راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویزا شخصی می‌شود

ویزا از شبکه‌های اجتماعی برای بزرگ‌ترین تغییر در طرح وفاداری استفاده می‌کند. ویزا برای ارائه طرح وفاداری با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با گوگل و بانک‌های بزرگ در حال مذاکره است. بزرگ‌ترین سیستم‌های پرداخت کارت در بریتانیا نیز طرح وفاداری شخصی را می‌خواهد در ۱۸ ماه راه‌اندازی کند.

مفهومی که به آن بازاریابی مشتری به مشتری گفته می‌شود برای مشتریان جذاب‌تر خواهد بود. ویزا معتقد است الگوهای تقاضای مشتری همراه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به این مفهوم است که خرده‌فروش‌ها به‌جای اینکه پشت وی‌ترین بایستند و تخفیف بدهند می‌توانند پیشنهاد‌ها هدفمندتری را به مشتری ارائه کنند. ویزا می‌خواهد پیشنهاد‌ها شخصی را جا بیندازد. مثلاً اگر مشتری طرفدار یکی از گروه‌های موسیقی باشد فروشنده می‌تواند یک بلیت کنسرت به او پیشنهاد دهد.

ویزا ادعا می‌کند این طرح می‌تواند بزرگ‌ترین حرکت در زمینه طرح وفاداری مشتری باشد. هم ویزا و هم مسترکارت در حال حرکت به سمت وفاداری مشتری هستند. مسترکارت هم به دنبال ارائه کارت وفاداری با همکاری یک اپراتور بریتانیایی است. در ضمن ویزا تجزیه‌وتحلیل داده را خرید که به خرده‌فروش‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات مشتریانشان را وارد کنند. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در سه سال اخیر ۱۱ میلیارد تراکنش روی کارت‌ها غیر تماسی هرسال انجام‌شده است. استیو پِری معاون دیجیتال ویزا گفت: ویزا اطلاعات بزرگ خودش را به اشتراک می‌گذارد. ما اطلاعات زیادی درباره الگوهای شما و فروشنده‌هایی که شما را به‌خوبی می‌شناسند داریم.

پِری در ادامه گفت: بعضی‌ها ممکن است بگویند ایده پیشنهاد دادن عالی است. اگر ما آن را ارائه کنیم چه کسی آماده استفاده از آن است؟

پِری درباره شبکه ویزا گفت: ویزا ۹۴ درصد کارت‌های نقدی اروپا و ۵۵ درصد کارت‌های اعتباری بریتانیا را در کنترل دارد که بزرگ‌ترین اپراتور کارت در بریتانیا محسوب می‌شود. از هر سه پوند یک پوند آن در شبکه ویزا مصرف می‌شود. این گستردگی بانک‌ها و فروشنده‌ها را قادر می‌سازد بدانند دقیقاً مشتری‌ها به دنبال چه چیزی هستند. بسیاری از بانک‌ها از پیشنهاد ما ذوق‌زده هستند.

ویزا یک طرح با همکاری شرکت اِدو نیز راه‌اندازی کرده است. مشتریانی که از ویزا استفاده می‌کنند پیشنهادهای اختصاصی دریافت می‌کنند. برنامه‌ای که ویزا در سال‌های آینده دارد این است که به کمک شبکه‌های اجتماعی شخصی‌سازی را گسترش و ارتقا دهد. در حال حاضر شرکت ِادو با بیش از ۲۰۰ بانک و ۱۰۰۰ خرده‌فروش در آمریکا که طرح‌های تخفیف به مشتری را پشتیبانی می‌کنند کار می‌کند.

دارندگان کارت می‌توانند با دانلود اپلیکیشن موبایل بانک خودشان و استفاده از کارت ویزا از خدمات اِدو استفاده کنند. بعد از نصب اپلیکیشن پیشنهادهای مرتبط روی موبایل بانک آن‌ها ظاهر می‌شود. دارندگان کارت می‌توانند بعد از پیشنهاد ارائه‌شده همراه با اپلیکیشن خود فروشگاه بروند و پول نقد یا جایزه خود را بگیرند.

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.