راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین رویداد تراکنش چه گذشت

هفته گذشته اولین همایش و نمایشگاه تراکنش در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد. در این رویداد چندین سمینار با حضور مسئولان بانک مرکزی و متخصصان بانکداری برگزار شد.

مهم‌ترین اتفاق روز اول همایش تراکنش، برگزاری میزگرد «روندها و راهکارهای نوآورانه در نظام بانکی» بود. در این میزگرد که علاقه‌مندان را به سالن برگزاری آن کشانده بود، متخصصانی از حوزه فناوری بانکی سخنرانی کردند.

میزگرد با صحبت‌های شریف حسینی، معاون فناوری بانک آینده آغاز شد. او درباره مفهوم نوآوری سخن گفت و نوآوری را به دو دسته باز و بسته تقسیم کرد. به گفته او نوآوری بسته در داخل سازمان انجام می‌شود. حسینی گفت: «در این فضا ما باید خودمان کشف کنیم و آن را به بازار عرضه کنیم. این نوآوری گران و غیراقتصادی است. نوآوری باز باعث می‌شود که ما به بیرون توجه کنیم. در این فضا جابه‌جایی افراد بین سازمان‌ها بیشتر است. سرمایه‌گذاری‌ها و پژوهش‌های بیرون از سازمان می‌تواند بالقوه برای سازمان ارزش‌هایی خلق کند. در چنین فضایی سازمانی برنده است که ترکیبی از ایده‌های درونی و برونی را به جامعه عرضه کند.»

بعدازآن نوبت به ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک رسید. او از نبود مدیران کسب‌وکار IT گله کرد و گفت که IT ابزار نیست، بلکه راهبرد است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود. وی درباره اثر تحریم‌ها بر نظام بانکی گفت: «در دوران پساتحریم نیز مشکلات از بین نمی‌رود. مشکلات بانکی، مشکلاتی ریشه‌ای هستند. ما باید سریع حرکت کنیم تا بتوانیم در شبکه بانکی نوآوری ایجاد کنیم.» نجفی ادامه داد: «در شبکه بانکی، صورت‌های مالی ایران با صورت‌های مالی سایر کشورهای جهان تفاوت بارزی دارد و ما باید سعی کنیم که با نوآوری‌های نظام بانکی جهانی همگام شویم. البته اگر با این نوآوری‌ها همگام شویم، به‌نوبه آن باید امنیت نیز تأمین شود. امنیت باید به‌درستی مدیریت شود.»

نفر بعدی ولی الله فاطمی، عضو هیات‌مدیره بانک ملی بود. او گفت: «با توجه به بسترهای قوانین در کشور، ما با ایجاد نوآوری اندکی فاصله‌داریم.» فاطمی این سؤال را مطرح کرد که چرا بانک مرکزی باید از نوآوری حمایت کند؟ عضو هیئت‌مدیره بانک ملی گفت: «می‌توانیم بگوییم نوآوری تا جایی آزاد است و ازآنجا به بعد باید تحت حمایت قرار گیرد. حمایت از نوآوری موجب می‌شود که مدیران اجرایی در ریسک قرار بگیرند.» او با این حمایت موافق نبود. به گفته فاطمی ما می‌خواهیم تغییراتی در نظام بانکی ایجاد کنیم. ما قصد داریم که بهره‌برداری از خدمات الکترونیک را به خارج از نظام بانکی انتقال دهیم.

سپس جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ درباره نوآوری‌های باز سخن گفت و روش‌های انگیزه‌مند کردن افراد در سازمان را شرح داد.

ثنایی دیگر سخنران میزگرد بود که درباره چالش حمایت از نوآوری‌ها سخن گفت. به گفته مدیرعامل شرکت آریا همراه فرآیندهای نوآورانه باید تغییر کند؛ یعنی ابتدا بانک‌ها نیازهایشان را مطرح کنند تا ایده‌ها پرورانده شود. دوران پساتحریم هم فرصتی برای بانک‌هاست و هم تهدیدی برای آن‌ها. ازاین‌رو ضروری است که بانک‌ها فرایندهایشان را بازنگری کنند تا بتوان هم‌افزایی را در داخل کشور ایجاد کرد. بانک‌ها باید فرصت‌ها را درست جذب کنند و تهدیدها را با مدیریت درست رفع کنند.

نوبت که به علیرضا لگزایی، معاون فناوری اطلاعات بانک تجارت رسید گفت: «جای مدیران کسب‌وکار بانک در این همایش خالی است. مدیران باید در حضور دکتر سیف و دکتر نوبخت سخن می‌گفتند.» او در ادامه گفت: «پذیرش نوآوری به مفهوم پذیرش ریسک از سمت مدیران اجرایی یک مجموعه است. اگر مقررات جدید ضدونقیض از سمت بالا نباشد، جریان نوآوری روان‌تر می‌شود. شکست در نوآوری و صنعت و IT سبب می‌شود که مفهوم کسب‌وکار را به‌خوبی به کار نگیریم. مثلاً در مناقشه USSD حس تمامیت‌خواهی باعث مشکل شده است. مدیران USSD می‌گویند که از کل درآمد شتاب ۸۵ درصد باید از آنِ شرکت آن‌ها و ۱۵ درصد از آنِ بانک‌ها شود.»

مهم‌ترین اتفاق دومین روز همایش و نمایشگاه تراکنش، سخنرانی ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در سمینار کارت و پرداخت در مورد مسائل روز نظام‌های پرداخت بود.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به موضوع کیف پول پرداخت و با توجه به تأخیر موجود در کشور در این زمینه گفت: «دنیا برخلاف سایر زمینه‌های صنعت پرداخت، کیف پول استاندارد و قالب اجرایی مشخصی ندارد.» وی در ادامه گفت: «نوآوری در این زمینه نباید متوقف به نظر بانک مرکزی بماند.»

حکیمی ابراز امیدواری کرد با همفکری همه ذی‌نفعان این موضوع به راه‌حل جامعی در کشور برسیم.

مدیرکل فناوری اطلاعت بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع EMV اشاره کرد و گفت: «در این زمینه نیازمند فهمیدن موضوع و آموزش و آشنایی متصدیان بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک هستیم.» او اصل موضوع EMV را به احراز هویت مرتبط دانست و گفت: «برای این موضوع می‌توان دو روش دفعی و تدریجی را در پیش گرفت. اما در هیچ کجای دنیا تجربه مهاجرت دفعی مشاهده نمی‌شود. برای مثال هم‌اکنون در آمریکا موضوع مهاجرت به EMV در دستور کار قرار دارد. ازاین‌رو ما هم در کشور مقدمات این کار را در بانک مرکزی شروع کرده‌ایم تا به‌صورت تدریجی نظام پرداخت الکترونیک را منطبق با استاندارد EMV کنیم.»

از دیگر رویدادهای این همایش و نمایشگاه برگزاری مسابقه استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های مالی با حمایت شرکت ارتباط فردا بود که 16 استارتاپ در این مسابقه با هم رقابت کردند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.