راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موج جدید سرمایه‌گذاری روی وب 3 / صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اروپایی فناوری وب 3 و رمزارز را هدف گرفته‌اند

فناوری‌های رمزی و به طور کل وب3 که به مجموعه‌های از فناوری‌های تراکنشی مرکززدایی شده گفته می‌شود، امروز نقل تمام محافل اقتصادی و مالی جهان هستند. همین مسئله باعث شد که استارتاپ‌های فعال در این فناوری‌های بتوانند در سال گذشته سرمایه زیادی جلب کنند، با این حال این روند در سال جاری هم ادامه دارد.

نسیم بنایی / بنگاه چری ونچرز (Cherry Ventures) که در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کند و در شهر برلین آلمان مستقر است، یک صندوق سرمایه‌گذاری سید یا همان کشت ایده به ارزش 300 میلیون یورو (تقریبا 340 میلیون دلار) را راه‌اندازی کرده است. هدف اصلی این صندوق، سرمایه‌گذاری در ایده‌های فناورانه اروپا برای «عصر بعدی» است.

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، صندوق چری4، که چهارمین صندوق این بنگاه پس از بنیان‌گذاری در سال 2012 است، به دنبال این است که از استارتاپ‌ها در مراحل رشد سید و پیش از سید حمایت کند. این حمایت متوجه بخش‌های فناوری جاافتاده و در حال ظهور در سرتاسر قاره اروپا است که شامل فناوری‌های رمزی و وب 3 (Web3) هم می‌شود. فناوری وب3 مفهومی گسترده مبتنی بر فناوری‌های مرکززدایی شده است.

این صندوق آلمانی مبالغی را در اختیار تعدادی از استارتاپ‌های یونیکورن قرار داده است، که شامل گروه AUTO1 هم می‌شود که یک بنگاه آنلاین فروش خودرو است و تحت حمایت صندوق ویژن سافت‌بنک (SoftBank) قرار دارد و در سال 2021 با ارزش‌گذاری 2.2 میلیارد دلار وارد بازار سهام شد. صندوق چری از استارتاپ کازو (Cazoo) هم حمایت کرد، یعنی استارتاپی که در ماه مارس از طریق یک کمپانی با خریداری خاص یا همان اسپک (SPAC) وارد بازار سهام شده است.

سرمایه موجود در اروپا برای استارتاپ‌هایی که از حمایت سرمایه‌های خطرپذیر برخوردار هستند، طی سال گذشته اوج گرفته است و سرمایه‌گذاران آمریکایی هم در این محیط حضور پیدا کرده‌اند. برای مثال، بنگاه سکویا (Sequoia) که یکی از غول‌های سیلیکون ولی است، هم در مراحل کاشت و هم مراحل رشد با داشتن شرکایی در اروپا، به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های این قاره مشغول شده است.

فیلیپ دیمز، یکی از بنیان‌گذاران چری ونچرز، عنوان کرده است که این بنگاه از سرمایه‌هایی که چند مرحله‌ای بوده‌اند و حالا وارد دوره‌های سرمایه‌گذاری کشت ایده شده‌اند «هراسی ندارد» حتی اگر در آن‌ها برندهای بزرگی وجود داشته باشد. دیمز درباره وضعیت کنونی این صنعت می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که هرگز زمانی مانند اکنون وجود داشته است که درآن شرکت‌های دسترسی ساده‌ای به سرمایه داشته باشند.»

چری 60 درصد از صندوق جدید خود را به سرمایه‌گذاری‌های پیگیرانه اختصاص داده است. این صندوق با سرمایه‌گذاری نهادهایی تشکیل شده است که شامل بنیادها، دفاتر خانوادگی، صندوق‌های مستمری، صندوق‌های ثروت حکومتی و تعدادی از کارآفرینان، می‌شود. دیمز می‌گوید ایجاد این صندوق «سریع‌ترین جذب سرمایه تاریخ» بوده است.

شرکت چری علاوه بر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های رمزی و وب3، به دنبال حمایت از استارتاپ‌هایی هم هست که در فناوری‌های مربوط به اقلیم و مواد غذایی هم فعالیت می‌کنند. البته تاکید ویژه‌ای در این زمینه روی مسئله پایداری صورت گرفته است.

در سه صندوق قبلی بنگاه چری ونچرز، ارزش‌گذاری کنونی سبد دارایی‌های این بنگاه به 23 میلیارد یورو (تقریبا 26 میلیارد دلار) می‌رسد که در کنار آن 5 میلیارد دلار هم برای تامین مالی پیگیرانه وجود دارد که از سوی استارتاپ‌های آن در سال 2021 جمع‌آوری شده است.

این جذب سرمایه توسط یک بنگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر به نام بلاسم کپیتال (Blossom Capital) که در لندن قرار دارد، ادامه پیدا می‌کند. این بنگاه هم می‌خواهد در استارتاپ‌های مربوط به فعالیت‌های رمزی و وب3 سرمایه‌گذاری کند. بنگاه بلاسم که حامی شرکت فین‌تکی Checkout.com با ارزش 4 میلیارد دلار است، هم صندوقی به اندازه 432 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری جدید خود ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.