راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بیشتر افراد کورکورانه به بانک خود وفادار هستند؟

تیم دانتون؛ سردبیر پی سی پرو / از سه سال پیش شروع کردیم به مقایسه خدمات آنلاین بانک‌ها با یکدیگر؛ اما اگر بخواهم بگویم که چقدر یک خواننده «معمولی» بانکش را تغییر می‌دهد، باید بگویم که این رقم صفر است و مسلماً این قضیه شامل حال خودم هم می‌شود. من به مدت ۲۵ سال مشتری وفادار HSBC بودم، اگرچه زمانی که من را با یک پیشنهاد ۵۰ پوندی پول نقد وسوسه کرد، حتی نامش چیز دیگری بود. اگر کمی با ذهنم کلنجار بروم و ببینم که با توجه به‌تمامی پیشنهادها و خدماتی که تمامی بانک‌های دیگر من ارائه می‌کردند، چرا من این بانک را انتخاب کردم، احتمالاً به‌خاطر موقعیت مکانی‌اش بود، فقط دو دقیقه پیاده‌روی؟ بله! خود خودش است. در طول همه این سال‌ها که درجاهای مختلف کار می‌کردم، همین‌طور از این بانک سرویس می‌گرفتم. زمانی از خودم پرسیدم که چرا باید این‌چنین کورکورانه وفادار به بانک باشم؟

در موقعیت‌های مختلفی صبوری من به چالش کشیده شد. جریمه‌های اضافه برداشت، نرخ‌های بهره، کارمزدها یا مثلاً ۲۵ پوند برای ارسال نامه‌ای که به من می‌گوید اضافه برداشت داشته‌ام و رخدادهای دیگر. دیدم که من چقدر بی‌فکر بودم که این‌همه مدت با سرویس آنلاینی کار می‌کردم که هیچ‌وقت جزو بهترین‌ها نبوده است. باید کاملاً منطقی باشم و در نظر داشته باشم که این موضوع برای من بسیار مهم است: همین حالا در فرودگاه گتویک نشسته‌ام و نمی‌توانم از طریق اپلیکیشن، بانک خود را مطلع کنم که می‌خواهم به خارج از کشور سفر داشته باشم و مجبورم به‌جایش این کار را با لپ‌تاپ انجام دهم. زمانی که لپ‌تاپ در اختیارم باشد این مسئله مشکلی ندارد اما اگر من در سالن انتظار گیر افتاده بودم چه؟ شمار تعداد دفعاتی که به شعبه فیزیکی مراجعه می‌کردم، به چک کردن آنلاین از طریق اپلیکیشن تغییر پیداکرده است و اگر می‌خواستم فهرستی از نکات مثبت و منفی بنویسم، مطمئناً با فهرستی که در سال ۱۹۹۰ می‌نوشتم، کاملاً تفاوت داشت. زمان آن رسیده که اعتراض خود را نشان دهید. توصیه من به شما این است که این کار را انجام دهید، حتی اگر با تصمیمی که سال‌ها قبل گرفته‌اید، مغایر باشد.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.