راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک صادرات برای ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر NFC پیش‌قدم شده است

هوشمندسازی منطقه آزاد انزلی در راستای استقرار دولت هوشمند با هدایت مرکز فاوای ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی و با همکاری بانک صادرات، ایرانسل، شرکت اینفوتک، شرکت مبنا فرتاک کیش و شرکت مبنا کارت آریا در ایام نوروز 96 با حضور رئیس‌جمهور کلید خورد.

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ماه، بالاخره انتظارها به نتیجه رسید و گیلان شاهد حضور رئیس‌جمهور بود. روحانی که گفته می‌شد قرار است اواخر سال 95 برای افتتاح طرح‌های مختلف به گیلان سفر کند، در نهایت در روز پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ماه به گیلان رفت. با حضور او در گیلان عملیات اجرایی 17 پروژه در این استان آغاز شد. این طرح‌ها و پروژه‌ها در زمینه‌های صنعتی، بندری، کشاورزی، دامداری، مخابراتی، بیمارستانی و عمرانی بود و بخشی از آن‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

.

پرداخت موبایلی مبتنی بر NFC

هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهور از پروژه خدمات هوشمند شهروندی مبتنی بر NFC در منطقه آزاد انزلی رونمایی شد که کار مشترکی است از بانک صادرات، ایرانسل، شرکت مبنا فرتاک کیش، شرکت مبنا کارت آریا و شرکت اینفوتک.

خدمات هوشمند شهروندی مبتنی بر راهکار جامع NFC بر بستر شبکه ایرانسل، مجموعه فراهم آورنده خدمات نوین NFC و مرکز گسترش فناوری اطلاعات به‌عنوان عاملیت چهارم دولت هوشمند است. این راهکار فضای امن و قابل‌اطمینانی را برای ارائه خدمت هویت موبایلی (mID)، انواع خدمات پرداخت از طریق سیم‌کارت NFC و گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند را در مناطق آزاد کشور فراهم می‌کند.

شهروندان منطقه آزاد انزلی از طریق این فناوری می‌توانند به جای استفاده از کارت‌های بانکی متعدد و یا کارت‌های اعتباری ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، از سیم‌کارت خود برای پرداخت انواع خدمات شهری مانند خدمات حمل‌ونقل استفاده کنند.

.

رونمایی از مارال کارت، کارت هوشمند شهروندی منطقه آزاد انزلی

همچنین در این بازدید، از «مارال کارت» کارت هوشمند شهروندی منطقه آزاد انزلی نیز رونمایی شد که کلیهٔ درگاه‌های پرداخت منطقهٔ آزاد ازجمله گمرک، اطلاعات ورودی و خروجی منطقه آزاد انزلی، استخرها و اماکن تفریحی، سالن‌های همایش و نمایش به این فناوری مجهز شده‌اند که با ارائه این کارت گام مثبتی در جهت افزایش رفاه ساکنین، گردشگران و کارکنان منطقه برداشته می‌شود؛ با تسهیل فرایندهای پرداخت می‌توان به جذب بیشتر گردشگران کمک کرده و امور واردات و صادرات از طریق گمرک منطقه نیز تسهیل می‌شود.

بانک صادرات برای ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر NFC پیش‌قدم شده است
بانک صادرات برای ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر NFC پیش‌قدم شده است

در حال حاضر تعدادی از پذیرندگان، فروشگاه‌ها و غرفه‌ها از این فناوری بهره‌مند شده‌اند که خریداران می‌توانند به‌راحتی از طریق این کارت‌ها پرداخت‌های خرد خود را انجام دهند.

در فاز اول این پروژه کارت‌ها تنها برای کارکنان منطقه آزاد انزلی ارائه شده است که در فازهای بعدی برای دیگر درخواست‌کنندگان و گردشگران این منطقه نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

.

ضرورت به‌کارگیری زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های همراه

دکتر شهرام رشتی مدیرعامل شرکت مبنا فرتاک کیش از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات درباره افتتاح این دو پروژه پرداختی در منطقه آزاد انزلی گفت: «به گواه تحلیلگران اقتصادی، نظام بانکی ایران در سال‌های اخیر رشد خوبی را پشت سر گذاشته است؛ این رشد بانکی نیز مرتبط با صنعت پرداخت و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه است. تسهیل استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه پرداخت یکی از دغدغه‌های همیشگی شرکت‌های فعال و پیشرو در زمینه راهکارهای پرداخت بوده است؛ این شرکت‌ها با ورود ابزار و تکنولوژی‌های جدید که با فاصلهٔ زمانی اندکی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته به بازار ایران آمده‌اند، باعث سهولت هرچه بیشتر در فرایندهای پرداخت شده‌اند. این موضوع نشان از فاصلهٔ اندک صنعت پرداخت ایران نسبت به سایر کشورها دارد و با تلاش همین مجموعه‌ها مردم نیز توانسته‌اند به‌راحتی از خدمات پرداخت الکترونیکی به‌روز بهره‌مند شوند.»

او در ادامه با اشاره به این که از نمونه‌های موفق خدمات پرداخت الکترونیکی هم می‌توان به کارت‌های حمل‌ونقل شهری اشاره کرد که مورد استقبال عموم مردم نیز قرارگرفته و حتی ظرفیت سیستم حمل‌ونقل شهری را افزایش داده است، گفت: «گسترش فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه در حال ایجاد انقلابی در صنعت پرداخت، سیستم‌های خرید فروشگاهی، اماکن تفریحی، پرداخت عوارض ورود به شهرها به‌خصوص در مناطق آزاد و قطب‌های گردشگری دنیا شده است که در ایران اسلامی نیز این روندها باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرند؛ به‌کارگیری زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های همراه می‌تواند ظرفیت گردشگری کشور خصوصاً در مناطق آزاد را نیز بالا ببرد. یکی از این راه‌حل‌های نوین، به‌کارگیری فناوری NFC است که برای اولین بار در کشور روی کارت هوشمند شهروندی مارال توسط بانک صادرات و شرکت مبنا فرتاک کیش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات، برای اولین بار در منطقه آزاد انزلی پیاده‌سازی شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.