راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط 135 میلیارد دلاری سهام رسانه‌های اجتماعی

کسری حسنی / سهام رسانه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه پس از اخطار سود شرکت اسنپ‌چت، بیش از ۱۳۵ میلیارد دلار کاهش یافت. این موضوع در کنار برخی مشکلات دیگر، ناشی از رشد کاربران و نگرانی‌های افزایش نرخ‌ بهره است. گفتنی است اخطار سود یک اعلامیه اخطاری است که توسط یک شرکت پذیرفته‌شده در بورس به سرمایه‌گذاران از طریق بورس اوراق بهادار صادر می‌شود.

سهام تبلیغات دیجیتال اسنپ‌چت با 43 درصد سقوط، بزرگ‌ترین افت روزانه خود از سال 2017 را تجربه کرد. فروش سهام اسنپ‌چت، تقریباً 16 میلیارد دلار از ارزش بازار را نابود کرد و به رقبای دیگر مثل متا، مالک فیس‌بوک، کمپانی آلفابت، مالک گوگل، توییتر و پینترست فرصت پیشروی داد.

این خبر، سبب ایجاد فروش گسترده‌ای در فضای تبلیغات و فناوری تبلیغاتی شد. کمپانی ترید دسک 19 درصد، فوبوتی‌وی 7 درصد، مگنیت 13 درصد، لایو رمپ 8 درصد، روکو 14 درصد و هلدینگ ویزیو حدود 10 درصد افت ارزش را تجربه کردند. علاوه بر این، کمپانی اومینکام  8/4 درصد سقوط کرد و گروه اینترپابلیک حدود 4/9 درصد از ارزش خود را از دست داد.

«تام چمپیون»، تحلیلگر اقتصادی، در یادداشتی نوشت: «در چنین وضعیتی معتقدم که بیشتر از خود اسنپ‌چت، تمامی این صنعت تحت تأثیر این اتفاق قرار می‌گیرد.»

در مقابل این اظهارنظر، «رونالد جوسی» اعلام کرد: «ممکن است کاهش رشد اقتصادی کلان بر نتایج تبلیغات در سراسر صنعت اینترنت تأثیرگذار باشد، ولی ما معتقدیم پلتفرم‌هایی مثل توییتر، یوتیوب و گوگل که با تبلیغات سروکار دارند، بیشتر در معرض این تغییرات قرار می‌گیرند.»

مدیر اپلیکیشن اسنپ‌چت، در ماه آوریل از رشد بیش از اندازه کاربران خود خبر داد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها یک ماه بعد، این کمپانی از انتشار دستورالعمل درآمدی و درآمد سال گذشته خود امتناع کرد. تحلیلگران با اشاره به این موضوع از وضعیت وخیم اقتصادی این کمپانی سخن گفتند.

اسنپ‌چت ​​و سایر پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک و گوگل در شرایط سختی برای کسب تبلیغات رقابت می‌کنند. تورم فزاینده بر کسب‌وکارها و هزینه‌های مصرف‌کننده سبب ایجاد فشار می‌شوند و این در حالی است که تغییرات اخیر در حریم خصوصی افراد مانند محدودیت‌های ردیابی شرکت اپل، سرعت پیشرفت شرکت‌هایی را که در دوران همه‌گیری کووید 19 روبه‌رشد بودند، کند کرده است. 

رشد کاربران یکی از اهداف مهم رسانه‌های اجتماعی در جهت نمایش تبلیغات و جذب مشتریان تبلیغاتی است. در ماه فوریه، متا پس از اعلام توقف افزایش کاربران خود، بزرگ‌ترین ضرر یک‌روزه ارزش بازار در مقایسه با هر شرکت آمریکایی را ثبت کرد. نگرانی‌های مربوط به بخش فناوری با افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو، به‌ویژه در مقابل سهام فناوری که بر اساس انتظارات رشد آینده قیمت‌گذاری می‌شوند، سهام رسانه‌های اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

شاخص نزدک روز سه‌شنبه 2/2 درصد سقوط کرد و شاخص فناوری امسال 28 درصد کاهش یافت. این افت ارزش سبب از بین‌ رفتن صدها میلیارد دلار در بسیاری از کمپانی‌ها شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.