشتباه می‌شوند واقعیت این است که دستگاه‌های کارت‌خوان یا POS دستگاه‌های سیار یا ثابتی هستند که در کسب‌وکارهای مختلف عمدتاً جهت خرید به کار برده می‌شود و دستگاه‌های خودپرداز دستگاه‌های بزرگی هستند که در دو نوع کاربری دیواری و سالنی عرضه گشته‌اند و علاوه بر خدمات دستگاه‌های کارت‌خوان خدمات دیگر مانند پرداخت وجه و غیره را دارند و تفاوت عمده‌ای باهم دیگر دارند.

در بکار بردن اصطلاح ATM نیز برخی از کاربران ATM (اِی تی ام) را آ تی ام می‌نامند که این نیز یکی از اشتباهاتی هست که برخی از کاربران آن را تکرار می‌کنند.

 

7. پس از دریافت پول؛ پول خود را بشمارید

به عقیده اکثر کاربران، دستگاه‌های خودپرداز به‌هیچ‌عنوان نه پولی را کم پرداخت می‌کند نه اضافه، البته تا اینجای متن کاملاً درست است و دستگاه‌های خودپرداز طوری طراحی شده‌اند که چنین اشتباهی بعید بوده و با احتمال نزدیک به صفر درصد می‌توان چنین خطایی را متصور شد؛ اما اگر مسئول پول گذاری بانک حین پول گذاری به دستگاه خودپرداز دچار خطای انسانی شود چطور؟

در چنین مواقعی پول دریافتی شما از خودپرداز هم می‌تواند کمتر از مبلغ درخواست شده باشد هم بیشتر که در این حالت فقط اشتباه انسانی از سوی شعبه عامل رخ داده است و بایستی به شعبه مراجعه کنید تا با بررسی دقیق‌تر موضوع، درخواست شما بررسی شود.

منبع: شرکت ایران ارقام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.