راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتمین دوره ماراتون برنامه‌نویسی تلفن همراه کشور از امروز آغاز شد

هشتمین دوره ماراتون برنامه‌نویسی تلفن همراه کشور (دانشگاه صنعتی شریف) از امروز صبح به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز شد و تا ۱۴مهر ادامه دارد.

در این دوره دانشگاه صنعتی شریف و شرکت آریا راد نیز به عنوان برگزارکننده این دوره حضور داشتند و همچنین از هشت حامیان اصلی این ماراتون می‌توان به شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، بانک رفاه کارگران و … نیز اشاره کرد.

پس از صحبت‌های اولیه در خصوص هشتمین دوره ماراتون برنامه‌نویسی تلفن همراه کشور، محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره فعالیت‌ها و فرصت‌هایی که در شهرداری تهران برای همکاری با زیست‌بوم نوآوری وجود دارد توضیح داد و گفت: «امیدوار هستیم مجموعه کارهایی که در حال انجام است بتواند در نهایت زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در شهر را ارتقا بدهد. شهرداری تهران نزدیک به ۳ سال است که برنامه تهران هوشمند را آغاز کرده است و محورهای متنوعی را دارد.

اگر که development یا برنامه‌ای می‌خواهید بنویسید ما نزدیک ۷۰API در سایت تهران هوشمند قرار داده‌ایم و به شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌کنم تا سایت مارا مرور کنند. محصولی در خصوص حوزه شهری باشد خوشحال می‌شویم ارائه کنید و با شهرداری در این خصوص نیز می‌توانید در ارتباط باشید. می‌توان گفت آنچه که مبنای نیاز شهرمان است این است که بر محور نوآوری توسعه پیدا کند. تهران می‌تواند مرکز نوآوری در خاورمیانه باشد چون ظرفیت بسیار بالایی برای رشد دارد.»

مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس نیر در ادامه افتتاحیه ماراتون اظهار کرد: «در حوزه ‌آی‌تی که یکی از حوزه‌های با ظرفیت کشور است، اکوسیستم فناوری کشور در چندسال اخیر رشد خوبی داشته است و همچنین امکانات خوبی هم برای حمایت از ایده‌ها به‌وجود آمده است. بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم. درمجموعه پارک فناوری پردیس بیش از ۳۰۰ شرکت تحت حمایت پارک هستند که بیش از نیمی از این شرکت‌ها در حوز آی‌سی‌تی هستند.

مشکل اصلی شرکت‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی کشور نیروی انسانی است، یعنی در این حوزه‌ها رشدی به‌وجود آمده که با چالش نیروی انسانی روبه‌رو شده است. چالشی با نیروهایی که کاربلد باشند و سریعاً وارد چرخه فعالیت شوند یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان امروز است. در کارخانه نوآوری آزادی یکی از شعب پارک فناوری پردیس، نزدیک به ۱۳۰۰ نیرو مشغول به کار هستند و از ۱۰ شتابدهنده نوآوری که مستقر هستند ۹ شرکت در حوزه آی‌تی مشغول به کار هستند.»

صفاری‌نیا در ادامه در خصوص مشکلات این صنعت در کشور گفت: «دو عارضه در حوزه آی‌تی در کشور داریم که در حوزه‌های دیگر کمتر این مشکل وجود دارد. یکی کپی برداری است. تیم‌هایی که در حوزه‌ ای‌تی هستند کمتر نوآوری دارند و عمدتاً کپی برداری از ایده‌هایی دارند که در جهان انجام شده و همان ایده‌ها برای کشور تکرار می‌شود، محدود شدن به این ایده‌های تکراری باعث می‌شود نتوان خلاقیت بیشتری داشت.

موضوع دوم از شاخه‌ای به شاخه دیگر رفتن است بچه‌های حوزه ‌آی‌تی نسب به حوزه‌های دیگر پراکندگی زیادی دارند. از شرکتی به شرکت دیگر وارد شدن یا از حوزه‌ای به حوزه دیگر رفتن برای کسب تجربه می‌تواند خوب باشد اما برای تاثیرگذاری مناسب حتماً باید در یک حوزه متمرکز بود. به‌طور مثال استارت‌آپ‌های برزگ اسنپ، تپسی و دی‌جی کالا برای به ثمر رساندن کارشان وقت گذاشتند و بر روی فعالیت خود متمرکز شدند. تکرار این ماراتون جز کارهای بسیار عالی است و اتفاق خوبی است و پشنهاد می‌کنم که این رویداد یک‌بار در سال برگزار نشود و به فرآیند تبدیل شود.»

رامین مرادجم، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی و هوش تجاری شرکت پرداخت الکترونیکی سامان، که در افتتاحیه این ماراتون حضور داشت، اظهار کرد: «پتانسیل‌های داخلی برای ایجاد شهر هوشمند و زندگی هوشمند بسیار بالاست و شرکت پرداخت الکترونیک سامان پذیرای این ایده‌های نو و خلاق است. خیلی مهم است که در این ماراتون دوستان استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. همچنین با توجه به صحبت دوستان بحث تقلید جالب نیست و مارا شاید به هدف‌هایمان نرساند.

شکوفایی استعدادهای فردی منوط به نگاه درست به سیستم است و بهترین حالت آن است که افراد خلاق بتوانند با هم تیم بسازند و استعدادهایشان را کنار هم به بار بنشانند. همه‌ی تلاش ما این است که در این ماراتن جذاب، استعدادهای خلاق و پویا را شناسایی کنیم تا با جذب آنها راه روشنی را برای آینده‌ی سپ برنامه‌ریزی کنیم.»

احسان احسانی‌مقدم، سرپرست تیم داوری رویداد در آخر افتتاحیه در خصوص روند این دوره گفت: «این مسابقه فرصت خوبی برای این است تا شرکت‌کنندگان با شرکت‌ها آشنا شوند همچنین چالش‌هایی که در مسابقه مطرح شده از طریق سامانه داوری در اختیار افراد قرار می‌گیرد که این چالش‌های بر اساس نظرات داوران شرکت‌ها به‌دست آمده است. داورها تا لحظه آخر منتور هستند و نظرات خود را به سؤالات شرکت‌کنندگان ارائه می‌کنند. این فرصت خوبی است برای شرکت‌کنندگان که برایشان موقعیت شغلی ایجاد شود، تیم‌ها با شرکت‌ها همکاری ‌کنند و یا ممکن است بر روی ایده‌های این مسابقه سرمایه‌گذاری شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.