راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ساخت دستگاه رمزنگاری سخت‌افزاری در ایران

تسنیم نوشت: ایران به جمع چند کشور دارای توان ساخت «دستگاه رمزنگاری سخت افزاری» پیوست. محمد جواهری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پندار کوشک ایمن که موفق به ساخت این دستگاه شده است درباره شکست انحصار ساخت آن گفت: این نوع دستگاه به طور انحصاری توسط چند شرکت تولیدکننده خاص در دنیا تولید می شد و تنوع زیادی از نظر ارائه کنندگان ندارد.

.

دستگاه رمزنگاری سخت افزاری چیست؟

«دستگاه رمزنگاری سخت افزاری» (HSM) یا Hardware Security Module، سخت افزاری است که مسئولیت تولید، نگهداری، سرویس دهی و ارائه خدمات مرتبط با کلیدهای دیجیتال را در سامانه های مختلف فناوری اطلاعات برعهده دارد. این دستگاه که عموما قلب امنیتی سیستم ها محسوب می شود، دارای فناوری های خاص رمزنگاری است که مانند گاوصندوق کلید دیجیتال عمل نموده و درخواست های رمزنگاری برای آن ارسال می شود.

این دستگاه در بسیاری از پروژه های ملی کشور مورد استفاده قرار گرفته و امنیت یا اعتماد سیستم براساس آن بنا می شود. پروژه های بزرگی چون کارت سوخت، گذرنامه الکترونیکی، کارت هوشمند ملی و امثالهم نیازمند استفاده از HSM برای نگهداری کلیدهای اصلی و ریشه هستند. پروژه های بانکی مختلفی نیز مبتنی بر این دستگاه راه اندازی و اجرا می شوند.

محمد جواهری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پندار کوشک ایمن که موفق به ساخت این دستگاه شده است درباره شکست انحصار ساخت آن گفت: این نوع دستگاه به طور انحصاری توسط چند شرکت تولیدکننده خاص در دنیا تولید می شد و تنوع زیادی از نظر ارائه کنندگان ندارد. تولیدکنندگان اصلی این دستگاه از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند که عموم پروژه ها نیز از دو برند معروف آمریکایی و فرانسوی بهره می برند. از این رو از دیدگاه امنیت سیستم های اطلاعاتی کشور، به واقع نیاز به تولید این دستگاه در داخل کشور برای مصارف حساس، احساس می شد.

وی افزود: به همین منظور و با رویکرد بومی سازی و تولید داخلی دستگاه HSM، هم اکنون این دستگاه با انجام تحقیقات مورد نیاز و کسب دانش فنی لازم، تولید شده است. این دستگاه با استفاده از دانش فنی بومی و صرف زمان قابل توجهی توسط متخصصین داخلی و با مطالعه انواع HSM های موجود و تست آن ها و در نهایت با مهندسی معکوس، توسط کارشناسان داخل کشور پیاده سازی شده است. هم اکنون این دستگاه در حال تست و ارزیابی در آزمایشگاه های مربوط توسط مراکز ذیصلاح و اخذ تاییدیه های لازم بوده و بزودی نسخه های مختلف آن به بازار عرضه می شود.

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.