راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تراکنش در کمتر از 30 ثانیه / گزارشی از تجربه کاربری کارت‌خوان‌های موبایلی اسپکترا

کارت‌خوان‌‌های موبایلی یا MPOS از سال 2014 به علت نیازی که در کسب‌وکارهای خرد حس می‌شد، وارد بازار جهانی شد. کسب‌وکارهای خرد زیادی هستند که سرویس تحویل کالا و خدمات دارند. سایت‌های فروش کالا، شرکت پست، شرکت‌های ارائه سرویس و خدمات در محل، رستوران‌ها، نمایشگاه‌های موقت فروش محصول، جشنواره‌ها و غرفه‌ها، حتی فروشگاه‌های بزرگی که نمی‌خواهند مشتریان‌شان راه زیادی را تا صندوق طی کنند، همگی به این دستگاه نیاز دارند. در نتیجه دستگاه‌های کارتخوان سنتی یا همان کارت‌خوان‌های روی‌میزی جوابگوی بخش زیادی از این کسب‌وکارها نیستند. علاوه بر این اغلب کسب‌وکارها یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی ندارند یا اگر هم دارند مشتریان آن‌ها می‌خواهند پس از دریافت کالا یا خدمت، هزینه را در مکانی که هستند پرداخت کنند و همه لزوماً شرایط موردنیاز برای دریافت دستگاه‌های بی‌سیم یا همان کارت‌خوان‌های GPRS را نیز دارا نیستند.

دستگاه‌های کارت‌خوان سنتی به خط و سیم تلفن نیاز دارند تا بتوانند با شبکه ارتباط برقرار کنند. این مسئله باعث می‌شود امکان جابه‌جایی کارت‌خوان برای صاحبان کسب‌وکار وجود نداشته باشد. در مرحله اول، فناوری برای حل این مشکل، دستگاه‌های کارت‌خوان سیار یا GPRS را به‌عنوان راهکاری برای این موضوع وارد بازار فناوری‌های پرداخت کرد.

این دستگاه‌ها با همان ظاهر و کارکرد، از طریق سیم‌کارت فعال هستند؛ اما همه کسب‌وکارها توانایی دریافت چنین دستگاهی را نداشتند و علاوه بر این، مشکلات و مسائلی نیز داشتند. برای تهیه دستگاه کارت‌خوان سیار، لازم بود صاحبان آن در سال مبلغی پرداخت کنند و حداقل میزان تراکنش خاصی داشته باشند.

در مرحله بعدی، با توسعه تکنولوژی و گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، کارت‌خوان‌های موبایلی وارد بازار شدند که راهکاری ارزان‌تر، ساده‌تر و با امکانات و قابلیت‌های بیشتر نسبت به کارت‌خوان‌های سیار بودند. کارت‌خوان‌های موبایلی، دستگاه‌های‌ کوچکی هستند. حمل‌ آنها ساده است، ظاهری شبیه ماشین‌حساب‌های جمع ‌و جور دارند و به راحتی در جیب جا می‌شوند. این دستگاه‌ها به خودی خود مستقل نیستند و با بلوتوث به تلفن همراه هوشمند یا تبلت فروشنده متصل می‌شوند و تقریبا تمام فرآیند پرداخت به جز ورود رمز و کشیدن کارت، طی فرآیندهای امنیتی روی تلفن همراه فروشنده صورت می‌گیرد و به جای اینکه رسید کاغذی ارائه دهند، آن را به صورت مجازی برای مشتریان پیامک می‌کنند.

یکی از شرکت‌های پیشرویی که در ایران مدل‌هایی از دستگاه کارت‌خوان موبایلی را به شبکه پرداخت ارائه کرد و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای ارائه این محصول به بازار شد، شرکت هدایت هوشمند قرن (HHQ) است. این شرکت نماینده انحصاری محصولات اسپکترا (Spectra) در ایران است و از همین رو کارت‌خوان‌موبایلی ارائه شده توسط این شرکت نیز متعلق به همین برند است. کارت‌خوان موبایلی اسپکترا در عین حال که وزن کمی دارد و سبک است، هم صفحه نمایش و هم صفحه کلید بزرگی دارد و فاصله بین کلیدها مناسب است. باتری این دستگاه مقاوم است و در صورت نیاز، قابل تعویض است. شرکت هدایت هوشمند قرن نیز این کارت‌خوان‌ها را با رنگ‌های مختلف ارائه می‌کند تا شرکت‌ها یا PSPهایی که علاقه دارند دستگاه را با رنگ خاصی مانند رنگ لوگوی شرکت به بازار عرضه کنند، در تهیه رنگ خاص خود مشکلی نداشته باشند. هدایت هوشمند قرن همچنین به نمایندگی از شرکت اسپکترا برای نخستین بار مرکز مستقل و تخصصی تعمیرات و نگهداری کارت‌خوان‌های موبایلی را راه‌اندازی کرده و هم گارانتی آنها را ارائه می‌کند و هم پشتیبانی از آنها را به عهده دارد. به گفته پرهام بهین‌شاد، مدیرعامل هدایت هوشمند قرن، همه این ویژگی‌ها، کارت‌خوان‌های موبایلی این شرکت را به پرفروش‌ترین دستگاه در بازار تبدیل کرده است.

طی تعاملی که با مدیران این شرکت داشتیم، یک عدد دستگاه کارت‌خوان موبایلی اسپکترا مدل SP530 برای کسب یک تجربه کاربری در اختیار تیم راه پرداخت قرار گرفت. با توجه به اینکه هر فرآیند پرداخت باید توسط یکی از 12 PSP کشور صورت بگیرد، دستگاهی که در اختیار ما قرار گرفت متعلق به PSP فن‌آوا کارت بود. در نتیجه در ابتدا اپلیکیشن پایانه پرداخت فن‌آوا کارت را که «فن‌پی» نام دارد، در تلفن همراه نصب کردیم و با یک راهنمایی کوتاه از سوی کارشناسان شرکت هدایت هوشمند قرن دستگاه سخت‌افزاری را به موبایل خود متصل کردیم و دستگاه آماده انجام تراکنش شد.

پرداخت به سادگی انجام می‌شود. تلفن همراه دست فروشنده است و کارت‌خوان موبایلی دست مشتری. فروشنده مبلغ مورد نظر را در اپلیکیشن پایانه پرداخت وارد می‌کند، همان مبلغ روی دستگاه به مشتری نشان داده می‌شود و اگر این رقم درست بود، با انتخاب دکمه سبز، مبلغ را تایید می‌کند. پس از تایید، دستگاه از مشتری می‌خواهد که رمز خود را وارد کند که همین می‌تواند یکی دیگر از فواید کارت‌خوان‌های موبایلی باشد. مشتریان می‌توانند بدون خطر پژواک رمز و یا به قول خودمان بدون اینکه رمزشان را داد بزنند، رمز کارت را خودشان روی دستگاه کارت‌خوان وارد کنند.

در مرحله آخر مشتری شماره تلفن همراه خود را وارد می‌کند تا به جای دریافت رسید کاغذی مرسوم، به صورت پیامکی رسید انجام تراکنش خود را دریافت کند. پرداخت بعد از چند ثانیه انجام می‌شود، رسید تراکنش در اپلیکیشن پرداخت برای پذیرنده و به صورت پیامک برای مشتری ارسال می‌شود. محتوای این رسید نیز شامل همان اطلاعاتی است که رسیدهای کاغذی معمولی دارند.

با کارت‌خوان‌های موبایلی و دسترسی ساده و سریع به گزارش‌های مالی، هر شخص می‌تواند حساب‌های خود را بهتر مدیریت کند. این دستگاه همچنین از نظر زیست‌محیطی نیز با ارسال رسید ایمیلی و پیامکی، مصرف کاغذ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نقطه تمایز اصلی کارت‌خوان موبایلی نسبت به کارت‌خوان‌های سنتی، اتصال  به تلفن‌های همراه هوشمند و امکان بهره‌برداری از اطلاعات برای مدیریت بهتر کسب‌وکارها هست و می‌توان بسیاری از کاغذبازی‌ها را در بسیاری از کسب‌وکارها حذف کرد و خیلی از فرآیندها در همان مرحله پرداخت به طور خودکار صورت بگیرد.

سرویس خرید فقط یکی از سرویس‌های دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی است و سرویس‌های رایج دیگری همچون مانده‌گیری، خرید شارژ سیم‌کارت، پرداخت قبوض و مانند اینها موارد دیگری هستند که در اینجا نیز به مشتری ارائه می‌شوند. همچنین با انتخاب گزینه گزارش از روی اپلیکیشن، می‌توان گزارش‌های مختلفی بر اساس آخرین گزارش، تاریخ، شماره پیگیری و شماره مرجع دریافت کرد.

در ویدئو زیر نیز می‎توانید فرآیند خرید بر روی کارت‎خوان موبایلی اسپکترا مدل SP530 را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.