راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حساب بانکی مهاجران؛ مشکلی جدید برای مشتریان قدیمی!

در حال حاضر بیش از سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. این سه میلیون انسان سه نسل را تجربه کرده‌اند و نسل سوم هیچ درک و شناختی از مهاجرت، جنگ، افغانستان و امثالهم ندارد. آنها زاده ایران‌اند و اینجا رشد کرده‌اند، با این وجود قوانین سخت‌گیرانه اتباع خارجی شامل حال‌شان می‌شود

سید جمال‌الدین سجادی، روزنامه‌نگار مهاجر افغانستانی / در سال‌های اخیر مشکلاتی برای مهاجران افغان مقیم ایران در ارتباط با حساب‌های بانکی‌شان ایجاد شده که هرازچندگاهی تیتر خبرگزاری‌ها می‌شود، مشکلی که به نظر می‌رسد ریشه در کج‌سلیقگی مدیران میانی دارد تا موانع حقوقی.

مهاجران افغان مقیم ایران با بیش از 50 سال سابقه حضور در جمهوری اسلامی تا همین چند سال پیش هیچ مشکلی در رابطه با حساب بانکی و کارت عابربانک نداشتند، اما در دو، سه سال اخیر چندین مرحله و از سوی بانک‌های مختلف حساب‌هایشان بدون اطلاع قبلی مسدود شد و مشکلاتی را برای مهاجران به وجود آورد.

تصور کنید برای یک مشکل اورژانسی به بیمارستان رفته‌اید و برای بستری بیمار نیاز دارید که هزینه بپردازید، هرچه تلاش می‌کنید بانک صادرکننده کارت پاسخ نمی‌دهد، یک ‌بار، دو بار، ده بار و… حسابی که در آن پول دارید، بدون اطلاع قبلی مسدود شده و شما نمی‌دانید چه باید بکنید. یا اینکه اخیراً برخی بانک‌ها برای کارت‌های صادرشده برای مهاجران سقف خرید در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان‌ مثال برای خرید یک اتومبیل شما نمی‌توانید کارت بکشید و سقف مبلغ تراکنش شما دو میلیون تومان است، یعنی برای ۵۰ میلیون تومان، باید ۲۵ بار کارت بکشید. معلوم نیست دلیل این امر چیست و چرا باید این‌گونه رفتار کرد.

در بسیاری از بخشنامه‌های بانک‌ها از کلمه «اتباع خارجی» برای خطاب قرار دادن مهاجران افغان استفاده می‌شود، در حالی ‌که اتباع خارجی به کسانی گفته می‌شود که ساکن و تبعه کشور دیگری باشند و برای مدت کوتاه وارد کشور شده‌ باشند؛ نه مهاجرانی که اینجا به دنیا آمده و اصلاً از ایران خارج نشده‌اند.

از طرفی مهاجران افغان سال‌هاست بدون مشکل و مسئله‌ای در بانک‌های مختلف حساب داشته‌اند و به ‌یکباره قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای علیه آنها مقرر می‌شود. این قوانین نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه روزبه‌روز بر مشکلات می‌افزاید. به نظر می‌رسد مسئولان محترم هنوز معنای مهاجر را درک نکرده‌اند.

مهاجر کسی است که بنا به دلایلی مانند ترس از دست دادن جانش، کشور متبوع خود را ترک کرده و به کشور دیگری مهاجرت کرده و مهاجر طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی حق‌وحقوق شهروندی را دارد. اکثر مهاجرانی که در ایران هستند، دارای مدارک اقامتی معتبر صادرشده از وزارت کشور هستند، چگونه ممکن است کسی که شهروند این کشور است را این‌گونه مشمول قوانین سخت‌گیرانه اتباع خارجی بدانیم؟

قابل ‌یادآوری است که بخش عمده مهاجران در حال حاضر کسانی هستند که در ایران به دنیا آمده‌اند و تاکنون از ایران خارج نشده‌اند، آنها حتی افغانستان را ندیده‌اند، اما هنوز به‌عنوان مهاجر شناخته می‌شوند و از بسیاری حقوق شهروندی مانند داشتن کارت عابربانک مدت‌دار محروم‌اند.

تصور کنید در کشوری به دنیا آمده‌اید و از همان کودکی به شما بگویند تو یک مهاجری! در حالی ‌که از هیچ‌ مکانی به مکان دیگری مهاجرت نکرده‌ای، به همین دلیل از کلیه خدمات شهری و حقوق شهروندی محروم هستی!  یک روز کارت ‌بانکی مسدود می‌شود، یک روز سیم‌کارت مسدود می‌شود و یک روز گواهینامه نمی‌دهند و قص علیهذا. مشکلات مهاجران در خصوص مشکلات بانکی نسبت به 10 سال پیش نه‌تنها بهتر نشده؛ بلکه رفته‌رفته به یک معضل همیشگی لاینحل تبدیل شده است.

در حال حاضر بیش از سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. این سه میلیون انسان سه نسل را تجربه کرده‌اند و نسل سوم هیچ درک و شناختی از مهاجرت، جنگ، افغانستان و امثالهم ندارد. آنها زاده ایران‌اند و اینجا رشد کرده‌اند، با این وجود قوانین سخت‌گیرانه اتباع خارجی شامل حال‌شان می‌شود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۶
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.