راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اکبر قنبرپور: به اهداف برگزاری اینوتکس ۲۰۱۸ رسیدیم

اکبر قنبرپور، دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸ از پشت‌صحنه‌های برگزاری این نمایشگاه ازجمله عقد قرارداد با پارک فناوری لهستان می‌گوید.

به گزارش هفته‌نامه شنبه، اینوتکس ۲۰۱۸ با تمام رفت‌وآمدها، تلاش‌ها و برنامه‌هایش به پایان رسید؛ رویداد سه‌روزه‌ای که اجزای مختلف اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری با در کنار هم قرار گرفتن، به تبادل تجربه و به اشتراک گذاشتن دغدغه‌هایشان پرداختند. در رابطه با برگزاری این نمایشگاه و نتایج و دستاوردهای آن از اکبر قنبرپور، دبیر برگزاری اینوتکس ۲۰۱۸ و رئیس فن بازار ملی سوالاتی پرسیدیم و او پاسخ داد.

 

اینوتکس ۲۰۱۸ چطور بود و چه میزان توانست شمارا به اهداف تعیین‌شده برای برگزاری آن برساند؟

ما امسال نمایشگاه اینوتکس را به یک رویداد تبدیل کردیم؛ به این معنی که اینوتکس ۲۰۱۸ صرفاً یک بخش نمایشگاهی نبود و از سه بخش تشکیل‌شده بود؛ بخش نمایشگاهی، رویدادی و بخش‌های جانبی. هدف اصلی ما از برگزاری اینوتکس این بود که اجزای مختلف اکوسیستم در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند شبکه‌سازی لازم را انجام دهند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا ارتباطاتی که از قبل وجود داشته را تحکیم کنند. با توجه به تعداد بیش از ۴۰ هزار بازدیدکننده‌ای که داشتیم، می‌توانم بگویم تا حد خیلی خوبی به این هدف نزدیک شدیم.

نکته بعدی که ما در نظر داشتیم، این بود که سرمایه‌گذاران را با فرصت‌های سرمایه‌گذاری آشنا کنیم. برای این هدف ما دو برنامه در نظر گرفته بودیم؛ برنامه اول برگزاری یک رقابت استارت‌آپی بود که در ۴ شهر برگزار شد. این مسابقات در شهرها بیشتر حول محور داوری و انتخاب برترین‌ها بود ولی در مرحله فینال که در اینوتکس ۲۰۱۸‌ و با حضور سرمایه‌گذاران برگزار شد.

درواقع در این برنامه، ما ۱۲ استارت‌آپ برتر ۴ شهر را به سرمایه‌گذاران معرفی کردیم. بخش دیگری که در همین محور در نظر گرفته بودیم، جلسات مذاکره و ملاقات سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها بود. نزدیک به ۱۲۰ جلسه طی این ۳ روز نمایشگاه برگزار شد و بیش از ۸۰ مورد آن‌ها به مرحله بعدی مذاکره رسیدند و تلاش می‌کنیم که به نتیجه برسند.

یک محور دیگر از اهداف ما برگزاری مذاکرات B2B بود که بتوانیم بین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها جلسات مذاکره از جنس توسعه بازار و توسعه پارتنرشیپ برگزار کنیم. در این زمینه هم جلسات بسیار زیادی برگزار شد.

طبق آخرین آماری که من داشتم، چیزی حدود ۵۰ جلسه B2B در نمایشگاه توسط ما برگزار شد و علاوه بر آن، طبیعتاً خود شرکت‌ها هم به‌صورت مداوم در حال مذاکره و برقراری ارتباط با یکدیگر بودند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اینوتکس امسال هم که حتماً باید بگویم این بود که تمامی برنامه‌های محتوایی توسط خود اکوسیستم پیاده شد؛ یعنی تمام رویدادها و برنامه‌ها و سخنرانی‌ها و بخش‌های جانبی همه و همه توسط بچه‌های اکوسیستم فراهم شد و نقش ما به‌عنوان دبیرخانه، صرفاً یک پلتفرم و بسترساز بوده که این اتفاقات بیفتد.

در کل باید بگویم اهدافی که ما برای اینوتکس ۲۰۱۸ در نظر گرفته بودیم تا حد قابل قبولی برای خودمان محقق شد.

 

حضور شرکت‌کنندگان خارجی در اینوتکس امسال به چه صورت بود؟

شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه اینوتکس دودسته بودند؛ یک دسته غرفه داشتند که تعدادشان زیاد نبود و درمجموع ما ۶ غرفه خارجی داشتیم از کشورهای روسیه، لهستان، فرانسه و آلمان. گروه دیگر بازدیدکنندگان بودند.

تعداد زیادی مهمان خارجی داشتیم که در برنامه‌های مختلف نمایشگاه حضور داشتند مثل اساتیدی که در نشست شبکه‌سازی و نوآوری حضور داشتند یا هیئت عراقی که برای بازدید از ظرفیت‌های فناوری ما آمده بودند، یک هیئت نیجریه‌ای حضور داشتند و مهمانانی از کشورهای D-8 که نشست فناوری برگزار کردند. درمجموع فکر می‌کنم بیش از ۵۰ نفر مهمان خارجی در اینوتکس ۲۰۱۸ حضور داشتند.

بخشی از جلسات B2B که در اینوتکس انجام شد، بین خارجی‌ها و ایرانی‌ها بود. ما با همکاری بانک توسعه صادرات تسهیلاتی را برای همکاری بین ایرانیان و شرکت‌های خارجی تعریف کردیم که طبق آن، چه شرکت ایرانی بخواهد فناوری وارد کند و چه بخواهد فناوری خودش را در بازار بین‌المللی بفروشد، تسهیلاتی از جانب بانک توسعه صادرات دریافت می‌کند. بانک توسعه صادرات این تسهیلات را برای اینوتکس ۲۰۱۸ در نظر گرفته بود و متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

فکر می‌کنم یکی از نتایج حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه، امضای تفاهمنامه‌با لهستان بود. در این رابطه هم لطفاً کمی توضیح دهید.

خب، لهستان یکی از کشورهایی است که در حوزه فناوری خیلی از کشور ما جلوتر نیست و در خیلی از حوزه‌ها ما می‌توانیم با همدیگر بده بستان‌هایی داشته باشیم. در حوزه‌هایی از فناوری آن‌ها قوی ظاهرشده و در حوزه‌هایی مثل حوزه آرایشی بهداشتی پیشرفت زیادی داشته‌اند.

در حوزه‌هایی مثل دارو یا نانو هم ما جلو هستیم. این تفاهم‌نامه از طریق پارک WPT در لهستان و پارک فناوری پردیس در ایران منعقد شد که همکاری‌هایی را که این شرکت‌ها می‌توانند با یکدیگر داشته باشند، توسعه داده شود. طبق این تفاهم‌نامه دفتری در هر یک از پارک‌ها برای دیگری در نظر گرفته‌شده است و شرکت‌ها ذیل این تفاهم‌نامه می‌توانند شروع به فعالیت کنند و با همدیگر همکاری داشته باشند.

مفاد این تفاهم‌نامه از روزی که امضا شد، اجرایی است و شرکت‌هایی که تمایل داشته باشند می‌توانند در قالب برنامه‌هایی که بین دو کشور تعریف می‌شود، شرکت داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ حداقل یک برنامه مشخص بین خودمان و لهستان تعریف کنیم. احتمالاً در یک حوزه خاص ماهیاتی را اعزام می‌کنیم یا هیئتی از لهستان به کشور ما اعزام می‌شود که از این طریق بتوانیم مذاکرات B2B داشته باشیم.

 

به نظر شما بهترین اتفاق اینوتکس ۲۰۱۸ چه بود؟

به عقیده من بهترین اتفاق اینوتکس ۲۰۱۸ این بود که ما تلاش کردیم همه اجزای اکوسیستم حضورداشته باشند. سال‌های قبل برای مثال ما فقط شرکت‌های فناوری را داشتیم یا در کنارش فقط استارت‌آپ‌ها را داشتیم یا شتاب‌دهنده‌ها را، اما امسال ما تقریباً ۱۳ جزء از اکوسیستم را شناسایی کردیم و از همه انواع و اجزای اکوسیستم به‌صورت غرفه دار در اینوتکس حضور داشتند.

اتفاق خوب دیگر هم بازدید و استقبال خوبی بود که از اینوتکس انجام شد. علی‌رغم اینکه روز اول نمایشگاه یک سری کاستی‌های اجرایی وجود داشت، البته در روز دوم آن‌ها را برطرف کردیم ولی درمجموع می‌خواهم بگویم کاستی‌های روز اول باعث نشد که بازدیدکنندگان روز دوم و سوم نمایشگاه کاهش پیدا کنند و هرروز شلوغ‌تر از روز قبل بود. مخصوصاً روز شنبه که آخرین روز از نمایشگاه بود.

مورد دیگری که وجود داشت، این بود که چون بازدیدکنندگان با پرداخت هزینه اندکی ثبت‌نام کرده بودند که فکر می‌کنم میانگین پرداختی‌ها حدود ۱۴ هزار تومان بوده، همین پرداخت هزینه باعث شد تا افرادی که ارتباطی با این اکوسیستم نداشتند یا بهره‌برداری خاصی نمی‌توانستند از این نمایشگاه داشته باشند، در نمایشگاه حضور نداشتند و این موضوع یعنی اینکه تک‌تک افرادی که به اینوتکس آمده بودند، از این حضور هدف خاصی داشتند، ازاین‌جهت هم ما فیدبکی که از غرفه داران داشتیم، این بود که بازدیدکنندگان واقعی بودند.

کاستی‌های اجرایی در برگزاری اینوتکس ۲۰۱۸ هم به این دلیل وجود داشت که ما در فضایی که متعلق به شهرداری بود، حضور داشتیم و شهرداری میزبان ما در اینوتکس بود و در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که باعث شد ما در اجرای نمایشگاه به مشکلاتی بربخوریم.

 

تم نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸ شهر هوشمند بود، آیا در این زمینه نتیجه خاصی گرفته شد؟

نشست شبکه‌سازی نوآوری که با حضور اساتید و همه‌ساله برگزار می‌شود و در خصوص ترندهای فناوری صحبت می‌شود، امسال در حوزه شهر هوشمند برگزار شد و ۵ پنل مختلف در این حوزه داشت.

در این نشست ۶ استاد خارجی و حدود ۲۰ نفر از اساتید داخلی حضور داشتند و در خصوص محورهای مختلف شهر هوشمند و آخرین تحولات فناوری در این حوزه با یکدیگر به بحث و بررسی نشستند. در روز آخر اینوتکس هم یک گردهمایی داشتیم با حضور شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران و در آن ۱۵ شرکت و استارت‌آپ این فرصت را پیدا کردند تا دستاوردها و خدمات خود را به آن‌ها عرضه کنند.

برنامه دیگری که برای شهر هوشمند در نظر گرفته بودیم، برنامه‌هایی بود که روی استیج اجرا می‌شد مانند هیئت‌رئیسه‌ای که در خصوص هوشمند سازی بود یا هکتان که در مورد چگونگی حل مشکلات شهری برگزار شد و در کنار تمام این‌ها تلاش کردیم که تعداد قابل‌توجهی از استارت‌آپ‌های حاضر، چیزی حدود ۳۰ درصد از آن‌ها، استارت‌آپ‌هایی در حوزه شهر هوشمند باشند.

تمام مخترعانی که به نمایشگاه آمده بودند، یعنی حدود ۴۲ مخترع در حوزه شهر هوشمند داشتیم. یک نشست فناوری بین کشورهای D-8 هم داشتیم که آن‌هم در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر انجام شد که این موضوع هم یکی از محورهای اصلی شهر هوشمند است.

 

در آخر سؤالی دارم که شاید هنوز پرسیدن آن مقداری زود باشد؛ برای اینوتکس سال آینده منتظر چه تغییراتی باشیم؟

ما تلاش داریم که تقریباً کانسپت اینوتکس را با همین چارچوبی که امسال کارکردیم، ادامه دهیم. تنها یک سری موضوعات محتوایی است که باید در رابطه با آن‌ها فکر کنیم و به نتیجه برسیم.

برای مثال، تیمی در حال کارکرده روی موضوع اصلی اینوتکس ۲۰۱۹ هستند که چه باشد. درمجموع فکر می‌کنم که اینوتکس سال آینده خیلی تحولی نسبت به امسال نداشته باشد چون اینوتکس امسال نسبت به دوره‌های قبل یک تحول اساسی بود و ما سعی می‌کنیم تغییراتی که برای امسال داشتیم را در سال آینده تثبیت کنیم و با همین محور پیش ببریم. علاوه بر اینکه مشکلات اجرایی و زیرساختی که در اینوتکس ۲۰۱۸ وجود داشت را جمع‌بندی کنیم و ببینیم که آیا اینوتکس سال آینده را هم در همین مکان می‌شود برگزار کرد یا این موضوع که آیا اینوتکس ۲۰۱۹ هم در همین فصل برگزار شود یا خیر؟

این‌ها سؤالات و موضوعاتی است که برای برگزاری اینوتکس سال آینده مشغول جمع‌بندی آن‌ها هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.