راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دی‌وولا و تحول تاروپود پرداخت‌های دیجیتال

مریم رضایی؛ دنیای اقتصاد / وقتی صحبت از تغییر اساسی تاروپود پرداخت‌های دیجیتال به میان می‌آید، هیچ استارت‌آپی جالب‌تر از دی‌وولا (Dwolla) به ذهن نمی‌آید.

این شرکت آمریکایی جایگزینی برای شبکه‌های کارت اعتباری «اتاق خودکار پایاپای» (ACH) که سال‌ها به‌عنوان زیرساخت نقل‌وانتقالات بانکی مورداستفاده قرار می‌گرفتند، ارائه داد.

دی‌وولا در سال 2008 به‌عنوان یک استارت‌آپ خدمات محور و تنها با 2 پرسنل در ایالت آیوای آمریکا شروع به کار کرد و بعدازاینکه توانست حدود یک‌میلیون دلار سرمایه تأمین کند، در دسامبر 2010 توسط بن میلن (مدیرعامل) و شین نوربرگ (مدیر تکنولوژی) رسماً تأسیس شد.

تعداد پرسنل این شرکت تا ژوئن 2011 به 15 نفر رسید و در همین زمان تعداد کاربران آن 20 هزار نفر بود. دی‌وولا درواقع یک شبکه پرداخت است که به افراد و کسب‌وکارها امکان می‌دهد نقل‌وانتقالات مالی خود را به‌صورت رایگان از طریق شبکه ACH (سرویس پرداختی که امکان می‌دهد پرداخت‌های مشتریان را به‌صورت الکترونیکی و با چک کردن حساب‌های پس‌انداز یا بردن آن‌ها در لیست بدهکار، جمع‌آوری کرد) انجام دهند.

این شرکت یک برنامه API برچسب سفید (برنامه‌ای که امکان مدیریت کاربران، وب‌سایت‌ها و اهداف را به‌صورت هدفمند و بدون نیاز به اتصال به‌حساب کاربری فراهم می‌کند) منتشر کرده که تسهیلات کارت‌های اعتباری را بدون هزینه زیادی از طریق ارتباط مستقیم با حساب‌های بانکی فراهم می‌کند.

به گفته بن میلن، «افرادی که از کارمزدهای گران نقل‌وانتقالات مالی شاکی و ناامید هستند فراوان‌اند و خواستار روش ساده‌ای هستند که بتوانند مبالغ را بین حساب‌های مختلف جابه‌جا کنند.» از تولیدکنندگانی که می‌خواهند پول تأمین‌کنندگان مواد اولیه خود را بدهند تا کاربرانی شخصی که می‌خواهند به‌حساب دیگران پول بریزند، می‌توانند از پلتفرم دی‌وولا استفاده کنند.

میلن می‌گوید که اقشار مختلف مردم، شامل هنرمندان، دولت، تولیدکنندگان، متصدیان تأسیسات و… صدها هزار معامله مالی را با استفاده از این پلتفرم انجام می‌دهند. «در طول این چند سال، با کمک به مردم از طریق این پلتفرم، موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم.»

ایجاد یک شبکه اختصاصی و تازه، دو مزیت ویژه به دی‌وولا در برابر اصلی‌ترین رقبایش داد. اول، این شرکت توانست کارمزدهای سنگینی را که شرکت‌های کارت‌های اعتباری تحمیل می‌کردند، حذف کند. دوم، امکان نقل‌وانتقالات آنی، به‌جای تراکنش‌هایی که به‌واسطه سیستم ACH تا چند روز طول می‌کشیدند، ایجاد شد.

.

محصولات و خدمات

دی‌وولا می‌گوید بیش از 25 هزار بازرگان، موسسه غیرانتفاعی و آژانس‌های دولتی در حال حاضر از خدمات آن استفاده می‌کنند. در فوریه 2015 اداره خدمات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا دی‌وولا را به سیستم خود اضافه کرد تا آژانس‌های فدرال آمریکا بتوانند از طریق آن پرداخت‌های الکترونیکی خود را انجام دهند.

FiSync: در روز 25 مه 2011، دی‌وولا سیستم FiSync را به هدف انجام معاملات آنی به‌جای معاملاتی که 2 تا 3 روز زمان می‌بردند، معرفی کرد. تا ژوئن همان سال، 11 موسسه مالی برای استفاده از این برنامه ثبت‌نام کردند و به 600 هزار مشتری خدمات‌رسانی شد.

Dwolla Credit: در سال 2013 دی‌وولا قدم بزرگی به‌سوی توسعه تأسیسات شبکه خود برداشت و Dwolla Credit را معرفی کرد. این سرویس به کاربران امکان می‌دهد برای ثبت‌نام یک کارت اعتباری مجازی ثبت‌نام کنند که کاربردی مثل کارت‌های اعتباری قدیمی ویزا و مستر کارت دارد، اما 2 تا 3 درصد کارمزد به ازای هر معامله را شامل نمی‌شود.

Sweep: اپلیکیشنی است که به کمک جوانان نسل هزاره آمد تا بتوانند برای امور مهمی مثل ازدواج یا خرید خانه پول پس‌انداز کنند. این اپلیکیشن از ارتباط ACH برچسب سفید استفاده می‌کند تا به کاربران امکان دهد انتقال‌های مداوم و اتوماتیک از یک حساب جاری به یک حساب پس‌انداز داشته باشند.

دی‌وولا همچنین برای شرکت‌های تأسیساتی و خدماتی راهکارهایی ارائه می‌کند تا آن‌ها بتوانند از مشتری اجازه بگیرند که ماهانه متناسب با مصرف آب و برق یا تلفن، حسابشان را بدهکار کنند. یا یک شرکت کرایه اتومبیل می‌تواند ترتیباتی بدهد که مبلغ موردنیاز برای بنزین مصرف‌شده توسط مشتری، از حساب او به‌صورت اتوماتیک کسر شود.

.

مشکلات و نقص‌ها

در فوریه 2016 اداره حفاظت مالی از مصرف‌کنندگان، اولین شکوائیه خود را از دی‌وولا در رابطه با امنیت داده اعلام کرد. این شکوائیه دی‌وولا را به ناتوانی در حفظ امنیت داده کافی متهم کرده بود، درحالی‌که در وب‌سایت این شرکت گفته شده بود اقدامات در این زمینه حتی از استانداردهای صنعتی فراتر رفته است.

در پی این ماجرا، دی‌وولا توافق کرد به این موضوع رسیدگی و هرگونه شبهه در مورد اقدامات امنیت داده را برطرف کند. همچنین این شرکت محدودیت‌هایی را برای مصرف‌کنندگان اعمال کرده تا از بروز فساد مالی گسترده جلوگیری کند.

از دیگر مشکلاتی که خود مدیران شرکت به آن اذعان کرده‌اند، این است که برخی ایده‌های دی‌وولا کمی زود به بانک‌ها و پردازشگران پرداخت‌های بین‌المللی ارائه شد و نوآوری آن‌ها نیاز به پذیرش داشت که این امر آن‌ها را به تعدیلاتی واداشت.

مثلاً اگر مشتری به هر دلیلی بخواهد پولش را به سیستم نقل‌وانتقال قدیمی برگرداند، با مشکل مواجه می‌شود، چون باید همه آن کارمزدها و صرف زمان‌های طولانی را بپذیرد؛ یعنی کاربران برای انجام امور بازرگانی و انتقال پول به دیگران، به‌هیچ‌وجه نباید سیستم دی‌وولا را ترک کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.