خبر

جنگ بین گوگل، مایکروسافت و آمازون

نوشته شده توسط اتاق خبر راه پرداخت

رایانش ابری به تنهایی توانست تغییرات زیادی در صنعت تکنولوژی ایجاد کند. حالا هر شخصی می‌تواند از این طریق وب‌سایت خود را راه‌اندازی کند، فایل‌های خود را مدیریت کند و یا کارهایی را انجام دهد که قبلاً امکان آن وجود نداشت. کاربران تازه‌وارد برای انتخاب یک سرویس ابری ممکن است صرفاً به قیمت آن نگاه کنند اما برای تصمیم‌گیری نهایی، چندین فاکتور مختلف باید مد نظر قرار بگیرد. در ادامه توضیحاتی درباره سه پلت فرم عظیم حوزه تکنولوژی ذخیره‌سازی ابری ارائه می‌کنیم.

در حال حاضر ۳ شرکت بزرگ، نبض بازار ذخیره‌سازی ابری را در دست دارند:

  • پلتفرم ابری گوگل یا GCP
  • سرویس‌های وب آمازون یا AWS
  • سرویس Azure شرکت مایکروسافت

رقابت تنگاتنگ بین رقبای این بازار باعث شده است تا قیمت‌های سرویس‌های ارائه شده پایین بیاید و علاوه بر این، قابلیت‌های پیشرفته پردازشی متنوع به مشتریان عرضه شود. همین فاکتورها می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک و خرده‌پا کمک کند تا راحت‌تر و سریع‌تر پیشرفت کنند و همچنین شرکت‌های بزرگ‌تر نیز رشد بالاتری داشته باشند.

.

چرا فضای ابری برای تجار بزرگ و کوچک اهمیت دارد؟

رایانش ابری به شرکت‌های بزرگی همچون LiveEdu، Netflix و Sopotify در حفظ زیرساخت‌ها کمک می‌کند و مسئولان این شرکت‌ها دیگر نگران مسائل فنی مرتبط با فضای ابری نخواهند بود و قادر خواهند بود که تمرکز خود را برای بالابردن عملکرد و بازده شرکت خود صرف کنند. کسب‌وکارهای کوچک نیز قادر خواهند بود که بیشتر به روی توسعه فعالیت‌های خود تمرکز کنند و نگران مسائل فنی نباشند.

پلتفرم ابری گوگل (GCP) کار خود را در اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و تنها بعد از ۵ سال فعالیت، توانست جایگاه محکمی در بازار پیدا کند و سرویس‌های اصلی خود مانند موتور جستجوی گوگل و یوتیوب را ارتقا داد. GCP  بعداً سرویس‌های خود را گسترش داد و به تمام کاربران این امکان را داد تا میزبانی فضای ابری خود را در اختیار داشته باشند. شرکت گوگل، GCP را مدیریت می‌کند.

وب‌سرویس‌های آمازون (AWS) یازده سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین و کارکشته‌ترین‌های این بازار است. سرویس‌های پردازش AWS، بسیار گسترده است و قسمت‌های مهمی از حوزه تکنولوژی ابری مانند شبکه‌های تلفن همراه را پوشش می‌دهد. شرکت آمازون مدیریت AWS را به عهده دارد.

Microsoft Azure آزور، ۶ ساله است و تاکنون حضور پررنگی در بازار داشته است. آژور مجموعه کاملی از سرویس‌های ابری را ارائه می‌دهد و توسط شرکت مایکروسافت اداره می‌شود.

جنگ سه رقیب

برای اینکه درک بهتری از تفاوت‌های این سه شرکت برتر در بازار ابری داشته باشیم، با استفاده از پارامترهای مختلف، فعالیت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در آخر چشم‌اندازی کلی از قابلیت‌های هرکدام از سرویس‌ها عرضه می‌کنیم.

ما در این مقاله، در مورد قیمت‌ها صحبت نخواهیم کرد زیرا قیمت‌ها نوسان زیادی دارد.

.

پردازش

پردازش یا رایانش، قدرت محاسبه اطلاعات است که توسط سرویس ابری موردنظر عرضه می‌شود. واضح است که هرچه که قدرت محاسبه بالاتر باشد، سرویس عملکرد بهتری دارد. سرویس‌های پرقدرت‌تر نیز با قیمت‌های بالاتری توسط سه شرکت برتر این حوزه ارائه می‌شوند. از AWS شروع می‌کنیم.

AWS قابلیت EC2 را ارائه می‌دهد. EC2 یکی از سرویس‌های تحت وب است که کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌ها را روی فضای ابری عمومی سرویس‌های وب آمازون (AWS) به اجرا در بیاورند.

GCP نیز قابلیت GCE را عرضه می‌کند که عملکرد تقریباً مشابهی با EC2 دارد. مایکروسافت آزور هم ویژگی Virtual Machines و Virtual Machine Scale Set را ارائه می‌دهد. تمام این شرکت‌ها Container های خود را دارند که مدیریت آن‌ها توسط کاربر بسیار ساده است و دسترسی راحت‌تری دارند (منظور از ظرف یا نگه‌دارنده Container، ساختمان داده‌ای است که دسته‌ای از اطلاعات را در خود نگه می‌دارد.) به عبارتی می‌توانیم بگوییم که این قابلیت در تمام این سه سرویس تقریباً یکسان است و تفاوت اصلی در قیمت ارائه شده توسط هرکدام از شرکت‌هاست.

.

ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی نیز یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که میزان کارایی یک پلت فرم ابری را مشخص می‌کند. ذخیره‌سازی ابری عملکرد کاملاً متفاوتی با حافظه‌های عادی HDD و SSD کامپیوترها دارد. ذخیره‌سازی ابری با مشکلات سخت‌تری روبروست و باید تضمین کند که هیچ اطلاعاتی در حین انتقال از بین نمی‌رود یا گم نمی‌شود و به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابری نیز راه‌حل‌های هوشمندانه و متنوعی برای این مشکلات عرضه کردند. از بین سه شرکت اعلام شده، Amazon S3 (با عرضه سرویس ذخیره‌سازی ساده) بهترین گزینه را معرفی کرده است. این سرویس فضای عظیم و همچنین پشتیبانی حرفه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

البته دو شرکت دیگر نیز سرویس‌های Microsoft Azure Storage و Google Cloud Storage را ارائه می‌دهند که آن‌ها هم به نوبه خود سرویس‌های بی‌نقصی هستند. درست مانند قدرت پردازش، ذخیره‌سازی نیز با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود.

.

مکان ذخیره اطلاعات

هنگامی‌که زمان اجرای برنامه‌ها می‌رسد، موقعیت جغرافیایی نیز اهمیت پیدا می‌کند. اولاً کاربر باید مطمئن شود که برنامه‌ها سریع‌تر و با پیمودن کوتاه‌ترین مسیر ممکن به پایگاه مشتری می‌رسد. دوما باید سرویسی را انتخاب کند که هزینه کمتری برای وی به همراه دارد. مثلاً کشور آمریکا، مکان گران‌قیمتی برای تعبیه سرورهای ابری است.

مانند موارد ذکر شده، هر سه این شرکت‌ها، پوشش دهی جهانی دارند و آمازون با دسترسی در ۴۲ منطقه، رتبه اول را در این زمینه دارد. آزور نیز پوشش دهی بالایی دارد و در ۳۲ منطقه، قابل‌دسترسی است. GCP نیز در ۳۳ کشور قابل‌دسترسی است. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها مدام به تعداد مناطق قابل‌دسترسی سرورهای خود اضافه می‌کنند.

.

پایگاه‌های داده

پایگاه داده‌ها یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های سرویس ابری است و پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب سرویس ذخیره‌سازی ابری موردنظر خود، قسمت Terms & Conditions هر شرکت را مطالعه کنید تا بدانید که اطلاعات به چه صورتی به روی سرورهای ابری این شرکت‌ها ذخیره می‌شود.

مستندات نیز نقش مهمی در انتخاب پلت فرم ابری دارد و همچنین کاربرد ساده نیز یکی از فاکتورهایی است که در انتخاب، تأثیر باید مد نظر قرار گیرد.

مقایسه سرویس‌های ابری کار سختی است و این مطلب سعی بر آن داشت تا اطلاعات ابتدایی و لازم را در اختیار کاربران تازه‌وارد به این حیطه از تکنولوژی قرار دهد. اگر زمانی شخصی بازهم نتواند تصمیم خود را بگیرد و انتخاب کند، می‌تواند یک کارشناس کلاد استخدام کند تا در انتخاب به وی کمک کند. این کارشناسان تمام زیروبم‌های پلتفرم‌های ابری را می‌شناسند و با بررسی نیازها و احتیاجات کاربر، بهترین گزینه را پیشنهاد می‌دهند.

اگر مطمئن‌ترین و امن‌ترین گزینه ممکن را می‌خواهید، Amazon AWS می‌تواند انتخاب بسیار درستی باشد. اگر از برنامه‌ها و محصولات مایکروسافت بیشتر استفاده می‌کنید، آژور می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.GCP نیز تقریباً در هرکجا کاربرد دارد. قبل از خرید هرکدام از سرویس‌ها، در مورد درصد سازگاری و قابلیت‌های مختلف آن نیز تحقیق کنید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید.

منبع: آی‌تی ایران

isc-pr1-banner-95-11-16

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پردخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید