راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهمترین رویداد بانکداری و پرداخت الکترونیک سال 91 چه بود؟

با توجه به میزان پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاید باید پنجمین وسیله رفاه بعد از آب، برق، گاز و تلفن را کامپیوتر قرار داد. این روزها دیگر نمی‌توان کسی را یافت که کامپیوتر در زندگی‌اش تاثیری نگذاشته باشد، حالا چه مستقیم چه غیر مستقیم. بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک هم از آن مواردی است که کامپیوتر بیشتر به طور غیر مستقیم روی زندگی مردم تاثیر گذاشته است. از آنجایی که در حال نزدیک شدن به روزهای پایان سال 91 هستیم شاید بهتر باشد نیم نگاهی داشته باشیم بر مهمترین رویدادهای بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک در سال 91.

 

bomb-way2pay-91-12-12با آغاز سال 91، بمب خبری پرداخت الکترونیک ترکید

هنوز ده روزی از تعطیلات سال نو نگذشته بود که بمب خبری پرداخت الکترونیک کشور ترکید و مردم را دچار ترس و نگرانی کرد. احتمالا به خاطر هم دارید که چند روزی بیشتر دستگاه‌های خودپرداز سرویس نمی‌دادند و آن‌هایی هم که سرویس میداند مردم جلویشان صف‌های طولانی کشیده بودند تا از ترس حفظ پولشان رمزهایشان را عوض کنند که مبادا اتفاقی برای موجودی حسابشان بیافتد. اصل قضیه این بود که یکی از کارمندان شرکت انیاک خیانت در امانت کرده و اطلاعات بانکی 3 میلیون کاربر را در فضای مجازی منتشر کرده بود. هر چند اطلاعات منتشر شده اطلاعات درجه یکی نبود اما این شوک با آغاز سال 91 ضربه بزرگی به اعتماد مردم نسبت به بانکداری الکترونیک وارد کرد.

 

 

ادغام‌های بانکی و نظارت بیشتر بانک مرکزی بر مجوز بانک‌ها و موسسات

بانک مرکزی01

با آغاز سال 91 یکی از اهداف بزرگ بانک مرکزی سر و سامان دادن به وضعیت مجوز بانک‌ها و موسسات بود. در طول سال بانک مرکزی بسیاری از موسسات را یا لغو مجوز کرد و یا آنها را مجبور به ادغام با دیگر موسسات کرد که دلیل این کارش را تخلفات مختلف این موسسات اعلام کرد؛ بانک مرکزی با این کار سعی کرد نشان بدهد که امسال، سال نظارت بر سیستم بانکی کشور است. سال 91 یک از این لحاظ برای برخی سالی تلخ و برخی هم سال شیرینی بود.  به عنوان نمونه با اعلام فاقد مجوز بودن موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان سپرده گذاران و سهامداران این موسسه هر کدام به شکلی متضرر شدند و در مواردی مردم ماه‌ها برای پس گرفتن سپرده‌های خود پیگیری کردند. یکی دیگر از این نمونه‌های تلخ لغو مجوز شدن بانک تات و ادغام آن با دو موسسه دیگر بود. شاید این ادغام برای بانک تات خیلی سخت و ناراحت کننده بود اما احتمالا برای موسسه‌های کوچک تری که با این بانک ادغام می‌شوند خیلی هم ناخوشایند نبوده است.

 

 

شاپرک، برای نظارت بر سیستم پایانه فروش آمد

Shaparak

با آغاز 91، یکی دیگر از اهداف بانک مرکزی سر و سامان دادذن به وضعیت دستگاه‌های پایانه فروش بود و برای اینکه پیاده سازی شاپرک را پیشنهاد داد. در ابتدا، قبل از عملیاتی شدن شاپرک، دلایلی همچون تعدد دستگاه‌های پایانه فروش در یک فروشگاه و رقابت‌های نا سالم بانک‌ها برای ارائه دستگاه پایانه فروش از جمله دلایلی بود که برای عملیاتی کردن شاپرک بیان می‌شد اما پس از عملیاتی شدن شاپرک این دلایل جای خود را به دلایل دیگری دادند. در هر صورت شاپرک به عنوان یک سازمان ناظر بر بانک‌ها و شرکت‌های psp فعالیتش را شروع کرد. از مهمترین کارهای شاپرک دادن مجوز به شرکت‌های psp و لغو مجوز برخی از این شرکت‌ها و توقف واریز آنی دستگاه‌های پایانه فروش بود. احتمالا قدم بعدی شاپرک در سال 92 پیاده کردن کارمزد روی تراکنش‌های دستگاه‌های پایانه فروش است؛ البته گفته‌هایی هم از وصل شدن دستگاه‌های پایانه فروش به سیستم مالیات در میان است که هنوز قطعی نشده‌اند.

 

واریز آنی دستگاه‌های پایانه فروش متوقف شد

pos-saman-way2pay-analysis-91-11-08

همزمان با عملیاتی شدن شاپرک از آغاز آذر ماه، واریز آنی دستگاه‌های پایانه فروش به دستور بانک مرکزی و اعمال قدرت شاپرک متوقف شد. این توقف واریز آنی که همزمان بود با عملیاتی شدن شاپرک، شائبه‎هایی را ایجاد کرد. در ابتدا با اشتباه رسانه‌های نامتخصص این تصور در بین مردم پیش آمد که انتقال وجه از کار افتاده و دیگر انتقال وجه آنی نیست. پس از تفهیم اینکه انتقال وجه هیچ ربطی به شاپرک ندارد و انتقال وجه همچنان بر جای خود باقی است شائبات جدیدی در مورد شاپرک شکل گرفت. غیر آنی کردن واریز دستگاه‌های پایانه فروش سختی‌های زیادی را داشت که در ابتدا با مقاومت شدید مردم و مخصوصا فروشنده‌ها روبرو شد اما به مرور به امری طبیعی تبدیل شد.

 

توسعه روش‌های نوین پرداخت همراه مانند ussd

mobile-payment-way2pay-analysis-91-06-21

اگر کامپیوتر گردباد فناوری  در دهه‌های اخیر بوده، موبایل را باید طوفان فناوری در یکی دو دهه اخیر دانست. این روزها تقریبا کمتر کسی را می‌توان یافت که موبایل نداشته باشد یا به آن دسترسی نداشته باشد. هر چند هنوز بعضی از مناطق روستایی کشور از این فناوری به دور هستند اما خیالمان راحت است که تا چند سال آینده حتی دور افتاده ترین مناطق کشور هم به موبایل دسترسی خواهند داشت. در دسترس بودن موبایل در طول ساعات شبانه روز باعث شده تا مردم برای رفع خیلی از نیازهای خود به موبایل‌هایشان رو بیاورند. از پر کردن ساعات تفریح گرفته تا انجام خریدهای روزانه و پرداخت هزینه‌های زندگی. با گرایش هر چه بیشتر مردم به موبایل و استفاده از فناوری‌های موبایلی، پرداخت موبایلی هم کم کم دارد جای خوش را پیدا می‌کند و هر روز شاهد نوآوری‌هایی در این زمینه هستیم. ussd به عنوان یک فناوری موبایلی مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از این سامانه علاوه بر امن بودن و رایگان بودن، ساده و راحت هم می‌باشد. به کمک این سامانه افراد می‌توانند با موبایلشان موجود حساب بانکی‌شان را مشاهده کنند، قبوض مختلف را پرداخت کنند، شارژ خریداری کنند و مواردی این چنینی را به راحتی در موبایلشان همیشه در دسترس داشته باشند. معروف ترین سامانه ussd در ایران متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سامان است که با شماره گیری #724* فعال می‌شود. اما به تازگی 724 سامان رقیب‌های تازه‌ای هم پیدا کرده است از جمله #733* پرشین سوئیچ، #717* بانک ملی، #727* بانک سینا، #747* پست بانک، *763* بانک انصار و #720* بانک پاسارگاد.

به نظر شما کدام یک ازموارد ذکر شده مهمترین رویداد سال 91 در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک بود؟

فقط با یک کلیک ساده در نظر سنجی راه پرداخت شرکت کنید.

[poll id=”19″]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.