راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش هزار درصدی پرداخت موبایلی در سال٢٠١٥

بر اساس جدیدترین پیش‌بینی‌ها، استفاده از تلفن‌های هوشمند برای پرداخت‌های موبایلی در سال٢٠١٥ هزار درصد افزایش خواهد یافت که بخش عمده‌ای از آن با استفاده از فناوری NFC انجام خواهد شد. موسسه تحقیقاتی دلویت در گزارش سالانه خود با عنوان «فناوری، رسانه و مخابرات» (TMT) اعلام کرد: سال٢٠١٥ نخستین سالی خواهد بود که در آن پیش‌نیازهای متعدد برای پرداخت الکترونیک بر پایه تلفن هوشمند فراهم خواهد شد. ازجمله این پیش‌نیازها می‌توان به رضایت موسسات مالی، پذیرندگان، مصرف‌کنندگان و فروشندگان دستگاه اشاره کرد. این موسسه پیش‌بینی کرده است؛ در سال جاری میلادی پنج‌در صد از تعداد٦٠٠میلیونی تلفن‌ هوشمند مجهز به NFC در سراسر دنیا، دست‌کم یک‌بار در ماه برای پرداخت‌های موبایلی بر پایه NFC استفاده خواهند شد. در مقام مقایسه می‌توان گفت؛ تا نیمه سال٢٠١٤ این میزان استفاده کمتر از نیم‌درصد از ٤٥٠میلیون تلفن‌های مجهز به NFC بود.

بااین‌حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پرداخت‌های موبایلی بدون تماس (contactless) دست‌کم تا پایان ٢٠١٥ همه‌گیر و رایج نخواهد شد، اما هرگونه سازگاری با آن می‌تواند پیشرفت عمده‌ای محسوب شود؛ چراکه استفاده از چنین فناوری‌ای را از نزدیک به صفر در سال٢٠١٤ به هر میزانی افزایش خواهد داد. کارشناسان انتظار دارند میزان تراکنش‌های بر پایه NFC تلفن‌های هوشمند و گستره میزان پرداخت با آن، به‌طور منظمی در طول زمان افزایش یابد؛ چراکه مصرف‌کنندگان بیشتر با این فرآیند آشنا شده و بانک‌ها و پذیرندگان بیشتری در بازارهای متنوع‌تر، این شکل از تراکنش را خواهند پذیرفت. بااین‌حال احتمالا پرداخت‌های موبایلی بدون تماس، همزمان با دیگر ابزارهای پرداخت از کارت‌های اعتباری بدون تماس گرفته تا پول نقد، جای خود را در جامعه باز خواهد کرد. علاوه بر این پژوهشگران در تلاش برای عرضه انواع متنوع‌تری از خدمات موبایلی بانکی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تماس ویدئویی موبایلی اشاره کرد که «بارکلی» و بانک خصوصی «کوتس» در انگلیس آن را راه‌اندازی کرده‌اند. این سامانه بر پایه موبایل، امکان ارتباط چهره به چهره ویدئویی را بین مشتری و کارشناس بانک فراهم می‌آورد. گفته می‌شود این خدمت نوین از ماه گذشته میلادی آغاز شده و قرار است در سال ٢٠١٥ در اختیار بیش از ٧٢هزار مشتری کوتس قرار بگیرد.

قطعا با تولد چنین فناوری‌هایی صنعت بانکداری در دنیا به‌طور قابل‌توجهی متحول می‌شود. اما به نظر می‌رسد هنوز زمان زیادی پیش‌ رو داریم تا بتوانیم از کیف پول‌های فیزیکی و اسکناس‌های معمولی خود دل بکنیم و به سوی پرداخت‌های الکترونیک حرکت کنیم؛ آرزویی که علاوه بر فرهنگ‌سازی به تدوین و قوانین به‌روز نیاز دارد.

بااین‌حال پرداخت الکترونیک در ایران ما هنوز بسیار جوان است و گام‌های خود را در حالی کوتاه و آهسته برمی‌دارد که فاصله ما با بانکداری الکترونیک رایج در سایر کشورها بسیار زیاد است. فناوری NFC که در ایران جایی برای خود نیافته در دیگر کشورها به‌راحتی و وفور استفاده می‌شود.

دراین‌بین نکته‌ای که توجه زیادی را باید به خود معطوف کند این است که پیش از ورود هرگونه فناوری نوین در عرصه پرداخت و بانکداری الکترونیک به کشور، لازم است فرهنگ استفاده و قوانین آن را در کشور جا بیندازیم تا مشکلاتی که گریبان گیر دریافت کارمزد از پذیرندگان دستگاه‌های کارت‌خوان را گرفت این بار متوجه موبایل‌ها و حریم‌های خصوصی‌ و بانک‌ها و… نشود.

 منبع: شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.