راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده بانک‌های بزرگ از نمونه اولیه زنجیره بلوک برای تجارت نفت به‌صورت زنده

دو بانک بزرگ اروپایی نتایج اولیه از یک نمونه اولیه زنجیره بلوک که تمرکزش بر تجارت نفت بود را منتشر کردند. این پروژه که با نام Easy TradING Connect شناخته می‌شود، ماه گذشته توسط شرکت سرویس‌های مالی هلندی ING به‌عنوان قسمتی از اثبات مفهوم (PoC) زنجیره بلوک منتشر شد. این پروژه کاری مشترک با گروه بانکی فرانسوی Société Générale است و بعد از مدتی این زیرساخت برای انجام تجارت زنده نفت با شرکت کالاهای تجاری Mercuria مورداستفاده قرار گرفت.

به گفته شرکت‌های حاضر در این پروژه، نتیجه استفاده از این نمونه اولیه کاهش زمان و هزینه لازم برای پردازش (انجام) تجارت کالا است. مخصوصاً، میزان زمان لازم برای بانک جهت پردازش دادوستد مربوطه از سمت خودش، از سه ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش پیدا کرد.

رئیس بخش عملیاتی شرکت Mercuris آقای Alistair Cross، در مورد این طرح آزمایشی می‌گوید: «از موفقیت این آزمایش اولیه بسیار راضی هستیم. تکنولوژی زنجیره بلوک اجازه دسترسی به اطلاعات و همچنین جزئیات کلیدی هر تراکنش را در زمان واقعی (در لحظه) می‌دهد که تمامی این اطلاعات در یک اکوسیستم واحد قرار گرفته‌اند. این کار باعث ایجاد تجربه کاربری مناسب و انعطاف‌پذیرتری برای کاربران خواهد شد.»

قبل از اعلام عمومی Mercuria مبنی بر استفاده این شرکت از زنجیره بلوک، مدیر اجرایی این شرکت Macro Dunand، گفته بود که استفاده از تکنولوژی می‌تواند کاهش چشمگیری در هزینه‌های اجرایی داشته باشد که نتیجه آزمایش‌های اولیه انجام شده حرف او را تأیید می‌کند.

هر دو شرکت ING و Société Générale مفاهیم مختلف زنجیره بلوک را در گذشته بررسی کرده‌اند. ING چه به‌صورت انفرادی و چه در طرح‌های مشارکتی در رابطه با کار خود با زنجیره بلوک همیشه شفاف و به دور از پنهان‌کاری رفتار کرده است.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.