راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد بانکداری خصوصی در افغانستان، بازار بالقوه شرکت‌های بانکداری الکترونیک ایران

سیزده بانک خصوصی و سه بانک دولتی نتیجه فعالیت بیش از یک دهه بانکداری در افغانستان است.

دولت افغانستان در نشستی با سرمایه گذاران و بانکداران افغان، یک دهه بانکداری در افغانستان را ارزیابی کرده و برنامه‌ریزی برای یک دهه آینده بانکداری در این کشور را بررسی می‌کند.

نشست “بانکداری در افغانستان در یک دهه و دورنمای آن” از سوی بانک مرکزی افغانستان با همکاری اتاق تجارت و صنایع این کشور در کابل برگزار شد.

در یک دهه گذشته در افغانستان ۱۳ بانک خصوصی ایجاد شده که در کنار ۳ بانک دولتی مشغول فعالیت هستند.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ بانکداری خصوصی، تجربه تازه‌ای در افغانستان بود. میزان سپرده‌های مردم در بانک‌های خصوصی از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۳ به ۴.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ رسید.

 هرچند این تفاوت میزان سپرده‌ها، پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد، اما نظام بانکداری افغانستان در این یک دهه، مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت. حدود دو سال پیش ورشکست شدن “کابل بانک” یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی در افغانستان، زنگ خطری برای همه بانک‌های خصوصی بود. 

نزدیک به یک میلیارد دلار سپرده‌های مردم در نتیجه آنچه فساد مدیران این بانک خوانده می‌شود، مفقود شد.

محمد قربان حقجو، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید: “در یک دهه گذشته نه دولت تجربه کافی در بانکداری داشت نه سکتور خصوصی، این باعث شد که هر دو به یک نوع سردرگمی از نظر اجرایی پیش بروند.”

او تاکید می‌کند که در این یک دهه نظارت دقیق بر عملکرد بانک‌ها صورت نگرفت و فساد اداری سبب شد که نظام بانکداری افغانستان به سمت بحران برود که نتیجه آن ورشکستگی کابل بانک بود.

Flag_of_Afghanistan

از صرافی تا بانکداری

او افزود : ” بانکداران افغانستان اکثرا کسانی بودند که تجربه کار صرافی را داشتند و آنها کوشیدند که سیستم سنتی صرافی افغانستان را با سیستم مدرن بین المللی بانکداری ادغام کنند و این موضوع مشکلات بانکداری افغانستان را بیشتر ساخت.”

 اکنون حکومت افغانستان تلاش می‌کند در مشورت با سرمایه‌گذاران و بانک‌داران افغانستان و با استفاده از تجربه یک دهه گذشته بانک‌داری، برای یک دهه آینده برنامه‌ریزی کند.

نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که نظام بانکداری افغانستان با چالش‌هایی رو به رو بود و هنوز هم رو به رو است.

 او گفت: “حکومت با آنچه که در کابل بانک رخ داد و تجربه شد، تعدیلاتی را در قوانین به میان آورده است.”

 آقای دلاوری ابراز امیدواری کرد که بانک‌های خصوصی در افغانستان در آینده فعال‌تر و مصون‌تر شوند. 

در نظر است نتایج و تصمیم گیری‌های نشست امروز، به شورای اقتصادی حکومت افغانستان گزارش داده شود. بانکداران انتظار دارند تا در آینده حمایت و همکاری بیشتر دولت را با خود داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.